معرفی دستگا‌های کم کار در سامانه پنجره واحد زمین به نهاد‌های نظارتی

صدا و سیما پنج شنبه 19 مهر 1403 - 11:27

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سامانه پنجره واحد مدیریت زمین قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۲ به طور کامل راه اندازی شود، اما آخرین جلسه هماهنگی بین دستگاهی ۹ ماه پیش یعنی بهمن ماه سال گذشته برگزار شد. به همین منظور و برای کوتاهی در انجام این وظیفه، کمیسیون اصل نود مجلس پیگیر راه اندای سامانه پنجره واحد مدیریت زمین شده و مسئولان ذی ربط در راه اندازی این سامانه را برای توضیح وضع این سامانه به کمیسیون فراخوانده است.

حاجی دلیگانی عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: طبق تصمیماتی که در کمیسیون گرفته شد، قرار است دستگاه‌هایی که در انجام کار کوتاهی و انجام وظیفه نکرده اند به مقامات ذی ربط معرفی شوند.

حاجی دلیگانی گفت: ضعف زیرساخت‌ها و کمبود بودجه از مهم‌ترین عوامل است که برخی از دستگاه‌های اجرایی هنوز نتوانستن به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین متصل شوند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس ۹۰، با بیان اینکه همه دستگاه‌های عضو، موظند در راستای تسهیل امور کشور به این سامانه متصل شوند افزود: در برخی موارد، بعضی از دستگاه‌ها برای اتصال به این سامانه نیاز است تامین اعتبار سخت افزاری و آموزش کارکنار به عنوان کاربر داشته باشند.

وحید سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در این باره گفت: از ۲۹ دستگاهی که باید به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین وصل شوند، ۹ دستگاه به دلیل مشکلات زیرساختی و فنی و یا به واسطه سامانه‌های موازی در این سامانه خدمات ارائه نمی‌دهند که می‌تواند ناشی از نقشه‌ها، مجوزها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باشد. 

بگفته کارشناسان: تاکنون در سطح کل کشور ۲۳۱ هزار مورد تغییر کاربری غیر مجاز شناسایی شده است و ۱۰۰ هزار مورد مجوز مجاز و همچنین ۱۶ هزار متقاضی در خواست در پنجره واحد مدیریت زمین ثبت شده است. 

گفتنی است: برای جلوگیری از زمین خواری، ساخت و ساز‌های غیر مجاز در ارضی کشاورزی و برای تسهیل صدور مجوزهای، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین اواخر سال ۱۴۰۰ فعالیت خودش را آغاز کرد. 

از دیگر مزایای راه اندازی پنجره و احد مدیریت زمین، کاهش زمان صدور مجوز‌ها و پایش، حضور نداشتن فیزیکی متقاضی که از اتلاف وقت جلوگیری شده و زمینه بروز فساد را از بین می‌برد. همچنین با راه اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، درآمد‌هایی که دستگاه‌ها از طریق استعلام ازمردم اخذ می‌کنند، حذف شده وسیستم بطور اتوماتیک به داده‌ها و بانک اطلاعات دسترسی خواهد داشت و در نهایت افزایش شفافیت به همراه دارد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.