تولید سامانه‌های سرمایشی تا دمای منفی ۵۰ درجه

صدا و سیما پنج شنبه 19 مهر 1403 - 11:52
تولید سامانه‌های سرمایشی تا دمای منفی ۵۰ درجه
 
احسان جباری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما افزود: پایداری در سرمایش یکی از ویژگی‌های مهم در این صنعت است که مشتریان داخلی و خارجی انتظار دارند که سامانه سرمایشی بتواند دما را به صورت پایدار و دقیق حفظ کند، سردخانه‌های تولیدی توانایی حفظ دما در محدوده‌های مختلف، حتی تا منفی ۵۰ درجه سانتی‌گراد را به‌طور پایدار دارد و در برخی از صنایع دارویی کاربرد زیادی دارد، زیرا حتی یک تغییر جزئی در دما می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود.
 
وی با اشاره به سابقه ۱۱ ساله در زمینه طراحی و ساخت سردخانه‌های صنعتی و به‌ویژه سردخانه‌های دارویی افزود: صنعت سردخانه‌سازی در کشور ما همزمان با رشد فناوری و نیاز‌های جدید در بخش دارویی و غذایی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. 
 
عضو صندوق توسعه فناوری‌های پیشرفته صنعتی گفت: نگهداری دارو، به‌خصوص دارو‌های حیاتی و حساس، به شرایط بسیار خاصی نیاز دارد و سردخانه‌های مورد نیاز برای آنها باید قادر به حفظ دما و شرایط محیطی به‌صورت پایدار باشند؛ بنابراین طراحی و ساخت چنین سردخانه‌هایی نیاز به دقت بالایی دارد، زیرا تغییرات کوچک در دما و رطوبت می‌تواند به از بین رفتن یاکاهش کارایی دارو‌ها منجر شود.
 
به گفته جباری برخلاف سردخانه‌های مواد غذایی یا پروتئینی که شاید تغییرات دما تأثیرات قابل کنترلی داشته باشد، در حوزه دارویی چنین نیست و نیاز به طراحی‌های بسیار دقیق‌تری وجود دارد. این دقت و حساسیت، یکی از عواملی است که باعث شده ما توانایی رقابت با شرکت‌های بین‌المللی را داشته باشیم.
 
وی با اشاره به ارائه خدمات به شرکت‌های دارویی بزرگ کشور ادامه داد: یکی از دستاورد‌هایی که با تولیدات داخلی ما رقم خورده همکاری با شرکت‌های بزرگ دارویی و طراحی و اجرای سردخانه دارویی برای ذخیره و نگهداری واکسن‌ها و داروهاست و توانسته‌ایم نیاز‌های دقیق و حساس این صنعت را برآورده کنیم. 
 
این فعال صنعت سرمایشی توضیح داد: تجهیزات سرمایشی ترکیبی از تولیدات داخلی و وارداتی است که بخشی از قطعات این سامانه‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و با تولید قطعات باکیفیت داخلی رضایت مشتریان داخلی را جلب کرده ایم.
 
جباری با اشاره به مشکلات تأمین تجهیزات و مواد اولیه در این صنعت گفت: در مسیر واردات تجهیزات، محدودیت‌های ایجادشده در فرآیند ثبت سفارش کالا‌ها و تخصیص ارز، مشکلات جدی برای این صنعت به وجود آورده است، از جمله بخشنامه‌ای که چند ماه پیش وزارت صمت صادر کرده، واردات کالا‌های بازرگانی را به شدت محدود کرده است. این موضوع، به‌ویژه برای واردات کمپرسور‌ها که قلب سامانه‌های سرمایشی هستند، چالش بزرگی ایجاد کرده است. این محدودیت‌ها باید هرچه زودتر برطرف شود، زیرا صنعت سرمایشی بدون دسترسی به این قطعات، قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود.
 
این تولید کننده فعال در صنعت سرمایی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید سردخانه‌های شرکت بسته به نیاز مشتری متفاوت است و سالانه سردخانه‌هایی با ظرفیت ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۵۰۰۰ و حتی ۱۰ هزار تنی تولید می‌کنیم.
 
جباری با اشاره به برنامه ریزی برای توسعه صادرات محصولات افزود: در گام اول صادرات سردخانه‌های قابل حمل به کشور‌های همسایه از جمله عراق را آغاز کرده ایم و امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم بازار‌های بیشتری را در کشور‌های همسایه و دیگر مناطق جهان به اهداف صادراتی خود اضافه کنیم که نه‌تن‌ها برای ما از نظر اقتصادی مهم است، بلکه نشان‌دهنده توانایی ما در رقابت با شرکت‌های بین‌المللی است.
 
به گفته عضو صندوق توسعه فناوری‌های پیشرفته صنعتی، محصولات تولیدی در صنعت سرمایشی کشور قابلیت رقابت پذیری با محصولات مشابه در سایر کشور‌ها را دارد که چشم‌انداز روشنی از آینده صنعت سرمایشی کشور را رقم می‌زند.
 
جباری افزود: با توجه به توانمندی‌های موجود در کشور و تلاش مستمر شرکت‌های داخلی، صنعت سرمایشی ایران می‌تواند با رفع موانع موجود، همگام با تحولات جهانی پیشرفت کند و نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.