حد نگاری ۱۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران

صدا و سیما سه شنبه 24 مهر 1403 - 13:17

خبر در حال تکمیل استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد افخمی عمودیزج، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران در گفتگوی اختصاصی گفت: اداره کل ثبت اسناد املاک استان تهران در زیر مجموعه سازمان ثبت اسناد املاک کشور فعالیت می‌کند و تثبیت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی را انجام می‌دهد و به طور متوسط ماهانه حداقل حدود هشتاد هزار برگ سند مالکیت حدنگاری شده را بعد ثبت، تحویل مالکین می‌دهد.

افخمی افزود: در مجموعه ثبت اسناد املاک استان تهران با ۳۵ واحد ثبتی و ۵ اداره اجرا، خدمات لازم را به مراجعان به صورت روزمره ارائه می‌دهند و وظیفه عمده آنها تثبیت مالکیت و موقعیت مکانی املاک و سپس احراز مالکیت و صدور سند مالکیت حدنگار است و علاوه بر این در حوزه‌های مربوط اجرا، ثبت شرکت‌ها و موارد اینگونه فعالیت می‌کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران گفت: اولویت‌های اصلی ثبت اسناد و املاک استان تهران حد نگاری اراضی کشاورزی در سطح استان است که در حال انجام است واین کار در سه سال گذشته شروع شده و تا امروز حدود ۷۵ هزار قطعه و از ۱۹۰ هزار هکتار مساحت اراضی کشاورزی استان تهران بیش از ۱۴۵ هزار هکتار حد نگاری و سند مالکیت آن صادر شده و تقریبا معادل ۷۷ درصد اراضی کشاورزی استان حد نگاری شده و سند مالکیت آن صادر شده است به طوری که استان تهران جزء چهار تا استان اول کشور  در این زمینه است و امیدوارم تا آخر سال حد نگاری باقی مانده از لحاظ کشاورزی در سطح استان به اتمام برسد.  

او افزود: در حوزه اراضی کشاورزی با توجه به نیازی که در حوزه امنیت غذایی وجود دارد قاعدتا باید قبل از این سند‌های مالکیت حد نگاری صادر می‌شد و این  کار موجب پیشگیری از تغییر کاربری‌ها می‌شد یعنی عملا با صدور سند مالکیت حدنگار عملاً موقعیت تمام اراضی شناسایی می‌شد و  قابلیت رصد مرغوبیت ملک‌ها عملا با حد نگاری بهتر خواهد شد و به عنوان یک سرمایه در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و در موارد ضروری کشاورزان می‌تواند روی سند وامی بگیرد و به عنوان ضمانت ازآن استفاده کند.

افخمی افزود: علاوه بر اینها موقعیت مکانی اراضی کشاورزی به صورت جهانی و (UTM) است  و عملا با این موقعیت جهانی دسترسی به ملک‌ها راحت‌تر  است و اگر سیل و زلزله‌ای و  اتفاق دیگری بیفتد، چون مختصات جهانی دارد به راحتی قابلیت احیا و عملا پیاده سازی مجدد را دارند و این امر از مزایای حد نگار است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران اضافه کرد: علاوه بر اینها با حد نگاری و تثبیت مالکیت در سامانه‌های جامعه ثبت اسناد املاک کشور مراقبت کافی می شود و دست اشخاص کلاهبردار که به دنبال تصرف زمین‌های مردم هستند کوتاه می‌شود.

او گفت: موضوع تغییر کاربری در حوزه کار سازمان ثبت اسناد املاک نیست و وظیفه ما تثبیت مالکیت و صدور مالکیت خط نگار هست و این وظیفه به عهده عنوان سازمان امور اراضی کشور هست و ادارات جهاد کشاورزی هر شهرستان تکلیف دارندکه در جهت جلوگیری از کاربری اقدام کنند.

افخمی بیان کرد: با توجه به سند تحول غذایی و دوره تحول و تعالی در مجموعه سازمان ثبت اسناد املاک به عنوان دستگاه تابع قوه قضائیه که این سند ابلاغ شده و تکالیف سازمانی ما مشخص شده حد نگاری اراضی کشاورزی است  که تا آخر سال حدنگاری در حوزه اراضی کشاورزی را بایدبه اتمام برسانیم و اسناد مالکیت تمامی مالکین را صادر کنیم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران از تمام تمام کشاورزان سطح استان تهران خواست اگر سند مالکیت حد نگاری دریافت نکردند با مراجعه به واحد‌های ثبتی نسبت به تنظیم درخواست اقدام کنند تا در راستای قوانین جاری سند مالکیت حد نگاری آنها صادر شود.

او به افرادی هم که سند مالکیت دفترچه‌ای دارند گفت: با توجه به قانون جامعه حدنگار که مهلت پنج ساله تعیین شده بود از اول سال ۱۳۹۴ به اتمام رسیده  و  ارائه خدمات در این حوزه منوط به اخذ سند مالکیت تک برگ و حد نگاری هست که باید به مراکز معرفی شده مراجعه کنند تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

افخمی افزود: امور اراضی استان با همکاری سازمان جهادکشاورزی استان تهران تا آخر سال تصمیم دارد تا حدنگاری تمام زمین‌های کشاورزی به پایان برسد.

او گفت: تهیه نقشه، جمع آوری سوابق، صدور سند مالکیت و تمام اقدام در این راستا مجموعا حدنگاری است که منجر به صدور سند مالکیت حدنگار می‌گردد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران بیان کرد: حدنگاری اراضی ملی در استان تهران با کمک مجموعه ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان و همچین  اداره کل راه و شهرسازی انجام می‌شودو  در حال حاضر تقریبا در حدود هزار قطعه به مساحت حدود یک میلیون و ۴۰ هزار هکتار و بیش از ۹۷ درصد وسعت اراضی ملی و دولتی حد نگاری شده و بقیه آن در حال انجام است که سعی می‌کنیم  تا آخر سال حدنگاری اراضی ملی و دولتی را به اتمام برسانیم.

افخمی گفت: علاوه بر این با توجه مصوباتی که در شورای قضایی و شورای حفظ بیت المال در استان تهران انجام شده پیگیری‌هایی که رئیس کل  دادگستری استان و معاونان و دادستان مرکز استان دارندتکلیف شده که تمام دستگاه‌ها اسناد مالکیت دفترچه هایشان ارائه بدهند و سند مالکیت حد نگاری را دریافت کنند و مهلت دو ماهه تعیین شده بود که در شرف اتمام است که تمام دستگاه‌های دولتی اسناد ارائه کردن اکثرا در حال تبدیل شدن هستند مالکیت حدنگاری آنها هم صادر خواهد شد.

او گفت: درسامانه‌های جامع حد نگاری تمام نقشه‌ها و اطلاعات هندسی و مکانی ذخیره است و همچنین سامانه جامعه املاک هم داریم که اطلاعات حقوقی و مالکیتی تمامی مالکین در آنجا به ذخیره و در سرور‌های مرکزی نگهداری میشود و ارائه خدمات در بستر همین سامانه انجام میشود یعنی تمامی استعلام ها که الان به صورت الکترونیکی از دفاتر اسناد رسمی صادر می‌شود از طریق این سامانه‌ها است  و این دو تا سامانه عملا در اجرای گام جامعه حد نگار ایجاد شده و سامانه‌های دیگری هم هستند که خدمات برخط برای مردم ارائه می‌دهند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.