درخواست مهم قالیباف از روسای مجالس جهان

اقتصادنیوز جمعه 20 مهر 1403 - 09:00
اقتصادنیوز: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در سفر خود به تاجیکستان از روسای مجالس جهان درخواست کرد صدای عدالت باشند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: روسای مجالس جهان به نمایندگی از مردم خود وظیفه دارند در قبال حرکات خودسرانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی در از بین بردن زنان و کودکان و تضییع حقوق اولیه مردم فلسطین واکنش نشان داده و صدای آزادی‌خواهی و عدالت طلبی باشند.

محمد باقر قالیباف روز جمعه در سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی تاجیکستان افزود: رژیم صهیونیستی باید بداند با حملات هوایی و عملیات‌های ترور نمی‌تواند شکست‌های راهبردی خود را جبران کند و تنها سرعت اضمحلال موجودیت خود را شدت می‌بخشد.

وی افزود: این رژیم به جای حملات هوایی و کشتن انسان‌های بی‌گناه بهتر است هر چه زودتر مسیر توافق برای آتش‌بس که حداقل حقوق مردم غزه و لبنان را رعایت می‌کند را در پیش بگیرد.

وی تاکید کرد: ما روسای مجالس و پارلمان‌های کشورها به نمایندگی از مردم خود وظیفه داریم در قبال حرکات خودسرانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی در از بین بردن زنان و کودکان و تضییع حقوق اولیه مردم فلسطین واکنش نشان داده و صدای آزادی‌خواهی و عدالت طلبی آنها باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که تاجیکستان و کشور من ایران به واسطه تاریخ و فرهنگ مشترک دارای پیوندهایی فراتر از مرزهای جغرافیایی هستند، اظهار داشت: زبان فارسی که گوهری مشترک میان دو ملت است پایه‌ای برای همدلی فکری و فرهنگی است.

وی افزود: امروز این میراث فرهنگی غنی می‌تواند به عنوان یک دارایی راهبردی در توسعه رابطه دوجانبه به‌ویژه عرصه‌های فرهنگی عملی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

قالیباف تاکید کرد: همکاری‌های دانشگاهی و برگزاری پروژه‌های مشترک علمی و رویدادهای فرهنگی می‌تواند بستری برای نوآوری و پیشرفت هر دو کشور را فراهم کند، از دیدگاه اقتصادی تاجیکستان با برخورداری از منابع طبیعی غنی و موقعیت جغرافیایی استراتژیک ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه دارد.

وی تصریح کرد: ایران با تجربیات خود در حوزه‌های انرژی، زیرساخت، کشاورزی و صنعت آمده است این ظرفیت‌ها را با همکاری نزدیک و اجرای پروژه‌های مشترک ارتقا دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که برای گرامیداشت این روز خجسته گرد هم آمده‌ایم که جهان و منطقه ما با چالش‌ها و تهدیدهایی چون یکجانبه‌گرایی، تجاوز و نقض حاکمیت، استقلال کشورها، تروریسم، افراط گرایی و تغییرات اقلیمی روبرو است چالش‌ها و تهدیداتی که جز با همکاری‌های مشترک دوجانبه ، چندجانبه و منطقه‌ای و کنش جمعی موثر مرتفع نخواهد شد.

وی تاکید کرد: راهبرد جمهوری اسلامی در قبال کشورهای منطقه و همسایگان همواره بر سه اصل حسن همجواری، تنش‌زدایی و همکاری همه جانبه استوار بوده است، به باور ما راه پیشرفت و سازندگی کشورهای منطقه تنها یکی است و آن هم‌زیستی مسالمت و توسعه همکاری‌ها در همه حوزه‌ها و سطوح است. 

روابط ایران و تاجیکستان طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده است

قالیباف اظهار داشت: اینجانب به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران امضای پیمان همگرایی پارلمانی برای صلح و توسعه پایدار میان پارلمان‌های منطقه را پیشنهاد می‌دهم، این ابتکار می‌تواند شامل تشکیل یک شورای مشترک پارلمانی بین کشورهای منطقه با هدف ترویج دیپلماسی چندجانبه و ایجاد ساز و کاری برای گفت و گوهایی میان مجالس کشورها باشد.

وی تصریح کرد: نهاد پارلمان نماینده و تبلور اراده ملت‌ها است ما به نمایندگی از ملت‌های خود از هر نهاد و سازمان‌های بین‌المللی که به‌دنبال صلح، ثبات و امنیت در منطقه است دعوت به عمل می‌آوریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این پیمان مسیری به سمت مذاکره با کشورهای منطقه و جهان برای رفع سوءتفاهمامات و پیشبرد گفت و گو خواهد بود.

وی گفت: روابط ایران و تاجیکستان طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده است اما هنوز پتانسیل‌های بسیاری برای گسترش و تعمیق همکاری‌ها وجود دارد.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.