به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب گرایلو عصر امروز یکشنبه در حاشیه نشست کمیته ساماندهی سواحل خوزستان که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: اولین جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان در سال ۱۴۰۳ با ریاست استاندار برگزار کردیم که در اصل باید به صورت فصلی باشد. جلسه مذکور با ابلاغ سیاستهای ۹ گانه مقام معظم رهبری در بخش اقتصاد دریا محور مصادف شد که خوشبختانه دولت وقت آئین نامه اجرایی آن را ابلاغ کرد به گونهای که وظایف هرکدام از وزارتخانهها مشخص شده است.
وی سازمان بنادر و دریانوردی را مرجع عملی دریا و بندری کشور خواند و گفت: در برنامههای اجرایی حداقل چهار مورد ارتباط مستقیم با سازمان دارد که ما در خوزستان متأثر خواهیم شد. سازمان بنادر در راستای تحقق برنامههای مشاور ذیصلاح را به کار گرفته تا بتواند در آن بخشها آنچه که مصوب شده است انجام دهد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: عمده آنها در بخش این است که بتواند تراز خوبی را بین درآمد و هزینهها ایجاد کند، اصلاح ساختار تعرفهای را در مقایسه با آنچه امروز در کشورهای اطراف اتفاق میافتد داشته باشد که همه اینها قطعاً در بخش حمل و نقل دریایی تأثیرگذار خواهد بود.
گرایلو بیان کرد: آنچه که در خوزستان اهمیت داشته و بنده به آن تاکید دارم این است که ما یک سهم ۲۰ درصدی از سواحل کل کشور در خوزستان را داریم، اگرچه حداقل در حوزه بنادر تجاری را داریم که ظرفیت بیش از ۷۱ میلیون تن تخلیه و بارگیری در بنادر هفتگانه داریم اما شاید کفایت لازم را نکند.
وی یکی از زیرساختهای شاخص در خوزستان را منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی اعلام و عنوان کرد: ۱۱ هزار و ۴۴ هکتار وسعت منطقه مذکور است. در حال حاضر یک هزار و ۳۰۰ هکتار آن را در قالب سیاستهای توسعه دریا محور در اراضی ایجاد میکنیم که خود ۳۲۹ هکتار زیرساخت بندری اضافه خواهد کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد: کانال دسترسی خورموسی اهمیت فوقالعاده زیادی برای بندر امام دارد که خوشبختانه عملیات لایروبی آن در جاهایی که مأموریت داشته انجام دادهایم و اکنون حداقل عمق ۱۴ متر را نیست به سی دی داریم لذا مشکلی برای پذیرش کشتیهای بزرگ نداریم.
گرایلو بیان کرد: باید بتوانیم کشتیهای بزرگ را پذیرش کنیم تا قیمت تمام شده در حوزه حمل و نقل دریایی را کاهش دهیم اما تمرکز ما این است که سایر اراضی توسعه بندر امام را فعال کنیم.
وی افزود: انجام مطالعات در راستای ایجاد بندر جدید از جمله اقدامات صورت گرفته است که خوشبختانه مطالعات بازار آن انجام شده و اگر به تصویب سازمان بنادر و دریانوردی برسد، مطالعات پایه و تفصیلی را خواهیم داشت که این خود پایه گذار یک اتفاق جدید در بندر امام خواهد بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اظهار کرد: با اتفاقی که اکنون رخ داده و اراضی هکتاری را آماده میکنیم قطعاً انتظار داریم اگر چالشهایی متوجه این پروژه است در سطح استان رفع شود که در جلسه مطرح شد. یکی از پروژهها شهر لجستیکی بندر امام خمینی است که در جلسه امروز مطرح شد و اگر در سطح خوزستان به تصویب برسد یک اقدام شاخص در حوزه حمل و نقل دریایی خواهد بود.
گرایلو اضافه کرد: همچنین اگر مقدمه فراهم شود که بتوانیم پایانه بندری امام خمینی را به جای دیگری که وسعت بیشتری دارد منتقل کنیم آنگاه میتوانیم اراضی که اکنون در اختیار پایانه است را به زیرساختهای بندری اختصاص دهیم تا سرمایه گذاران را جذب کنیم.
به گفته وی، در سایر بنادر خوزستان نیز فعالیتهای خوبی صورت گرفته، شتاب خوبی در زمینه سیاستها صورت گرفته و حداقل ۵۴۰ میلیارد تومان در بنادر کوچک با کارهای زیرساختی انجام شده است که ساخت انبار، اسکله و برق رسانی از جمله آنها بوده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه در حوزه بندر امام ۷ هزار میلیارد تومان از اعتبارات سرمایه سازمان بنادر برای تقویت و یا ایجاد زیرساختها استفاده کردهایم، تصریح کرد: همزمان توفیق بسیار خوبی در جذب سرمایه گذاری داشتیم و اکنون بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذارانی داریم که در حوزه کالاهای نفتی و غیرنفتی در بندر امام سرمایه گذاری کردهاند.
گرایلو اظهار کرد: جذب سرمایه گذار به جذب کشتی و کالای بیشتر منتهی خواهد شد. امیدواریم در چنین جلساتی بتوانیم معضلات، مشکلات و چالشهای حوزه دریا محور را با کمک همه دستگاههای سطح استان رفع کرده و حداقل در حوزه توسعه دریا محور جز استانهای شاخص باشیم.