یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از رانندگان با آن مواجه میشوند، سرد شدن ناگهانی گرمای ماشین در زمان توقف است. این مسئله نه تنها باعث کاهش راحتی سرنشینان میشود، بلکه گاهی اوقات میتواند به مشکلات جدیتری نیز منجر شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل اصلی این مشکل و راهکارهای رفع آن بپردازیم.
یکی از مشکلاتی که بسیاری از رانندگان با آن مواجه میشوند، سرد شدن ناگهانی گرمای ماشین در زمان توقف است. این مسئله نه تنها باعث ناراحتی سرنشینان میشود، بلکه میتواند نشانهای از وجود مشکل در سیستم گرمایشی خودرو باشد. در این مقاله، به بررسی دلایل مختلف این مشکل و راهکارهای رفع آن خواهیم پرداخت.
بسیاری از مشکلات خودرو وجود دارد که می تواند به راحتی صاحبان خودرو را عصبانی کند. به عنوان مثال، یک موقعیت معمولی می تواند شامل خروج ناگهانی بخاری خودرو به جای گرما در زمستان باشد. چنین وضعیتی می تواند رانندگی به سمت اداره و بازگشت را در زمستان های سرد برای شما سخت کند. با این حال، در عین حال، دلایل مختلفی وجود دارد که چرا گرمای خودروی شما هنگام دور آرام سرد می شود. از جمله آنها می توان یک خنک کننده نشتی یا جهت هوا از دمنده در میان سایر موارد باشد. بیایید بفهمیم که کدام یک مقصر است.
باید بدانید که دلایل مختلفی وجود دارد که وقتی بخاری ماشین هوای گرم را نمی دمد و فقط هوای سرد را می دمد می تواند به چنین شرایطی منجر شود. همانطور که در بالا گفته شد، شما یا با مشکل مایع خنک کننده نشتی، جهت هوا یا مشکل دیگری روبرو هستید. توصیه می کنیم برای یادگیری بهترین نکات تعمیر و نگهداری سیستم گرمایش خودرو خود، به صورت آنلاین مرور کنید. در زیر سه دلیل وجود دارد که باعث می شود سیستم بخاری ماشین شما به طور ناگهانی هوای سرد را حتی در زمستان وارد کند.
مایع خنک کننده خودرو شامل 50 درصد ضد یخ و 50 درصد آب است. این به خنک نگه داشتن موتور خودرو به خصوص در ماه های اوج تابستان کمک می کند. هنگامی که بخاری ماشین را در زمستان روشن می کنید، مایع خنک کننده از طریق موتور به هسته بخاری می رود و هوای گرم را فراهم می کند. ممکن است در هنگام شروع اولیه بخاری هوای خنک را احساس کنید، زیرا موتور برای تامین گرمای داخل ماشین شما باید خنک شود.
با این حال، اگر هوای خارج شده همچنان خنک است، سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. این اولین دلیل سرد شدن گرمای خودرو در هنگام دورکاری است، زیرا خودرو برای ایجاد هوای گرم، خنک کننده کمتری به هسته بخاری ارسال نمی کند.
گاهی اوقات ممکن است دکمه های کنترلی بخاری ماشین از کار بیفتند. اگر سطح مایع خنک کننده در ماشین شما خوب است و هیچ مشکلی با هسته بخاری وجود ندارد، باید دکمه ها را تعویض کنید. شیر کنترل بخاری در زیر کاپوت خودرو قرار دارد و گرمای داخل خودرو را کنترل می کند. اگر قطعه درست کار نمی کند، دلیل آن این است که ماشین شما ممکن است هوای خنک را از داخل خارج کند و گرم نشود.
آخرین چیزی که منجر به این مشکل در بخاری ماشین می شود نشت آب است. کاهش سطح آب رادیاتور باعث میشود موتور به اندازه کافی خنک نشود و در نتیجه، گرمای کمتری به داخل کابین منتقل شود. شیلنگ ها، رادیاتور و پمپ آب را برای هر گونه آسیب بررسی کنید. در صورت خرابی هر یک از این قطعات، بخاری خودرو با ظرفیت کامل خود کار نخواهد کرد. توصیه می کنیم برای اطلاع از رفع این مشکل در اسرع وقت با یک کارشناس معتبر خودرو تماس بگیرید.
ترموستات خودرو بخش کوچکی از سیستم خنک کننده موتور است. ترموستات وظیفه کنترل دمای موتور را بر عهده دارد. با این حال، این جزئیات نقش مهمی در فرآیند تنظیم دمای موتور و همچنین پشتیبانی از موتور برای عملکرد پایدار و موثر دارد. در هنگام ترافیک، اگر ترموستات از کار بیفتد و راننده به موقع آن را تشخیص ندهد، خطرات زیادی برای راننده به همراه خواهد داشت.
ترموستات وظیفه تنظیم جریان مایع خنک کننده به موتور، تنظیم دما و کنترل بار حرارتی موتور را بر عهده دارد. هنگامی که خودرو برای اولین بار استارت می زند، دریچه ترموستات بسته می شود تا آب از بیرون خارج نشود. هنگامی که موتور به دمای مناسب رسید، دریچه ترموستات باز میشود و به آب اجازه میدهد تا خارج شده و به داخل رادیاتور بچرخد و باعث میشود موتور خودرو در حین کار بیش از حد گرم نشود.
خرابی آن باعث میشود موتور به اندازه کافی گرم نشود و در نتیجه، گرمای کمتری به داخل کابین منتقل شود.
عواقب ترموستات معیوب این است که دمای خودرو بسیار پایین میآید، سپس به طور ناگهانی بسیار بالا میرود، که نشانه آسان ترموستات معیوب خودرو است. اگر دمای خودرو به طور ناگهانی تغییر کند بدون اینکه سیستم هیچ هشداری بدهد، به این معنی است که ترموستات خودرو دچار خطا شده است.
واتر پمپ وظیفه گردش آب در سیستم خنککننده را بر عهده دارد. خرابی آن باعث اختلال در گردش آب و کاهش دمای موتور میشود.
رسوبات و زنگزدگی در رادیاتور یا شیلنگها میتواند جریان آب را محدود کرده و باعث کاهش کارایی سیستم خنککننده شود.
رسوبات و زنگزدگی در مسیر آب گرم میتواند جریان آب را محدود کرده و باعث کاهش دمای هوای داخل کابین شود.
فن بخاری وظیفه دمیدن هوای گرم به داخل کابین را بر عهده دارد. خرابی آن باعث میشود هوای گرم به اندازه کافی به داخل کابین منتقل نشود.
شیر آب گرم وظیفه کنترل جریان آب گرم به داخل بخاری را بر عهده دارد. خرابی آن باعث میشود آب گرم به اندازه کافی به داخل بخاری نرسد.
مقاومت بخاری وظیفه تنظیم دمای هوای خروجی از بخاری را بر عهده دارد. خرابی آن باعث میشود دمای هوای خروجی از بخاری کاهش یابد.
اتصال کوتاه در سیمکشی سیستم گرمایشی میتواند باعث اختلال در عملکرد سیستم و کاهش دمای هوای خروجی از بخاری شود.
خرابی سوئیچ کنترل دمای بخاری باعث میشود نتوان دمای هوای خروجی از بخاری را به طور صحیح تنظیم کرد.
• بررسی سطح آب رادیاتور: به طور مرتب سطح آب رادیاتور را چک کرده و در صورت نیاز آب مقطر به آن اضافه کنید.
• بازرسی واتر پمپ: واتر پمپ را از نظر نشتی و صدای غیرعادی بررسی کنید. در صورت لزوم، آن را تعویض کنید.
• شستشوی رادیاتور و شیلنگها: رادیاتور و شیلنگها را با استفاده از مواد شوینده مخصوص شستشو دهید تا رسوبات و زنگزدگی از بین بروند.
• تعویض ترموستات: در صورت خرابی ترموستات، آن را با یک ترموستات جدید تعویض کنید.
• شستشوی مسیر آب گرم: مسیر آب گرم را با استفاده از مواد شوینده مخصوص شستشو دهید تا رسوبات و زنگزدگی از بین بروند.
• تعویض فن بخاری: در صورت خرابی فن بخاری، آن را با یک فن بخاری جدید تعویض کنید.
• تعویض شیر آب گرم: در صورت خرابی شیر آب گرم، آن را با یک شیر آب گرم جدید تعویض کنید.
• بررسی مقاومت بخاری: مقاومت بخاری را از نظر سوختگی و اتصال کوتاه بررسی کنید. در صورت لزوم، آن را تعویض کنید.
• بررسی سیمکشی: سیمکشی سیستم گرمایشی را از نظر اتصال کوتاه و آسیبدیدگی بررسی کنید. در صورت لزوم، سیمکشی را تعمیر یا تعویض کنید.
• تعویض سوئیچ کنترل دمای بخاری: در صورت خرابی سوئیچ کنترل دمای بخاری، آن را با یک سوئیچ جدید تعویض کنید.
سرد شدن گرمای ماشین در زمان بیکاری میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که تشخیص دقیق آن نیاز به بررسی تخصصی توسط یک مکانیک ماهر دارد. با توجه به دلایل ذکر شده در این مقاله، میتوانید به طور کلی مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام کنید. به یاد داشته باشید که تعمیر به موقع سیستم گرمایشی خودرو، علاوه بر افزایش راحتی سرنشینان، از بروز مشکلات جدیتر در آینده جلوگیری میکند.
از این رو، امیدواریم که این مقاله اطلاعات لازم را در مورد علت سرد شدن گرمای خودرو در زمان بیکاری به شما ارائه دهد. همچنین می توانید به صورت آنلاین مرور کنید تا بهترین راه حل این مشکل را بدانید. علاوه بر این، مشاوره با یک کارشناس خودرو می تواند به روشن نگه داشتن بخاری خودرو در زمستان بدون هیچ مشکلی کمک کند.
توجه: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه اطلاعرسانی دارد و جایگزین مشاوره تخصصی یک مکانیک نمیباشد. در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم گرمایشی خودرو، توصیه میشود به یک مکانیک مجرب مراجعه کنید.
گردآوری: بخش خودرو بیتوته