درخواست‌های نامتعارف وزرا برای تامین بودجه از محل صندوق توسعه ملی

خبرگزاری مهر پنج شنبه 19 مهر 1403 - 10:24
رئیس صندوق توسعه ملی، در توئیتی به درخواست‌های وزرا و مسئولان دولتی برای استفاده از منابع صندوق واکنش نشان داد و تاکید کرد که این درخواست‌ها با ماموریت‌های اصلی صندوق توسعه ملی در تعارض است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی، در تازه‌ترین توئیت خود در ایکس به فشارهای متعدد دستگاه‌های دولتی برای تأمین کسری بودجه و حل مشکلات مالی از منابع صندوق توسعه ملی واکنش نشان داد.

وی به درخواست‌های وزرای اقتصاد، نفت، نیرو، کشاورزی، صمت و گردشگری اشاره کرده و گفت که این درخواست‌ها ممکن است از دیدگاه دستگاه‌ها موجه به نظر برسند، اما تأمین مالی این نیازها با مأموریت‌های اصلی صندوق توسعه ملی در تضاد است.

غضنفری با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی برای نسل‌های آینده تأسیس شده و وظیفه آن حفظ و افزایش ثروت ملی است، به عدم بازپرداخت مطالبات معوق صندوق نیز انتقاد کرد و آن را رفتاری غیرحرفه‌ای دانست که منجر به تأخیر در ایفای وظایف صندوق توسعه ملی می‌شود.

در پایان این یادداشت، غضنفری با استفاده از استعاره‌ای تاکید کرد که صندوق توسعه ملی همچون نهالی است که برای ثمردهی به نسل‌های آینده کاشته شده است و باید به درستی از آن مراقبت شود تا در شرایط دشوار اقتصادی بتواند به حیات خود ادامه دهد.

متن توئیت به این شرح است:

- وزیر محترم اقتصاد، محل تأمین کمبود بودجه را از منابع صندوق توسعه ملی می‌داند.

‏- رئیس محترم سازمان بورس، محل تأمین کمبود توان مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه را از منابع صندوق توسعه ملی می‌داند.

‏- وزرای محترم نفت و نیرو هم انتظار دارند منابع صندوق توسعه ملی برای رفع ناترازی انرژی صرف شود.

‏- وزرای کشاورزی و صمت و گردشگری و معاونت فناوری هم به حق، سهمی طلب می‌کنند. ‏

شاید همه اینها و دیگر دستگاه‌ها درست می‌گویند؛ ولی:

‏۱. درخواست‌های تأمین بودجه، اصولاً در تعارض با مأموریت‌های صندوق است.

‏۲. عدم بازپرداخت مطالبات معوق صندوق توسعه ملی، در زمره رفتارهای حرفه‌ای نبوده و منجر به امهال و اهمال می‌شود.

‏راستی این نهال نوپای غرس شده برای ثمردهی به نسل آتی، حال بی‌هیچ تغذیه‌ای آن هم در منطقه داغ کویر و زیر تیغِ تیزِ شاخه-آویزانان و صفِ طویلِ سبدِ میوه-چینان، تا چه روزی امکان حیات و مانایی دارد؟؟

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.