بیش از ۴۶ هزار دادنامه، در اختیار پژوهشگران

صدا و سیما سه شنبه 24 مهر 1403 - 14:02

انتشار بیش از 46 هزار دادنامه برای یافتن راهکارهایی در جهت رفع مشکلات حقوقی مردم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای کاظمی فرد در جلسه هوشمند سازی قوه قضائیه با استفاده از هوش مصنوعی و باحضور مدیران برخی شرکت‌های دانش بنیان با بیان اینکه ۴۰ درصد از راهکار‌های سند تحول قضایی در حوزه فناوری‌های نوین است، گفت: عمده موضوعات سند تحول قضایی و حکمرانی قضایی، بر مبنای داده و استفاده از فناوری نوین در اتخاذ تصمیم قضایی و اداری است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام و در برنامه هفتم پیشرفت افزود: آماده اشتراک‌گذاری داده‌های خود در فضای هوش مصنوعی کشور هستیم.

وی داده و اطلاعات را به عنوان سوخت هوش مصنوعی بیان کرد و گفت: قوه قضاییه به عنوان یکی از نهاد حاکمیتی داده‌های زیادی برای ارائه دارد.

وی با بیان اینکه فضای موجود در قوه قضاییه فضایی به سوی حرکت به سمت هوش مصنوعی برای تسهیل امور و خدمت‌رسانی به مردم است، گفت: جهت آشنا شدن شرکت‌ها با فضای دادنامه امروز ۴۶ هزارو ۸۶۰ دادنامه را به صورت عمومی در درگاه ملی خود منتشر می‌کنیم و هر شرکتی که در حوزه هوشمندسازی فعالیت می‌کند، می‌تواند وارد درگاه شده و از آن استفاده کند. اگر مجموعه‌ای توانست دمو مناسبی را برای ما تهیه کند، سند الزاماتی تهیه و یک میلیون داده بعدی را هم در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

وی گفت: برنامه ما این است که در سال آینده بانک داده ده میلیونی آراء پالایش شده را با شرکت‌های دانش بنیان به اشتراک بگذاریم تا این شرکت‌ها با استفاده از آن، راهکار‌های مناسبی برای هوشمند سازی خدمات قوه قضائیه به مردم ارائه دهند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه افزود: به عنوان اولین نهاد حاکمیتی آماده هستیم در فضای هوش مصنوعی کشور داده‌های خود را به اشتراک بگذاریم و در این راستا کارگروهی تشکیل داده تا این مسیر تسهیل و با سرعت خوبی رشد کند.

کاظمی فرد ایجاد سامانه تناد (تحلیل و نقد آرای دادگستری‌ها و دیوان عالی کشور) را یکی از اقدامات در راستای هوشمند سازی قوه قضائیه برشمرد و گفت: سامانه تناد از سال‌های قبل در راستای نیاز‌هایی شکل گرفته است، اکنون حدود ۱۰۵ میلیون تصمیم قضایی در آن محرمانه یا گمنام سازی شده است که این داده‌ها باید تناسب‌سازی و پالایش شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه از سال‌های قبل در دستگاه قضایی سامانه‌هایی برای هوشمند سازی ایجاد شده است افزود: فرایند سابقه‌یابی خودکار افراد نمونه‌ای از آن است که بانک وسیعی از سوابق افراد در آن وجود دارد و قاضی در هر مرحله‌ای می‌تواند به صورت خودکار و هوشمند سوابق فرد را برای اتخاذ تصمیم بررسی کند.

کاظمی فرد تبدیل گفتار به متن را نیز از دیگر ابزار‌های هوشمند سازی بیان کرد و گفت: تعداد زیادی از قضات و کارکنان دستگاه قضایی، از ابزار تبدیل به متن استفاده می‌کنند.

احراز هویت افراد در چهار دقیقه

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه ضائیه به فرایند احراز هویت اشاره کرد و گفت: پایه و اساس تمامی احراز هویت‌ها با استفاده از هوش مصنوعی است که ما در ثبت ثنا نیز از این فناوری استفاده می‌کنیم به گونه‌ای که سال گذشته دو میلیون نفر از طریق این فرایند توانستند ثنای خود را دریافت کنند.

وی گفت: سامانه هوشمند استعلامات مالی یکی دیگر از فناوری‌ها در حوزه هوش مصنوعی است که به وسیله آن قاضی تمامی اموال محکوم علیه از قبیل اطلاعات بانکی، ملکی، پلاک انتظامی را برخط دریافت بلافاصله آن را توقیف می‌کند که در گذشته این عملیات به صورت دستی انجام می‌شد و فرایند آن بیشتر از ۴۰۰ روز به طول می‌انجامید که اکنون با این فناوری، کمتر از چهار دقیقه این امکان فراهم می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به سامانه اطلاعات موثر افراد اشاره کرد و گفت: در این سامانه امکان شناسایی افرادی که پرونده‌ای ندارند، اما به بهانه‌های مختلف به عنوان شاهد یا ضامن در دستگاه قضایی حضور پیدا می‌کنند، وجود دارد که از این طریق، شاهدان حرفه‌ای شناسایی می‌شوند.

کاظمی فرد به اتاق پایش اشاره کرد و گفت: در این اتاق تمام تصمیم‌گیری‌های مقامات عالی قضایی و همچنین الگو‌های پایش شکل‌گیری جرایم انجام می‌شود.

وی در مورد حوزه اعتبارسنجی نیز گفت: سامانه اعتبار معاملات یکی دیگر از اتفاقات مهم در حوزه هوش مصنوعی و کمک آن به دستگاه قضایی است چرا که در این سامانه ۱۱ ویژگی بررسی و در اختیار افراد و سکو‌های پرداخت قرار می‌گیرد.

در ادامه این جلسه مدیران شرکت‌های دانش بنیان نیز به معرفی خدمات و اقدامات خود در راستای هوشمند سازی قوه قضائیه پرداختند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.