زمین‌های خارج محدوده را دولت می‌خرد

اقتصادنیوز جمعه 20 مهر 1403 - 07:48
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 مهر 1354؛ زمین‌های خارج محدوده را دولت می‌خرد

وزارت مسکن و شهرسازی به زودی خرید اراضی خارج از محدوده را شروع خواهد کرد و در هر منطقه که اعلام می‌شود صاحبان اراضی اجبار به فروش زمین خود خواهند داشت، این اراضی به وسیله کارشناسان روز بدون توجه به اثر سرمایه‌گذاری دولت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و قیمتش تعیین می شود.

اولین منطقه‌ای که اراضی آن خریداری خواهد شد در شمال شرق تهران قرار دارد و میلیون‌ها مترمربع زمین را شامل می شود.

اراضی خریداری‌شده بلافاصله ازسوی کارشناسان و اکیپ‌های مجهز وزارت مسکن و شهرسازی مجددا نقشه‌برداری و تفکیک خواهد شد.

20 مهر 1364؛ متوسط تصفیه نفت خام پالایشگاه‌های کشور از مرز 700 هزار بشکه در روز گذشت

برای نخستین بار پالایشگاه‌های کشور موفق گردیدند در شهریورماه سال جاری به طور متوسط روزانه 747 هزار و 825 بشکه نفت خام را نمایند که نسبت به ظرفیت طراحی‌شده 34.74 درصد افزایش نشان می‌دهد.

درخواست رئیس‌کل بانک مرکزی برای بررسی بدهی رژیم اسرائیل به ایران

در دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی ایران با رئیس صندوق بین‌المللی پول مساله قروض کشورهای فرانسه، مصر، سودان و رژیم اشغالگر قدس به جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و قرار شد صندوق بین‌المللی پول به کشورهای یادشده توصیه‌های لازم برای پرداخت قروض خود به ایران را معمول دارد.

دکتر محسن نوربخش، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در رابطه با اهداف اجلاس مشترک اخیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول گفت: مباحثات اجلاس مذکور را بیش از دیگر موضوعات مالی و اقتصادی بدهی کشورهای در حال توسعه و محدودیت‌های بازرگانی بین کشورها تشکیل می‌داد.

درحالیکه مساله انباشت بدهی و عدم امکان پرداخت آنها مهم‌ترین مشکل کشورهای در حال توسعه در کنفرانس سالیانه مشترک صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بود. هیات ایرانی شرکت کننده در کنفرانس اعلام کرد، مشکل جمهوری اسلامی ایران انباشت طلب‌ها و دشواری در بازپس‌گیری آنها می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از توکیو، در ملاقاتی که در خلال کنفرانس چهار روزه سئول میان محسن نوربخش، رئیس کل بانک مرکزی ایران و «ژاک دلازریه» مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول صورت گرفت، نوربخش از وی خواست تا در باز پس گیری بیش از 3 میلیارد دلار مطالبات ایران از بعضی کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی همکاری کند.

20 مهر 1374؛ آذربایجان رسما خواستار مشارکت ایران در پروژه نفتی «شاه دنیز» شد

ناطق علی اف رئیس شرکت نفتی آذربایجان از جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد در طرح توسعه حوزه نفتی شاه دنیز این کشور مشارکت فعال داشته باشد.

ناطق علی اف در دیدار با آقازاده، وزیر نفت ایران در تهران خواستار تقویت روابط و همکاری‌های نفتی و اقتصادی دو کشور شد.

انتقال گاز ایران به پاکستان به زودی آغاز می‌شود

ایران و پاکستان بر اجرای هرچه سریع‌تر توافق‌های دوجانبه به‌ویژه احداث طرح بزرگ خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان تاکید کردند.

این مطلب در دیدار نورسیف الله خان وزیر نفت و منابع پاکستان با غلامرضا آقازاده وزیر نفت ایران در تهران اعلام شد.

20 مهر 1384؛ تصویب کلیات طرح کاهش نرخ سود بانکی

پس از حدود یک سال از نخستین مطالعاتی که ازسوی مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با کاهش نرخ سود بانکی به انجام رسید و افت‌وخیزهایی که این طرح کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه، بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داشت بالاخره با اصلاحات به‌عمل‌آمده کلیات طرح منطقی کردن نرخ سود تسهیلات بانکی متناسب با نرخ بازدهی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

20 مهر 1394؛ زمان بازگشت رونق به اقتصاد ایران

دو نهاد بین المللی به طور جداگانه نوید خیز اقتصادی ایران در سال آینده را داده‌اند. بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در دو گزارش جداگانه پیش‌بینی کرده‌اند که اقتصاد ایران از سال آینده رشد قابل توجهی را نسبت به اقتصادهای منطقه شاهد خواهد بود.

مسعود احمد، رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول در سخنرانی خود در حاشیه نشست سالانه مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که در لیما، پایتخت پرو برگزار شد، پیش بینی کرده است رشد اقتصادی ایران از سال آینده تقویت شود و از ثمرات توافق هسته‌ای بهره برد.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.