مشارکت ۶۰ درصدی بانوان روستایی در اجرای طرح‌های منابع طبیعی

صدا و سیما سه شنبه 24 مهر 1403 - 14:42

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ معاون فنی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: بر اساس گزارش این پژوهشکده، زنان روستایی کشور با اجرای عملیات آبخیزداری در یک میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور، زندگی به روستا‌های خود بخشیدند. 

پرویز گرشاسبی افزود: از جمله این روستا‌ها مثل استان کرمانشاه، خراسان شمالی، تهران، فیزورکوه، دماوند و سمنان است.

در این میان بانوان روستای رامه در شهرستان آرادن استان سمنان برای حفظ حیات و تامین آب در روستا خود طرح‌های آبخیزداری را راهکار مناسب دیده و دست به کار شدند. 

زنان روستای رامه با جمع آوری سنگ و مصالح مورد نیاز، عملیات بند خاکی آبخیزداری را در روستایشان اجرایی کردند. این بند خاکی با ذخیره ۵۰۰ هزار متر مکعب آب در خود، مانع وقوع سیل در این منطقه شده است. 
 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آردان هم در این باره گفت: زنان روستای رامه در استان سمنان، هزار و ۲۰۰ هکتار از حوزه‌های آبخیز روستایشان را با آبخیزداری حیات بخشیدن و بذر کاشتند. 

احمد گیلوری افزود: زنان این روستا حدود ۲۰۰ هکتار مدیریت روان آب، ۶۰۰ هکتار کپی کاری و ۴۰۰ هکتار بذر پاشی در این منطقه را انجام دادند. زمستان سال گذشته نیز حدود ۱۵۰ هکتار از زمین‌های را بذر پاشی کردند. 

به گفته کارشناسان: بهار امسال، سیل شدید از بالادست در این منطقه جاری شد که احداث این بند خاکی توسط بانوان روستا، ۸۰ درصد جلوی تخریب باغات منطقه را گرفت و علاوه براینکه این بندخاکی آبخیزداری، آب مورد نیاز باغات منطقه را تامین می‌کند، رسوبات سیل هم برای زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود. 

مریم طهماسبی مشاور وزیر جهادکشاورزی در امور زنان گفته: براساس آخرین آمار، جمعیت زنان روستایی و عشایری حدود یازده میلیون نفر است که بخش‌های مختلف تولید محصولات کشاورزی، دامی و همکاری در اجرای طرح‌های آبخیزداری، از مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت زنان روستایی و عشایری است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.