گرانی را فراموش کنید؛ فقط فیلترینگ !

الف پنج شنبه 19 مهر 1403 - 15:39

عجیب است که در میان بحبوحه مشکلات کشور و آغازشدن دور جدیدی از افزایش قیمت‌ها، آن‌چیزی که برای برخی اصلاح‌طلبان و رسانه‌های این جریان از اهمیت بسزایی برخوردار بوده،‌ مسئله فیلترینگ و عملی‌شدن وعده‌های رئیس‌جمهور در حوزه اینترنت است. این در شرایطی است که در هفته‌های اخیر چند موج گرانی فضای اقتصادی کشور را تحت‌تاثیر قرار داده است. از افزایش قیمت ارزاق و کالاهای اساسی همچون نان، لبنیات و ... گرفته تا افزایش تعرفه‌های آب و نرخ تصاعدی ارز . 

مسئله مهم‌تر در این بین که بلاشک دور جدیدی از موج تورمی را رقم خواهد زد، رویکرد وزارت اقتصاد پیرامون مسئله ارز و نرخ آن است. وزیر اقتصاد چندین و چندبار بر ضرورت افزایش قیمت ارز نیمایی و آنچه که  اصلاح‌قیمتی برای ثبات‌بخشی به بازار آزاد تلقی می‌کند، صحبت کرده و در هفته‌های اخیر هم نرخ نیمایی ارز روند تصاعدی داشته که قطعاً بر روی قیمت کالاهای وارداتی و آن دسته از کالاهایی که واردات مواد اولیه‌شان با ارز نیمایی صورت می‌گیرد اثر زیادی دارد و در ماه‌های آینده و با عملی‌شدن سیاست‌ وزارت اقتصاد، در سفره‌های مردم خود را عیان خواهد ساخت.

با این وجود آنچه که برای برخی اصلاح‌طلبان و رسانه‌‌های این جریان ارجحیت دارد، ضریب‌دادن به مسئله فیلترینگ و رفع محدودیت‌های شبکه‌های اجتماعی است که البته یکی از وعده مطروحه رئیس‌جمهور در خلال رقابت‌های انتخاباتی بود.  در روزهای اخیر چند رسانه اصلاح‌طلب با انتقاد از رویکرد رئیس‌جمهور باب جدیدی از گلایه‌ها را باز کرده و از عدم تحقق وعده‌ها سخن گفتند. علاوه بر این، عده‌ای با تندروی علت عدم حل و فصل فیلترینگ را ناتوانی دولت ذکر کرده و حتی وزیر ارتباطات را بابت آنچه که کم‌کاری می‌دانند، به‌چالش کشیده‌اند.

اینکه موضوع فیلترینگ در شرایط کنونی هزینه‌های مادی قابل‌توجهی را به‌روی دوش مردم انداخته و حتی مخاطرات امنیتی زیادی را پدیدار کرده قابل انکار نیست و جمیع شرایط از عدم توجیه تداوم فیلترینگ حکایت می‌کند اما آنچه که محل بحث است، نادیده‌انگاری اولویت‌های مردم و ضریب‌دادن به مسئله‌ای است که پرداختن بیش از حد به آن و فشار بر دولت توجیه چندانی ندارد. در شرایطی که سکانداران اقتصاد ایران در حال قدم‌نهادن در مسیری هستند که فرجام نامطلوب آن از همین ابتدای کار مشخص بوده، آنچه که در قالب مطالبات اصلی مرم بازنمایی می‌شود موضوع رفع فیلتر است که در واقع نسبت به مشقات معیشتی مردم دراولویت بعدی است. 

موضوع فیلترینگ و سامان‌بخشی به وضعیت کنونی یکی از مسائل مهم نزد افکارعمومی است اما آن موضوعی که اولی است،‌ مهارکردن اسب‌ چموش تورم و کم‌کردن از فشار اقتصادی سنگینی است که نارضایتی‌های عمومی بسیاری را رقم زده. وقتی برخی جریان‌ها و رسانه‌ها به‌صورت هماهنگ موضوعی را بهای نادیده گرفتن موضوعی مهم تر در کانون‌توجهات قرار می‌دهند،‌ این شائبه‌ به‌وجود می‌آید که شاید اراده‌ای درون دولت در جهت کنارزدن اولویت‌ها و نشاندن مسائلی کم‌اهمیت‌تر بر صدر برای مطرح‌نشدن خواسته‌های اکثریت مردم در میان باشد چون کاستن از چالش‌های تعمیق‌یافته اقتصادی به‌مراتب سخت‌تر از دیگر موضوعات است.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.