تاجر الماس‌های خونین و ۶۰ هزار کسب و کار تعطیل شده

صدا و سیما پنج شنبه 19 مهر 1403 - 10:56

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، غصب در خون این رژیم جریان دارد درست از همانجایی که با تجارت الماس‌های غصب شده، این رژیم به تاجر الماس‌های خونین معروف شد و با درآمد این تجارت به سومین رتبه صادرات کننده الماس در دنیا تبدیل شد. اکثر تاجران این سنگ گران بها اعضای موساد و سران رژیم صهیونیستی هستند.

«انباء تونس» که یک پایگاه خبری است در یک گزارشی اشاره کرده است که این رژیم، در سال ۲۰۱۴ در فلسطین اشغالی ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید صادرات انجام داده و در همان سال دو سوم این درآمد را صرف جنگ و وزارت دفاع خود کرده است.

جنگ ۶۸ میلیارد دلاری

اما حالا غاصب الماس‌های خونین، با گسترش جنگ در منطقه، در آتش کسری بودجه رو به خاکستر شدن است. این را وزیر اقتصادش با اشاره به گران‌ترین جنگ تاریخ این رژیم می‌گوید. او گفته اسرائیل در گران‌ترین و طولانی‌ترین جنگ تاریخ خود دچار شده و طی این یکسال، ۶۸ میلیارد دلار برای رژیم هزینه برداشته است و وزارت دفاع هم دائم در حال درخواست بودجه برای گسترش جنگ است.


این فشار اقتصادی، منجر شده است تا طبق گزارش منابع صهیونی، کسری بودجه این رژیم به بیش از ۳۹ میلیارد دلار نزدیک شود و این یعنی ۱۴ درصد از بودجه کل رژیم! مردم سرزمین‌های اشغالی که با وعده‌ها و شعار‌های کابینه رژیم صهیونیستی فلسطین را اشغال کرده اند، نزدیک به یک سال است که معترض به این فشار‌های اقتصادی و تورم هستند.

تورم ماهانه رژیم صهیونیستی در ماه آگوست با افزایش ۳.۶ درصدی دامنگیر این اشغالگر شد.. همین مساله باعث شد تا بانک مرکزی رژیم صهیونیستی از کاهش نرخ بهره خودداری کند و بدین ترتیب فشار رکودی نرخ بهره همچنان بالای سر اقتصاد اسرائیل باقی بماند.

تاجر الماس‌های خونین و ۶۰ هزار کسب و کار تعطیل شده
تورم، ناامنی اقتصادی در سایه جنگ و درگیری و همچنین کسری بودجه، بیش از ۶۰ هزار کسب و کار را فلج و ۶ هزار تای دیگر را نیمه تعطیل کند. آژیر‌های به صدای درآمده در شمال فلسطین اشغالی که در گروی صهیون هاست. هربار فرودگاه‌ها را پر از جمعیت برای فرار و رژیم را با خسارت‌های ناشی از تعطیلی مشاغل رو به رو کرده است. مردم معترض و خواستار توقف جنگ می‌شوند، اما نخست وزیر به آن‌ها وعده پیروزی در جنگ و بهبود وضعیت اقتصادی را می‌دهد.

تاجر الماس‌های خونین و ۶۰ هزار کسب و کار تعطیل شده
حالا با گذشت یک سال از این جنگ، رشد اقتصادی این رژیم اشغالگر به صفر نزدیک شده است. چرا که امنیت اقتصادی برای تجارت را ندارد.

 ۹۰ درصد تجارت خارجی صهیون‌ها از طریق دریاست

آقای علی عبدی کارشناس مسائل فلسطین گفت: ۹۰ درصد تجارت رژیم صهیونیستی از طریق دریا به ویژه بندر حیفا انجام می‌شود. ناامنی این بنادر تجارت او را مختل کرده و به اقتصاد ضربه زده است. ارزش شِکِل (پول رژیم صهیونی) دو برابر کاهش پیدا کرده و به اذعان مقامات خود این رژیم این کاهش ارزش پول طی ۸ سال گذشته بی سابقه بوده است.

او ادامه داد: ادامه این روند و افزایش تنش برای این کشور مشکلات جدی و خطرناک اقتصادی را به دنبال دارد چرا که علاوه بر کاهش مراوداتش، کشور‌های مختلفی در حال تحریم خرید از این رژیم غاصب هستند.

پایگاه خبری کالکالیست رژیم صهیونیستی اعلام کرده که با کاهش ۷۳ درصدی تعداد گردشگران خارجی به این منطقه، در ۸ماهه نخست ۲۰۲۴ فقط ۶۷۲ هزار نفر به عنوان گردشگر وارد فلسطین اشغالی شده اند در حالی که در ۸ماهه نخست سال ۲۰۲۳ این رقم حدود ۲میلیون و ۵۲۵ هزار نفر بوده است. اقتصاددانان این رژیم با انتقاد به عملکرد نخست وزیر رژیم صهیونیستی، او را نسبت به فاجعه اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی بعد از آغاز جنگ، بی تفاوت می‌دانند.

وعده صادق ۲ رتبه اعتباری رژیم صهیونست‌ها را کاهش داد

این غاصب الماس‌های خونین، که تمام تمرکزش را به جنگ افروزی در شرق مدیترانه گذاشته و قصد برهم زدن کل منطقه را دارد حالا از درون کابینه اش هم مورد نقد قرار می‌گیرد. یارون رئیس بانک مرکزی این رژیم می‌گوید: این هشدار را به کابینه و نخست وزیر داده ایم که وضعیت کسری بودجه و نرخ بهره در اسرائیل در بحران قرار گرفته و ادامه آن کسری بودجه را افزایش می‌دهد.

تاجر الماس‌های خونین و ۶۰ هزار کسب و کار تعطیل شده

آمار‌های وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد کسری مالی در ماه می (اردیبهشت) به ۱۰ میلیارد شِکِل (۲.۶۶ میلیارد دلار) معادل ۷.۲ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.

فشار اقتصادی ناشی از جنگ افروزی صهیونیست ها، که به تصمیمات یک فرد آن هم نخست وزیر جنگ طلبش باز می‌گردد. اقتصاد این رژیم را به سمت فروپاشی می‌برد. این را نخست وزیر سابق این رژیم در انتقاد به عملکرد بنیامین نتانیاهو می‌گوید؛ و جدیدترین گزارش مرکز اعتبارسنجی S&P بعد از وعده صادق ۲، از کاهش مجدد اعتبار این رژیم و کسری بودجه نزدیک به ۱۶ درصدی تا سال ۲۰۲۵ خبر داده است.

گزارش از نرگس معززی - خبرنگار گروه اقتصاد کلان خبرگزاری صدا و سیما

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.