خروج سرمایه از بورس 11 روزه شد+ نمودار

اقتصادنیوز جمعه 20 مهر 1403 - 10:53
اقتصادنیوز: وضعیت بورس در هفته سوم مهرماه با قفل بودن صف‌های فروش آغاز شد و در ادامه با برابری تقریبی ارزش صف‌های خرید و فروش به پایان رسید، اما ‌آنچه در این هفته تغییری نکرد خروج بی‌امان سرمایه از تالار شیشه‌ای بود.

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات در هفته منتهی به 18مهرماه با روندی رو به افت آغاز شد. شاخص‌ها همگی تا دوشنبه منفی بودند اما شاخص کل از سه‌شنبه و شاخص‌هموزن بورس و فرابورس در آخرین روز معاملاتی به روزهای قرمز خود پایان دادند. اما با این وجود و با توجه به تداوم دامنه نوسان محدود به یک درصد که آثار ثانویه‌ای از جمله بی‌اعتمادی پول به بازار سرمایه دارد،‌ خروج بی‌امان پول بدون حتی یک روز وقفه ادامه یافت و به این ترتیب شمار توالی روزهای خروج سرمایه از تالار شیشه‌ای به عدد 11 رسید.

به طور کلی در این هفته شاهد خروج هزار و 192 میلیارد تومان سرمایه از بازار بودیم و میانگین ارزش معاملات در این هفته به 2هزار و 11 میلیارد تومان رسید.

شنبه: در اولین روز هفته شاهد خروج 211 میلیارد تومان نقدینگی از بورس بودیم. این در حالی بود که در معاملات اولین روز هفته، ارزش کل معاملات خرد هزار و 318 میلیارد تومان بود که نسبت به چهارشنبه 27 درصد کاهش داشت.

یکشنبه: خروج پول حقیقی در دومین روز هفته کاهش یافت و به 152 میلیارد تومان رسید، این موضوع البته تا حدود زیادی به از دست رفتن خاصیت نقدشوندگی بازار در سایه محدودیت دامنه نوسان و قفل ماندن صف‌های فروش مربوط می‌شد. ارزش کل معاملات بازار در روز یکشنبه 13 هزار و 88 میلیارد تومان بود که از این مبلغ 796 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام  و حق تقدم مربوط می‌شد، این میزان ارزش معاملات خرد چهار سال اخیر بی‌سابقه بود.

دوشنبه: دوشنبه شاهد اوج گرفتن خروج حقیقی‌ها از بازار بودیم. 724 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از تالار شیشه‌ای خارج شد و به این ترتیب رکورد خروج پول این هفته در دست دوشنبه باقی ماند. ارزش کل معاملات بازار در این روز 256 میلیارد و 698 میلیون تومان بود که از این مبلغ سه هزار و 107میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم می‌شد. ارزش معاملات نسبت به یکشنبه با افزایش چشمگیری روبه‌رو بود که دلیل آن فروش 247 میلیارد و 430 میلیون تومان اوراق مشارکت بود که 96 درصد از کل ارزش معاملات بازار امروز را شامل می‌شد.

سه‌شنبه: سه‌شنبه با از دست دادن تنها 121 میلیارد تومان توانست بهترین روز هفته باشد. در این روز که با توقف ریزش‌ها در شاخص کل نیز همراه بود ارزش کل معاملات امروز 34 هزار و 179 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 3هزار و 295 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و حق تقدم می‌شد.

چهارشنبه: و سرانجام در آخرین روز هفته تماما منفی بازار از حیث سرانه خرید حقیقی‌ها بازار سرمایه 184 میلیارد تومان دیگر هم از دست داد و به این ترتیب مجموع خروج سرمایه از بازار در این هفته به عدد هزار و 192 میلیارد تومان رسید. ارزش کل معاملات بازار نیز در این روز 26 هزار و 69 میلیارد تومان بود که از این مبلغ 2 هزار و 139 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و حق تقدم بوده است.

توقف ریزش‌ها در بورس؟

خروج بورس از وضعیت رخوت و پایان یافتن روزهای خروج سرمایه از بازار تا حدود زیادی به بازگشایی محدودیت دامنه نوسان و کاهش ریسک‌های سیاسی بستگی دارد. در مورد پارامتر دوم می‌توان تا حدودی اطمینان داشت. با گذشت زمان حالا انتظارها برای تنش کاهش یافته و به نظر می‌رسد در صورت افزایش محدودیت دامنه نوسان وضعیت می‌تواند به مرور برای بورس بهتر شود. بازاری که در حال پشت سر گذاشتن ریسک‌های بنیادین است و پیش‌بینی برخی از تحلیلگران آن را بهترین بازار سال‌های آینده می‌دانند این روزها در انتظار تصمیم بازارساز است.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.