فولکس واگن نسل ۱و۲ | هاچبک خندان ۵۱ ساله شد

گسترش نیوز پنج شنبه 19 مهر 1403 - 11:02
اگر بخواهیم سرآغاز خودروهای هاچبک را بررسی کنیم باید به ریشه آن یعنی اروپای غربی کشور بارانی آلمان برویم. خودرویی که توانست مبدا الهام تمام خودرو سازان هاچبک دنیا قرارگیرد.بهتر است بگویم پنجاه و یک سال است که نفر اول صف تولید کنندگان هاچبک قرارگرفته و تا کنون هیچ خودرو سازی نتوانسته بر آن پیروز شود.با گسترش نیوز همراه باشید.

فولکس واگن در سال ۱۹۷۴   به عنوان یک خودروی انقلابی متولد شود.خودروسازی فولکس که تجربه های فراوانی در ساخت خودروهای موتور عقب داشت توانست گلف را به را به عنوان یک خودرو هاچبک متوسط در بازار خودرو معرفی مند و این خودرو در مدت کوتاهی جایگاه ویژه ای در بازار خودرو بدست آورد.البته باید بدانید که دیگر در گلف از موتور و دیفرانسیل عقب خبری نبود و این نکته ای فولکس واگن برای اولین بار آن را تجربه می کند.

همه تلاش این خودروساز بزرگ تا به امروز این بوده که پکیج کاملی از امکانات مانندلذت رانندگی،راحتی،استهلاک کم،امکانات رفاهی و کیفیت ساخت را در عالی ترین سطح رعایت و در اختیار متقاضیان خود قرار دهد.

اگر بخواهی یک خودرو پرفروش اروپایی که تارخ خودرو دنیا به خود دیده است بی شک فولکس واگن گلف است که در سرتا سر دنیا فروخته شده است و پرچمدار خودروهای هاچبک تا کنون بوده است.

فولکس واگن نسل اول

این نسل که در سال ۱۹۷۴ تولید و وارد بازار و دنیای بزرگ خودرو شد توسط طراح معروف ایتالیایی یعنی جورجتو جیوجیارو طراحی شد و توانست به سرعت به فروش یک میلیون دستگاهی خودش در سال ۱۹۷۶ برسد.

این خودرو از یک پیشرانه به خصوص با یک مشخصات واحد بهره نمی برد و خودرویی بود که انواع بسیار زیادی برای ان پیشرانه در نظر گرفته شده بود و شاید بتوان یکی از دلایل فروش بالای این خودرو بی رقیب را همین گستردگی پیشرانه ها بود .

اگر بخواهیم به طور کلی این پیشرانه ها را نگاه کنیم می توان این گونه شرح داد که از ۱.۱ لیتری ۵۰ اسبی گرفته  تا ۱.۸ لیتری ۱۱۰ اسبی که روی سری GTi نصب شد و همچنین پیشرانه‌های دیزل نیز قابل سفارش و خریداری بود که آن هم تنوع بالایی داشت. گیربکس‌ها نیز ۴ و ۵ سرعته دستی و ۳ سرعته اتوماتیک بودند. همانطور که مشاهده می کنید هم حجم پیشرانه‌ها متنوع بود و هم از حجم‌های مشابه، قدرت‌های مختلفی گرفته می‌شد. ویژگی که هیچ خودروسازی آن را تجربه نکرده است.

تا این جای کار نسل یک را بررسی کردیم این نسل در نسخه های ۳ و ۵ در پیکاپ تک کابین و همچنین استیشن و سقف بازشو طراحی شد.

نسل دوم گلف: ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱

نسل دوم این خودرو که از همان طرح کلی نسل اول گلف الهام گرفته بود توانست با استفاده از خطوط نرم‌تر و آیرودینامیک‌تر کردن طرح خودرو، گلف نسل دوم را بسیار ساده و در عین حال زیبا طراحی کند. یکی از چیزهایی که برای تولید این خودرو در نسل دوم بکار رفته بود این بود که گلف در این نسل از کاتالیزور برای کاهش آلایندگی استفاده کرد. و برای این نسخه از گلف سیستم حرکتی دو دیفرانسیل نیز برای گلف در نظر گرفته شد که در کنار موتور ۱۶۳ اسب بخاری، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت.

در این نسل هم از پیشرانه های مختلفی نیز استفاده شده بود ولی به اندازه نسل اولی نیز متفاوت و مختلف نبود. از موتور یک لیتری ۴ سیلندر تا ۲ لیتری ۱۶ سوپاپه و همچنین دو موتور ۱.۶ لیتری دیزل. قدرت موتورها از ۴۴ اسب بخار شروع می‌شد و در بالاترین حالت به ۲۰۷ اسب بخار می‌رسید. نسل دوم نیز بعد از تولید ۶.۳ میلیون دستگاه در سال ۱۹۹۱ از خط تولید کنار رفت و جای خود را به نسل سوم داد.

نسل یک و دو این ماشین جذاب در تهران به صورت سلامت و فنی سالم با قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون خریداری کنید.

نسل های بعدی در شماره ۲ این گزارش منتشر می شود.

گلف

کدخبر: 337248 هادی خرسند

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.