طرف حساب جبهه مقاومت فقط اسرائیل نیست

صدا و سیما جمعه 20 مهر 1403 - 00:27

طرف حساب جبهه مقاومت فقط اسرائیل نیست
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقایان وحید جلال‌زاده؛ معاون کنسولی مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه و مجتبی امانی؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در گفتگوی ویژه خبری امشب، علت ناکامی رژیم صهیونیستی را در نفوذ و ورود زمینی به لبنان تشریح کردند.

مقدمه: وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که طی حملات رژیم اشغالگر صهیونیستی به این کشور تا کنون ۲۱۶۹ نفر و ۱۰ هزار و ۲۱۲ نفر زخمی شدند. این وزارتخانه همچنین خبر داده که در ۲۴ ساعت گذشته؛ ۲۸ نفر شهید و ۱۱۳ نفر زخمی به این آمار اضافه شده، مقاومت لبنان هم در پاسخ به این جنایت‌ها، از صبح امروز تا کنون ۱۷۰ موشک از لبنان به سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده، مقاومت لبنان علاوه بر انجام عملیات موشکی علیه سرزمین‌های اشغالی، با نظامیان رژیم صهیونی که در تلاش هستند در محور رأس ناقوره پیشروی کنند به شدت درگیر شدند و تلفات و خساراتی را هم به آنها وارد کردند. همان طور که اشاره کردم در مقدمه، در گفتگوی ویژه خبری امشب بررسی خواهیم کرد وضعیت تحولات غرب آسیا را و همچنین علت ناکامی رژیم صهیونیستی در نفوذ زمینی به لبنان و موضوعاتی که در این حوزه و موضوع؛ بسیار پر اهمیت هستند. در گفتگوی ویژه خبری امشب می‌خواهیم راجع به تجاوزات رژیم صهیونیستی به منطقه غرب آسیا به ویژه لبنان صحبت کنیم. 
وحید جلال‌زاده؛ معاون کنسولی مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه: نام و یاد همه شهیدان جبهه مقاومت را گرامی می‌دارم و درود می‌فرستم به رزمندگان مقاومت که مردانه در مقابل رژیم صهیونیستی در حال یک مبارزه تاریخی هستند.

سؤال: بپردازیم به تحولات منطقه غرب آسیا به ویژه لبنان و تجاوزات رژیم صهیونیستی، می‌بینیم که بعد از این که رژیم صهیونیستی دستاوردی را در غزه کسب نکرد، وارد لبنان شد، بمباران‌های هوایی، آمار شهدا و زخمی‌ها و تلاش برای نفوذ زمینی به لبنان، هر از گاهی این اتفاق می‌افتد و می‌بینیم که خسارات زیادی را متحمل می‌شود و عقب نشینی می‌کند؟
جلال‌زاده: اولاً تشکر می‌کنم از رسانه ملی که در این مدت با عنوان افسران جنگ نرم در میدان حاضر بودند و در همه این تحولات یک سال و اندی که از عملیات تاریخی طوفان الاقصی می‌گذرد، دارند واقعاً به وظیفه انقلابی خودشان به خوبی عمل می‌کنند با اطلاع رسانی و تحلیل‌هایی که توسط کارشناسان در برنامه‌های مختلف شبکه‌های رسانه ملی دارد مطرح می‌شود. ما سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی را چند روز قبل سپری کردیم، رژیم صهیونیستی بعد از آن غا‌فل‌گیری که در روز‌های اول داشت و به تعبیر خودشان یک شکست تاریخی را متحمل شدند، با چند هدف عملیات متقابل را علیه حماس و مردم فلسطین در غزه راهبری کردند.

اولینش این بود که بتوانند سرزمین غزه را به صورت کامل تسخیر کنند که این اتفاق نیفتاد، مطلب دوم این بود که بخش نظامی و سیاسی حماس را کلاً از کار بیندازند، که شما می‌بینید تا همین امروز، دیروز و روز‌های قبل در همان روز سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی همچنان موشک‌های حماس و جهاد اسلامی از غزه قهرمان به سمت سرزمین‌های اشغالی در حال شلیک است و مطلب سوم این که به جهت سیاسی، حاکمیت حماس را در غزه کلاً از بین ببرد که چنین نشده،  مردم همچنان حاکمیت در غزه را ازان حماس می‌دانند و کلیه کار‌های خدماتی و سیاسی در غزه توسط حماس صورت می‌گیرد.

این به نظرم یک شکست مضاعف بود بر آن شکست اول. اگر شکست اول را ما شکست غافل‌گیرانه بدانیم، اما رژیم صهیونیستی در این یک سال می‌توانست این شکست را به یک پیروزی در زمین تبدیل کند، البته این‌جا باید عرض کنم؛ طرف حساب جبهه مقاومت  اعم از حماس، حزب‌الله و دیگران؛ رژیم صهیونیستی که به تعبیر مقام معظم رهبری یک پادگان امریکایی و یک باند مخوف تروریست هستند، اصلاً نیست. طرف حساب  جبهه مقاومت، خود ایالات متحده امریکا و متحدینش هستند. شما الان ببینید اتاق جنگ در رژیم صهیونیستی توسط اسرائیلی‌ها اداره نمی‌شود، در تصاویر و فیلم‌ها شما صهیونیست‌ها را می‌بینید، در حالی که در پشت صحنه این اتاق‌های فرمان، امریکایی‌ها هستند و شما چند روز قبل دیدید که فرمانده سنتکام رفت و از همان نیرو‌های خودشان در اتاق عملیات رژیم صهیونیستی بازدید کردند؛ لذا ما رژیم صهیونیستی را یک پادگان می‌دانیم.

رژیم صهیونیستی در این یک سال نتوانست به یک هدف قبلاً اعلام شده برسد، تقریباً در داخل به مشکلات عدیده‌ای برخورد کرد و به آن مشکلات قبلی نتانیاهو اضافه شد، آمریکایی‌ها و خصوصاً رئیس جمهور فعلی که در انتخابات نیاز به یک برگ برنده دارد، نتانیاهو را در فشار قرار داده بودند که باید در غزه تکلیف را روشن کند. چند بار تا آستانه آتش بس رفتند و این اتفاق نیفتاد. حزب‌الله از یکی دو روز بعد از عملیات طوفان‌الاقصی، حملات خود را به بخش‌های شمالی رژیم صیهیونیستی آغاز کرده بود. درود می‌فرستیم به روح مطهر شهید اسماعیل هنیه و سال گذشت در کسوت ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس گمان می‌کنم دو هفته یا ۱۲ تا ۱۳ روز بعد از این عملیات، خدمت ایشان در دوحه رسیدیم. ایشان آن جا بسیار ابراز علاقه و صمیمیت می‌کرد و یک حالت قدردانی از حزب‌الله و شخص سیدحسن نصرالله که امروز خودش جزو شهدای به نام جبهه مقاومت هستند داشت و مردانگی شهید نصرالله را می‌ستود، پس همان دو سه روز بعد از عملیات طوفان‌آلاقصی ما از لبنان شاهد یک جبهه جدید برای رژیم صهیونیستی بودیم.

چرا رژیم صهیونیستی آن حملات محدود را یک دفعه به این عملیات بزرگ تبدیل کرد، این به معنی شکست در سرزمین غزه بود و نتانیاهو می‌خواست آن شکست را در لبنان به یک پیروزی تبدیل کند، الان به جز عدد شهدا که شما در مقدمه هم اشاره کردید  و شهادت شهید نصرالله که در جای خود همان طور که حضرت آقا فرمودند، ما عزادار هستیم، اما این عزاداری مقاومت لبنان را از کار نینداخته، شما می‌بینید در این دو سه روز اخیر، شدت حملات حزب‌الله لبنان به حیفا، تلاویو و شهرک‌های صهیونیست‌نشین افزایش پیدا کرده است.

سؤال: بلافاصله بعد از شهادت، به رغم این که آنها تصور می‌کردند که شاید بدنه محور مقاومت در لبنان تضعیف شده، ما شاهد این افزایش حملات و پاسخ‌های موشکی شدید نسبت به اراضی اشغالی هستیم از لبنان؟
جلال‌زاده: بله، نتانیاهو در سخنرانی که در مجمع عمومی سازمان ملل داشت، اگر عنایت کرده باشید؛ تقریباً جنگ لبنان را با پیروزی احساس می‌کرد تمام کرده و می‌گفت من فرماندهان را به شهادت رساندم، جانشین آنها، جانشین جانشین آنها را به شهادت رساندم، واقعاً هیأت حاکمه در رژیم صهیونیستی احساس‌شان این بود که بعد از شهادت شهید مقاومت، سید مقاومت؛ شهید سیدحسن نصرالله، کار در لبنان تمام شده، شما شنیدید، ملت ایران و مردم جهان شنیدند سخنان انقلابی و طوفنده شیخ نعیم قاسم را که چگونه اسرائیل را خطاب قرار داد، چگونه با روح مطهر شهید نصرالله ارتباط برقرار کرد و قسم خوردند که سلاح را بر زمین نخواهند گذاشت و تا آخرین لحظه از لبنان و مردم لبنان دفاع خواهند کرد.  

سؤال: ما در روز‌های اخیر سفر آقای عراقچی وزیر امورخارجه کشورمان به لبنان را شاهد بودیم در یک فضای امنیتی و بر‌خلاف تصور بسیاری  از کشورها، هواپیمای حامل وزیر امورخارجه به زمین نشست با غرور و حاوی پیام‌ها و رایزنی‌هایی در این سفر بود. سفر آقای دکتر پزشکیان را داشتیم به قطر، می‌خواهم بپردازم به این که آن چه که الان در میدان دارد صورت می‌گیرد، مقاومت‌هایی که می‌شود، اشارات شما در موشک‌هایی که از سمت حماس شلیک می‌شود، مقاومت‌هایی که از یمن انجام می‌شود در دفاع از مقاومت و مردم لبنان و صحنه میدان، اگر این موضوع را در نظر بگیریم، میدان؛ دیپلماسی چقدر کمک می‌کند به محور مقاومت، پیشروی اهداف و ناکامی  رژیم صهیونیستی؟
جلال‌زاده: شهید اسماعیل هنیه در مراسم تشییع جنازه شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان اگر خاطرتان باشد؛ از عنوان وزیرخارجه مقاومت در خصوص شهید امیرعبداللهیان نام برد. باید عرض کنم وزارت خارجه جمهوری اسلامی امروز قرارگاه دیپلماسی جبهه مقاومت است و وزیرخارجه؛ وزیرخارجه مقاومت. آقای عراقچی همراه آقای رئیس جمهور  در نیویورک بودند، در کمتر جلسه‌ای بود که آقای رئیس جمهور به موضوع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی اشاره نداشته باشند، یکی دو روز بعد از آن سفر، هر دو بزرگوار؛ هم آقای رئیس جمهور، هم وزیر امورخارجه به قطر سفر کردند، همان جا هم تریبون جمهوری اسلامی در خدمت مقاومت و جبهه مقاومت بود.

من خود وقتی فرود هواپیمای دکتر عراقچی را در لبنان شنیدم، واقعاً حیرت کردم، چون من چند بار به لبنان سفر کردم، سفر آخری هم که با وزیرخارجه شهید؛ آقای دکتر امیرعبداللهیان به لبنان رفتیم، حتی خود فرود این هواپیما در آن مقطع تهدید شد، اما هواپیما فرود آمد و رفت و کاری که باید انجام می‌داد، انجام داد. چون شما خودتان در بخش‌های مختلف پخش کردید؛ قبل از این که هواپیما در باند فرودگاه بیروت فرود بیاید، آن منطقه آتش‌باران شده توسط رژیم صهیونیستی، اما من باید اینجا هم به تیم پرواز درود بفرستم و آفرین بگویم و هم به تیم سیاسی که در این هواپیما بودند؛ به ریاست وزیر امورخارجه، مقامات لبنانی همگی بالاتفاق به هیأت ایرانی و آقای عراقچی گفته بودند که ما این سفر را یک سفر تاریخی می‌دانیم. همه جبهه مقاومت و همه مقامات لبنانی روحیه گرفتند و حتی خود مردم ایران بعد از موشک‌باران تلاویو در وعده صادق ۲ و در آستانه نماز جمعه نصر مقام معظم رهبری، این خبر یک خبر بسیار روحیه‌بخشی بود و به نظرم تأثیر خود را در میدان بسیار عالی گذاشت.

سؤال: آقای امانی ان‌شاءالله بهبودی و سلامتی حاصل شده باشد، بپردازیم به موضوع محور مقاومت در یک سالگی طوفان‌الاقصی و در حالی که رژیم صهیونیستی همچنان به تجاوز‌ها و بمباران هوایی در لبنان ادامه می‌دهد؟  
مجتبی امانی؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان: همان طور که فرمودید یک سال از شروع حملات و تجاوز‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و بعد هم متعاقب آن، حملاتی که به لبنان داشت و در درگیری‌های مختلفی که هست، رژیم صهیونیستی در یک بحران عمیق قرار دارد، این نوع حرکات و کار‌هایی که الان رژیم صهیونیستی مرتکب می‌شود، اینها هیچ‌کدام حتی با اصول اولیه یک جنگ معمولی تطابق ندارد و البته ساختار رژیم صهیونیستی ساختار جنایتکاری است که همواره از روش‌های ناجوانمردانه، قتل مردم بی‌گناه؛ ۴۲ هزار تا به حال شهید در غزه که غالب آنها؛ زنان، اطفال یا سال‌خوردگان بودند، اینها پرونده جنایات این رژیم را بیش از گذشته سنگین‌تر کرده است.  

سؤال: آقای امانی ما از ماجرای انفجار پیجر‌ها به بعد، موج تازه‌ای از جنایات رژیم صهیونیستی را در محور مقاومت و لبنان دیدیم، با توجه به این که رژیم صهیونیستی فرمانده حزب‌الله یعنی سیدحسن نصرالله را ترور کرد و به زعم خود قصد داشت که بدنه محور مقاومت را تضعیف کند و بعد از آن ما شاهد افزایش پاسخ موشکی حزب‌الله به عمق اراضی اشغالی بودیم، فکر می‌کنید الان آینده این جنگ در میدان لبنان به چه صورتی پیش خواهد رفت؟
امانی: رژیم صهیونیستی در طول یک سال گذشته بار‌ها تاکتیک‌های جنگی خود را عوض کرده، نه بر اثر این که یک روند پیروزی را  تکمیل کند، بلکه به علت ناکارآمدی آن تاکتیک‌های سابق، حتی نسبت به دهه‌های گذشته هم درباره لبنان همین موضوع صادق است. در غزه یک بار ورودی زمینی را مطرح کردند، یک بار جداسازی بخش‌های مختلف غزه را مطرح کردند، یک بار جلوگیری از کمک‌های غذایی و اینها را مطرح کردند، هیچ کدام باعث نشد که آن هدفی  که رژیم صهیونیستی اعلام کرده برای پایان دادن به حملات غزه، این که حماس از بین برود و اسرای خود را بتواند که بدون تبادل یا بدون دادن زندانیان و اسرای فلسطینی آزاد کند، همچنان در همان دو عدد مانده است.

حمله حزب‌الله به رژیم صهیونیستی در برابر و بر اساس اعلام اولیه جناب سیدحسن نصرالله برای این بود که رژیم صهیونیستی را از حمله به مردم بی‌گناه غزه بازدارد، این سخن از روز اول یعنی ۱۶ مهر ماه سال گذشته گفته شد و تا آخرین روز شهادت آقای سیدحسن نصرالله حتی اگر می‌خواستند، پیام می‌آوردند چه زمانی که در سفارت آن جا مسئولیت داشتم، کشور‌های غربی برای ایران می‌آوردند، برای مسئولین لبنانی می‌آوردند که این حملات را حزب‌الله قطع کند، کلام جناب سیدحسن نصرالله این بود که حملات غزه را متوقف کنید تا ما هم اینجا پایان دهیم. رژیم صهیونیستی این کار را انجام نداد و به این شکل ادامه پیدا کرد.

الان هم در نزدیک به سالگرد این حملات، اوج جنایت‌هایی را با شروع برنامه پیجر‌ها که حدود سه تا چهارهزار نفر را مجروح کرد از ناحیه چشم و دست و همچنین حملاتی که با اجازه آمریکایی‌ها برای استفاده از بمب‌های بسیار سنگین یک تنی برای هدف قرار دادن ضاحیه  و رهبران مقاومت بود، اما در هر حال آن چیزی که الان روی صحنه وجود دارد؛ پرتاب موشک از حزب‌الله و لبنان به سمت رژیم صهیونیستی و پرتاب موشک از غزه به این سمت است، بنابراین هیچ چیزی در صحنه عمل تغییر نکرده، آن چنان که رژیم صهیونیستی تصور می‌کند که با این حرکات می‌تواند حزب‌الله را از بین ببرد، حزب‌الله یک سازمان بر اساس عقیده است.

همچنان که ما در جمهوری اسلامی شاهد بودیم در عرض دو ماه؛ رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس قوه قضائیه ما را به همراه تعداد زیادی ازمسئولین و ۲۵ نماینده مجلس و چهار وزیر؛ همه اینها را شهید کردند، اما، چون نظام بر اساس ساختار خود و بر اساس عقیده و آرمان شکل گرفته بود، هیچ خسارتی ندید. هشت سال جنگ را تحمیل کردند و صدام با آن وضعیت بود، بنابراین این گونه خسارت‌ها به بدنه حزب‌الله، حزب‌الله را از بین نمی‌برد، حزب‌الله یک قدرت ایمانی است و قطعاً تمام این فرماندهان و آنهایی که شهید شدند در عرض مدت کوتاهی، همین الان جانشینان خود را دارند و فعالیت می‌کنند، پرتاب موشک دلیل بر همین است. ساختار سیاسی‌اش هم به سرعت شکل می‌گیرد، رژیم صهیونیستی بهره‌ای از این نوع عملیات وحشیانه نخواهد برد.

سؤال: آقای جلال‌زاده بپردازیم  به نکته مهم شکست‌های رژیم صهیونیستی در استراتژی‌های مختلف و سناریو‌های متفاوت در محور مقاومت و نکته بسیار با‌ارزش اتحاد میدان در اجزای مختلف محور مقاومت که چقدر توانسته جلوی این سرکشی‌ها و جنایت‌ها را بگیرد؟
جلال‌زاده: من هم از فرصت استفاده می‌کنم برای دوست و همکار عزیزم آقای امانی آرزوی شفای عاجل دارم، اینها دیپلمات‌های بسیار ورزیده و انقلابی  وزارت خارجه هستند که الان جانباز لبنان شمرده می‌شوند. من در ابتدای سخن عرض کردم که راهبرد رژیم صهیونیستی، اولاً باهم توافق کنیم، جبهه مقاومت؛ طرف حسابش رژیم صهیونیستی نیست، رژیم صهیونیستی یک لشرکر پیاده است، اهرم فشار، یک عنصر یاغی توسط ایالات متحده آمریکا در منطقه برای جنگ افروزی، شما ببینید ماهیت و سرشت این رژیم در هفتاد سال گذشته چه بوده؟ جز ترور؟ جز خونریزی؟ همیشه خواسته با خون چهره واقعیت و حقیقت را بپوشاند که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.

به نظرم بالاترین و بزرگترین شکست رژیم صهیونیستی نه در موشک‌های پرتاب شده به این سرزمین است، شعار‌های مردم جهان در میادین پایتخت‌های بزرگ دنیا است، این‌ها ارزش شان از آن موشک‌های پرتاب شده بیشتر است. رژیم صهیونیستی الان بی آبرو شده، لذا اولین شکست رژیم را اگر ما بخواهیم در پاسخ به سوال شما من عرض بکنم، در اهدافی بود که در غزه به آن نرسید، شکست دوم آن در افکار عمومی بود، شما ببینید الان در دنیا کشوری نیست، یک پایتخت مهمی در دنیا نیست که علیه جنایات رژیم صهیونیستی روزانه، هفتگی، راهپیمایی، تظاهرات نداشته باشد، می‌دانید رژیم صهیونیستی این سال‌های اخیر مخصوصا به دنبال چه بود؟

می‌گفت دموکراتیک‌ترین کشور منطقه در غرب آسیا اسرائیل است، متمدن‌ترین تمدن، تمدن صهیونیستی به تعبیر ما و اسرائیلی به زعم آنها است، کشور‌های عربی را با چه میوه‌ای داشت به سمت خودش هدایت می‌کرد؟ که آقا من یک کشور توسعه یافته و آشتی جو و می‌خواهم با شما همان طرح ابراهیم را جلو ببرم، الان رژیم صهیونیستی آیا در آن طرح‌ها موفق بوده؟ یعنی شما حتی باید به ده سال، بیست سال قبل برگردید که تمام پروژه‌های عادی سازی رژیم صهیونیستی یا الان با شکست مواجه شده یا با تهدید فروپاشی مواجه است، الان رژیم صهیونیستی با راهبرد موجودیت خودش مواجه است.

 سوال: نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره کردند برگشت به هفتاد سال قبل، زمانی که به موجودیت فکر می‌کرد.  
جلال زاده: بله، خود نخست وزیر و مقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند این جنگ موجودیت است جنگ وجودی است که ما هستیم یا نیستیم آنها برای این می‌جنگند، لذا جبهه مقاومت طرف مقابلش ناتو و ایالات متحده آمریکا است، در راهبردبعدی ترور عناصر و فرماندهان اصلی جبهه مقاومت بود، آیا ما امروز در جبهه مقاومت خللی احساس می‌کنیم در غزه؟ در لبنان؟ در یمن؟ شما ببینید الان یمنی‌ها طرف حساب شان انگلیس و آمریکاست، آن یمنی که احساس می‌کردند در آن یکی دو سال اول جنگی که به آنها تحمیل شده می‌توانند مقاومت یمنی‌ها را در هم بشکانند، الان یمنی‌ها با افتخار در کنار برادران مسلمان یمنی و غزه‌ای خودشان ایستادند، الان مقاومت عراق دارد ابراز وجود می‌کند و در دنیا این‌ها قبول شدند و همه این‌ها را پذیرفتند که در مقابل جنایت باید ایستاد و دفاع مشروع یک عنصر مهم در روابط بین الملل است.

جمهوری اسلامی به عنوان عمود و خیمه جبهه مقاومت، شما سفر‌های آقای رئیس جمهور را ببینید، سفر‌های آقای عراقچی را ببینید دولت دارد کارش را انجام می‌دهد، مسئولان کشور دارند کارشان را انجام می‌دهند حضرت آقا در همان روز‌های اولیه بعد از عملیات طوفان الاقصی یک راهبرد بسیار مهمی را به مسئولان فرمودند و آن این که نباید به مسائل جاری کشور خللی وارد بشود، رژیم صهیونیستی به دنبال این بود که با ضربه وارد کردن به جبهه مقاومت در کشور‌های مختلف در صحنه‌های مختلف ضربه اصلی را به جمهوری اسلامی وارد کند، اصلا ایالات متحده با رژیم صهیونیستی به دنبال تضعیف جمهوری اسلامی است که نه به نظر ما در ایران بلکه به زعم همه تحلیلگران واقع بین در حوزه روابط بین الملل رژیم صهیونیستی در راهبردهایش عموما شکست خورده است.

سوال: یک تحقیقی از سازمان ملل منتشر شده راجع به این تحقیق و عنوانی که به رژیم صهیونیستی دارد می‌خواهم بیشتر با شما صحبت کنم و تحلیل حضرتعالی را بشنوم، اما در ارتباطات رسانه ملی یکی از کسانی که ما ارتباط می‌گرفتیم و می‌گیریم با او در لبنان جناب آقای محسن اسلام زاده از مستندسازان رسانه ملی است که فکر می‌کنم الان در بیروت باشند، آقای اسلام زاده، آرزوی صحت و سلامتی برای شما در عرصه مستندسازی، از آنچه که جنایات رژیم صهیونیستی در محور مقاومت مخصوصا در لبنان دارد انجام می‌دهد به ما بفرمایید زیباترین صحنه‌ای از مقاومت حزب الله، پاسخ‌های موشکی که دیدید تصاویری که ثبت و ضبط کردید برای این که یک مستند با قوام و بسیار زیبا را تصویر کنید از محور مقاومت و پاسخ‌های موشکی حزب الله چیست؟  
اسلام زاده: زیباترین لحظه‌ها این جا، جایی است که مردمی که خانه شان بمباران شده در آرامش کامل به بیروت و مناطق شمالی آمدند از آنها استقبال شده، صحنه زیبا این جا زیاد است مثلا یک خانمی را من دیدم در ورودی یکی از شهر‌ها ایستاده بود، دو تا شل فقط آب انگار توانسته بود بخرد و به این مردم اهدا می‌کرد دو تاکارتن بیسکوییت گرفته بود به مردم اهدا می‌کرد در مناطق شمالی که شهر طرابلس را داریم که ۴ روز رفتیم آنجا، طرابلس فقیرترین شهر لبنان است، تنش‌های سیاسی مذهبی در انجا زیاد بوده ولی نکته جالب این جا است که برادران اهل سنت، عزیزان مسیحی و اندک شیعیانی که در آن مناطق هستند بسیار منسجم مردم را جا دادند، بعضا گفته می‌شود که قریب به یک میلیون نفر در آنجا‌ها حضور دارند.

روز جمعه قبل یکی از دوستان ما در نماز جمعه یکی از روستا‌ها شنیده بود که امام جمعه آنجا حرام اعلام کرده بود که اجاره خانه را بالا ببرند حتی توصیه کرده بود که به هر صورت بیاییم با خدا معامله کنید خانه تان را رایگان در اختیار مردم بگذارید این جا مهاجران سوری هم آمدند و خیلی فضا شلوغ است ولی در این شلوغی مردم جا دادند به میهمانان شان از جنوب لبنان، به میهمانان شان از ضاحیه، بعضی از مناطق ۴ یا ۵ خانواده در یک خانه دارند زندگی می‌کنند مدارس مناطق مسیحی در اختیار مردم قرار گرفته و تیر رژیم صهیونیستی برای درست کردن بحران اجتماعی و سیاسی در لبنان فعلا به سنگ خورده و به نظر می‌رسد که این جنگ، جنگ استقامت است، خود صهیونیست‌ها به لحاظ اجتماعی و سیاسی و مسائل داخلی به شدت درگیرند، دیروز و پریروز بی بی سی فارسی چند گزارش از ناامیدی شهرک نشینان صهیونیست کار کرد که گفت اصلا هیچ امیدی به آینده ندارند، دارند اسرائیل را ترک می‌کنند و آمار‌های مختلف در این باره صحبت می‌کند یکی از تحلیلگران آمریکایی گفته که این بهشت برینی که اسرائیلی‌ها می‌گفتند فرو ریخته و الان در حلقه‌ای از آتش هستند.

ما الان دست برتر را داریم، هرچند زخم‌های بسیار زیادی خوردیم ولی دست برتر را داریم، یک نکته هم عرض کنم که سه نقطه را بمباران کردند ما الان در مسیریم اجازه نمی‌دهند به آنجا برویم خارج از ضاحیه را زدند، چون در جنوب متحمل سخت‌ترین شکست‌ها شدند، صبح امروز در کمین افتادند، کشته و زخمی زیادی دادند و هر کدام شان که می‌آید کشته‌ها را ببرد آنها را هم هدف قرار می‌دهند و حسابی کار قفل شده برای اسرائیلی‌ها در جنوب.  

سوال: جدا از این که همیشه جنگ همراه است با کشته شدن افراد و به شهادت رسیدن افراد زیادی، زخمی شدن و صحنه‌های دلخراشی که از بیرون کشیدن پیکر‌ها و اجساد هست از این بمباران‌ها و این جنایت‌ها، من می‌خواهم راجع به دو اتفاق از محضر شما بپرسم و پاسخ شما را دریافت کنم یکی زمانی که خبر شهادت سید مقاومت سید حسن نصرالله تایید شد و شما بعنوان مستندساز در لبنان حضور داشتید چه تصاویری را ثبت کردید؟ و دوم عملیات وعده صادق ۲ انجام شد، تصاویری که ثبت کردید یا صحنه‌هایی که به ذهن تان ماند بعنوان یک مستندساز.  
اسلام زاده: در لحظه تایید خبر شهادت سید من روی بام یکی از هتل‌ها بودم و داشتم گزارش می‌گرفتم، صهیونیست‌ها همان جا سه دفعه بیروت را بمبارن کردند هواپیمای بدون سرنشین بود صدای شیون خیلی بلندی را من شنیدم اول نمی‌دانستم چه شده و بعد که در شبکه‌های اجتماعی متوجه شدم بیانیه تاییده تازه فهمیدم چه اتفاقی افتاده، شاید باورتان نشود ولی بیروت در یک سکوت محض فرو رفت و مردم انگار بغض خودشان را فرو خورده بودند تا سخنرانی شیخ قاسم که کمی مردم را آرام کرد و مردم لبنان، چه مخالف، چه موافق شهید سید حسن نصرالله ابراز همدردی کردند و خیلی ما شاهد این بودیم که به لحاظ سیاسی و اجتماعی اسرائیلی‌ها یک شکست مهم خوردند، این از این مسئله، وعده صادق دو که اتفاق افتاد قبل از آن تا حدودی این جا بعضی‌ها این زمزمه را می‌کردند که ایران کجاست؟ ایران کجاست؟ ولی این اتفاق که افتاد ما واقعا واکنش آن را دیدیم اذان از مساجد پخش شد تیراندازی هوایی کردند، مردم تجمع نکردند، تجمع بیشتر برای فلسطین هست ولی شادی میکردند و از آن به بعد خیلی ما را تحویل گرفتند حقیقتش، حتی در اردوگاه‌های فلسطینی، چون من این چند روز در اردوگاه‌های فلسطینی بودم در شمال و بین برادران اهل سنت، شیعیان هم که جای خود دارد و خیلی از ما استقبال کردند.

 سوال: آقای دکتر جلال زاده برگردم به بحث با حضرتعالی و اشاره‌ای که قبل از این ارتباط داشتم، تحقیقی که از سازمان ملل امروز منتشر شد، رژیم صهیونیستی را به ارتکاب جنایت نابودسازی متهم کرده، این در حالی است که ما همچنان شاهد سکوت مجامع و سازمان‌های بین المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی هستیم.  
جلال زاده: آقای دکتر عراقچی در سفر اخیری که به لبنان داشتند بانخست وزیر آن کشور آقای میقاتی یک ملاقاتی داشت، آقای دکتر عراقچی به آقای نخست وزیر اصرار می‌کنند که شما هم بعنوان دولت، چون میدانید که لبنان الان رئیس جمهور ندارد شکایت بکنید، نامه بزنید، همین اقدامات دیپلماتیک و بین المللی، نخست وزیر لبنان در پاسخ اظهار می‌دارند که شما که بهتر از ما می‌دانید این سازمان‌های بین المللی ابزار دست قدرت‌ها هستند بعد موبایل شان را در می‌آورند میگویند جنایت جنگی آن نیست که الان بمباران می‌کنند این صحنه‌های دلخراش انفجار پیجر‌ها را نشان می‌دهند که چه کاری با لبنانی‌ها کرده است.

دیگر گمان نمی‌کنم در دنیا آدم مهمی باشد که سرش در تحلیل و خبر و این‌ها باشد و نداند که سازمان ملل و سازمان‌های وابسته به قدرت‌های بزرگ برای حق خواهی تاسیس شدند، این‌ها ابزار‌های اعمال قدرت و نظمی است که این‌ها بر اساس آن شکل گرفتند، اما در همه این بازار مکاره‌ای که آنها درست کردند شما می‌بینید با شکایت یا طرح دعوای آفریقای جنوبی که کشور مسلمان هم نیست، رژیم صهیونیستی محکوم می‌شود و برای نخست وزیر آن کشور حکم جلب صادر می‌شود، که نخست وزیر رژیم در همین مجمع عمومی نفرین کرد گفت نفرین بر این سازمان‌های بین المللی که برای من حکم جلب صادر کردند، خودش را بعنوان یک فرد مثلا دموکراتیک داشت جا میزد، شما از سازمان ملل که بیشترین وتو‌ها از سوی آمریکا در خصوص رژیم صهیونیستی در طول  هفتاد سال گذشته اعمال شده مجمع عمومی با اکثریت آراء تشکیل کشور فلسطین را به رسمیت شناخت، عضویت فلسطین را در سازمان ملل.

این‌ها همه توسط امریکایی‌ها وتو می‌شوند، هر کدام از این جنایت‌ها، هر کدام شان در هر نقطه از دنیا که در اردوگاه غربی‌ها نیز اتفاق می‌افتاد قطعا بدانید لشگرکشی می کردند و آن کشور را اصلا اشغال می‌کردند ولی شما ببینید همه به تماشا نشستند و مردم مظلوم فلسطین در غزه در کرانه باختری، مردم مظلوم لبنان در جنوب، در بیروت، در شرق لبنان توسط پیشرفته‌ترین سلاح‌های امریکایی دارد بمباران می‌شود و جنایت خلق می‌شود و این‌ها بعد از چند مدت توسط رسانه‌هایی که در دنیا دارند امپراطوری رسانه‌ای که دارند به فراموشی سپرده خواهند شد با اتفاقاتی که میشود، اما در حادثه اخیر یک خودآگاهی در دنیا اتفاق افتاد و شما در جهان این را نمی‌توانید از آن بگذرید رژیم صهیونیستی بی آبرو شد باز هم فلسطین دال مرکزی روابط بین الملل شد، رژیم صهیونیستی امریکایی‌ها، غربی‌ها می‌خواستند، اصلا فلسطین را از مسائل روابط بین الملل حذف بکنند، آقای هنیه و فرماندهان حماس بار‌ها اعلام کردند که اهداف ما از عملیات طوفان الاقصی چه بود؟ یکی همین بود که ما فلسطین را دوباره باید به مرکز مسائل جهانی برگردانیم و رژیم صهیونیستی را مفتضح کنیم.  

سوال: آقای جلال زاده خیلی تاکید داشتید و اشاره کردید به نقش آفرینی و بازیگری اصلی ایالات متحده آمریکا در این روند و در این بحران‌هایی که بوجود آمده در منطقه غرب آسیایی، پژوهش جدیدی منتشر شده و اعلام شده که آن چیزی که در این پژوهش مطرح شده آمریکایی‌ها از زمان آغاز جنگ در نوار غزه ۱۸ میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی کرده و رکورد‌های کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل شکسته شده، ما درترور سید مقاومت، سید حسن نصرالله هم می‌بینیم که از بمب‌های سنگرشکن آمریکایی استفاده می‌شود و این در حالی است که در بعضی مقاطع می‌بینیم که رایزنی می‌کند برای انجام یک آتش بس در مشارکت با فرانسه، این نقش آفرینی و این در هم تنیدگی با رژیم صهیونیستی تا کی ادامه خواهد داشت؟  
جلال زاده: ۷۰ سال است که ادامه دارد، این اولین جنایت نیست که رژیم صهیونیستی به آن مرتکب شده شما که جنگ ۲۲ روزه را که فراموش نکردید جنگ ۳۳ روزه را که فراموش نکردید، با یک روز بعد از آتش بس در  جنگ ۳۳ روزه به همراه هیاتی در بیروت حاضر شدیم این جنایت در آن منطقه که تازگی ندارد آمریکایی‌ها هم همیشه حامی بودند شما ببینید آقای بورل می‌گوید که هیچ کشور و هیچ نهادی یارای توقف رژیم صهیونیستی را ندارد فقط امریکا، این یعنی اعتراف اروپایی‌ها که این امریکاست که دارد جنایات رژیم صهیونیستی را شکل می دهد، یکی از تحلیلگران در همین برنامه‌های شما می گفتند که اگر یک بیست و چهار ساعت آمریکایی‌ها حمایت خودشان را از رژیم صهیونیستی قطع بکنند دیگر شما شاهد یک چیزی به نام رژیم صهیونیستی نخواهید بود .

آمریکایی‌ها اولین جنایتکار منطقه غرب آسیا هستند اگر حمایت‌های آمریکا شما مگر چند ماه قبل آقای نتانیاهو در مجلس و کنگره امریکا حاضر شدند ۲۴ مرتبه چند مرتبه ایستاده جنایتکارترین فرد دنیا را تشویق کردند همین تشویق‌ها نتانیاهو و سگ هار اسرائیلی‌ها را تشویق کرد که جنایت خودشان را علیه فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها به حد اعلای خودشان برسانند قطعا اگر دادگاهی در دنیا تشکیل بشود، امریکایی‌ها باید زودتر از رژیم صهیونیستی محاکمه بشوند و به جزای جنایات خودشان برسند و من عرض بکنم در دنیا دست آمریکا رو شده و من به گمانم خود آمریکایی‌ها در خود کشور‌های غربی شما دانشگاه‌های آمریکا، دانشگاه‌های فرانسه، دانشگاه‌های انگلیس و برخی از کشور‌های دیگر اروپا را شاهد بودید، غالبا یعنی می‌خواهم این طور عرض کنم فراوانی نفرین به امریکایی‌ها در این تظاهرات بیشتر بود تا به رژیم صهیونیستی، اگر دست حمایت امریکایی از پشت رژیم صهیونیستی برداشته شود این رژیم قطعا سقوط خواهد کرد.  

سوال: جمع بندی شما از آینده تحولات منطقه غرب آسیا و اتحاد محور مقاومت در جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی؟  
جلال زاده: وعده الهی پیروزی حزب الله و مظلومین است، و نرید انمن علی الذین استضعفوا فی الارض، فرمایش حضرت اقا که منبعث از روایات و همین قرآن عزیز است پیروزی حزب الله را به ما نوید می‌دهد مقاومت قطعا به پیروزی خواهد رسید و شما در همین یک سال و اندی دیدید که اتفاقات بسیار مبارکی بود، بعد از عملیات وعده صادق دو ما شاهد یک وحدت ملی در جمهوری اسلامی بودیم، من در هیچ شرایطی در این چهل و چند سال گذشته مخصوصا همین سال‌های اخیر شرایطی که امروز در کشور حاکم است، که حتی آنهایی که جمهوری اسلامی را خیلی سیاست هایش را قبول ندارند، اما در مقابل رژیم صهیونیستی پشت سر جمهوری اسلامی ایستادند بقیه ملت ایران هم که سال‌های چهل و پنج سال گذشته را همین روال را طی کردند.  

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.