صفر تا صد درباره سود سهام عدالت | واریزی به حساب سهامداران منتفی شد؟

گسترش نیوز پنج شنبه 19 مهر 1403 - 21:01
مرحله سوم سود سهام عدالت با وعده وعیدهای متعددی همراه شده است. تاریخ واریز سود سهام عدالت به یک معمای بزرگ تبدیل شده است و به سراغ هر گره ای که می رویم موضوع پیچیده تر خود را نمایان می کند. در این گزارش به بررسی خبرهای اخیر درباره سود سهام عدالت پرداخته ایم. آیا واریز سود در سال جاری منتفی شده است؟

تاریخ واریز سود سهام عدالت در  مرحله سوم سال جاری به کلافی سردرگم و گره ای کور تبدیل شده است. دولت و مدیران اقتصادی تقصیر را همچون توپ فوتبال به زمین هم می اندازند و آنچه که هنوز شفاف نیست این موضوع است که بالاخره زمان واریز سود سهام عدالت چه تاریخی خواهد بود. رسانه های اقتصادی هم به دلیل دنبال کردن ۴۵ میلیون سهامدار عدالت، موظف هستند که هر خبر جدیدی را در این رابطه به اشتراک بگذارند اما در برخی مواقع به دلیل نامشخص بودن زمان واریز سود سهام عدالت به عدم صداقت متهم می شوند! اما واقعا مقصر اصلی عدم واریز سود سهام عدالت در مرحله سوم کیست و چرا این مشکل برطرف نمی شود؟ خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در این گزارش به تازه ترین خبرها در این رابطه اشاره می کند.

واریز مرحله سوم سود سهام عدالت به کجا رسید؟

محمود قامت، معاون واگذاری سهام و دارایی‌ های سازمان خصوصی‌ سازی در آخرین صبحت های خود درباره زمان واریز سود سال ۱۴۰۲ سهام عدالت اظهار داشت: سازمان خصوصی‌سازی مسئولیت دارد که سودهای حاصل از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت را دریافت و تجمیع کند و سپس این سودها را از طریق شرکت سپرده‌گذاری به حساب ذینفعان واریز نماید. بر اساس جدیدترین اطلاعات دریافتی، سازمان خصوصی‌سازی به همراه سازمان بورس، سود سهام شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت را جمع‌آوری کرده است. با تصمیم شورای عالی بورس و هماهنگی با سازمان بورس، این سودها تجمیع شده و از طریق شرکت سپرده‌گذاری به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

وی در خصوص افرادی که مشمول دریافت سهام جدید عدالت هستند، بیان کرد: وقتی صحبت از افراد کم‌درآمد به میان می‌آید، منظور سه دهک پایین درآمدی است که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند. اما امسال در قانون بودجه، تکلیفی برای اعطای سهام عدالت به این افراد پیش‌بینی نشده است. هرچند در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ چنین تکلیفی وجود داشت، اما سهامی برای تخصیص به افرادی که فاقد سهام بودند، در نظر گرفته نشده بود و به همین دلیل، این موضوع در عمل به مرحله اجرا نرسید.

سهام-عدالت

مقصر اصلی واریز نشدن سود سهام عدالت کیست؟

بهمن عبدالهی، رئیس اتاق تعاون ایران، در مورد شرکت‌هایی که هنوز سود سال ۱۴۰۱ سهام‌داران عدالت را پرداخت نکرده‌اند، بیان کرد: بیشتر شرکت‌های سرمایه‌پذیر، سود سهام عدالت را به سهام‌داران پرداخت کرده‌اند. تنها سه شرکت، از جمله مپنا و پالایش نفت بندرعباس، هنوز این سود را پرداخت نکرده بودند که اخیراً پالایش نفت بندرعباس اقدام به پرداخت سود خود کرده، اما مپنا هنوز این کار را انجام نداده است.

وی در خصوص دلیل عدم پرداخت سود سهام عدالت از سوی مپنا، توضیح داد: این شرکت به بهانه داشتن طلب از دولت، در واقع سود سهام‌داران عدالت را به تعویق انداخته تا با فشار به دولت، مطالبات خود را وصول کند. در حالی که این شرکت سود سهام‌داران عادی را پرداخت کرده و موضوع مطالبات از دولت و تعهد به پرداخت سود سهام عدالت ارتباطی به یکدیگر ندارد.

رئیس اتاق تعاون ایران در جلسه شورای عالی بورس اعلام کرد که مطالبات شرکت‌ها از دولت ارتباطی با سهام عدالت ندارد. وی افزود: پس از این تذکر، پالایشگاه بندرعباس سود سهام عدالت را پرداخت کرد و مدیران مپنا نیز وعده داده‌اند که سود را به صورت قسطی ارائه دهند. عبدالهی در خصوص بخش سوم سود سال ۱۴۰۱ سهام عدالت گفت که برآورد می‌شود این مبلغ حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان باشد. اما در شورای عالی بورس بحثی مطرح است که آیا باید سودها به صورت نقدی پرداخت شود یا در شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنیم تا دارایی سهام‌داران عدالت افزایش یابد.

عبدالهی همچنین بیان کرد: پرداخت سالانه ۱ تا ۳ میلیون تومان سود سهام عدالت چه مشکلی از افراد حل می‌کند؟ در حالی که اگر این مبالغ تجمیع و سرمایه‌گذاری شوند، می‌توان پروژه‌های عمرانی بزرگ در استان‌ها اجرا کرد و همچنین دارایی سهام‌داران عدالت را افزایش داد. حتی می‌توان با استفاده از این سود، سهام شرکت‌های دولتی با ارزش را برای سهام‌داران عدالت خریداری کرد.

استعلام سود سهام عدالت با کمک کد ملی

با اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت، بسیاری از افراد به دنبال ثبت‌نام در سجام و دریافت کد بورسی برای اطلاع از دارایی‌های خود هستند. اما برای مشاهده سود سهام عدالت، راهی دیگر نیز وجود دارد: پیگیری سود با استفاده از کد ملی. افراد می‌توانند بدون نیاز به کد بورسی و تنها با کد ملی خود، آخرین وضعیت سود سهام عدالت را بررسی کنند.

آخرین واریزی سود سهام عدالت با کد ملی در اواخر آذر ماه ۱۴۰۳ انجام شده است. برخی از افراد پرسش دارند که سود سهام عدالت چه زمانی واریز می‌شود. زمان واریز این سود از سوی دولت اعلام خواهد شد. آگاهی از نحوه پیگیری سود سهام عدالت با کد ملی از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای بررسی آخرین واریزی سود سهام عدالت با استفاده از کد ملی، باید به سامانه اینترنتی pl.sahamedalat.ir مراجعه کنید. برای ورود به این سامانه، داشتن کد ملی و شماره شناسنامه الزامی است تا بتوانید به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنید.

کدخبر: 337443 سارا سمیع شمس

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.