صدای 70 درصد مردم به گوش مسوولان نمی رسد / بیش از 90 درصد وام ها به ثروتمندان می رسد

رکنا چهارشنبه 25 مهر 1403 - 10:07
رکنا اقتصادی: فرشاد مومنی و حسین راغفر دو چهره اقتصادی نزدیک به طیف نهادگرا، در نشست «دولت چهاردهم و چشم انداز روندهای فزاینده نابرابری های ناموجه» که در موسسه مطالعات دین و اقتصاد برگزار شد؛ از روندهای شکل گرفته در چند ماه اخیر به ویژه در حوزه «شوک درمانی» ابراز نگرانی کردند. این دو اقتصاددان، با انتقاد از افزایش قیمت ها در دولت چهاردهم هشدار می دهند که جریانی وجود دارد که به دنبال فریب دولت و افکار عمومی بر سر گرانی مایحتاج عمومی مردم است.
صدای 70 درصد مردم به گوش مسوولان نمی رسد / بیش از 90 درصد وام ها به ثروتمندان می رسد

به گزارش رکنا، در این نشست، فرشاد مومنی با تاکید بر اینکه همه انواع شرور، ریشه در فقر و نابرابری های ناموجه دارد و در چارچوب مناسبات فقرزا، جامعه از فقرا و محرومان بیشتر ضرر می کند و بقای جامعه تهدید می شود، اظهارداشت: همین افزایش قیمتی که در کالاهای اساسی در دوره دولت چهاردهم به مردم تحمیل کردند، عبرت آموز و تنبه آور است. به مسلمانی که مشهور به پاکدامنی بود و در کاندیداتوری اش در زمان انتخابات قسم یاد کرد که به سمت اجرای سیاست هایی که مردم را از نظر معیشت تحت فشار قرار دهد، نمی روم، می گوییم چقدر خدا رحم کرد که شما آن قسم را یاد کردید! هنوز از گرد راه نرسیدید، نان و مایحتاج مردم اینگونه شده است و اطرافیان این آقا هم دایما تن و بدن مردم را از وارد شدن شوک به قیمت های کلیدی می لرزانند. اگر چنین تعهدی وجود نداشت، عزیزان می خواستند چه کنند!؟

این اقتصاددان با بیان اینکه اهمیت این تذکرها در شرایط فعلی چندین برابر است، گفت: اکنون که حکومت گرامی در آستانه پخت و پز سند لایحه بودجه است. امیدوارم رسانه های گرامی، روزمره به آقای رییس جمهور، قسم ها و تعهداتی که داشته و اینکه شرافتش را گرو گذاشت که سراغ شوک درمانی نرود و عدالت در سلامت و عدالت آموزش و رفع فقر غذایی و ریشه کنی سوء تغذیه را اجرا کند، یادآور شوند. علاوه بر قانون اساسی و متون اسناد بالادستی و دین خدا، شرافت گرو گذاشته شده و برای جامعه ما بسیار تلخ و غم انگیز خواهد بود که آن شرافت به گرو گذاشتن ها، در سند لایحه بودجه انعکاس بایسته نداشته باشد یا خدای ناکرده خلاف آن مطرح شود.

این اقتصاددان گفت: چگونه اجرای چند باره آنچه که شکستش مکرر ثابت شده را حمل بر صحت کنیم!؟ آقای پزشکیان در دوره انتخابات شرافتش را گرو گذاشت که سراغ شوک درمانی نخواهم رفت و بعد هنوز بر صندلی ریاست جمهوری ننشسته، اولین حرفی که یکی از نزدیکانش در حیطه اقتصاد می زند این است که باید جامعه آماده شوک جدید به نرخ ارز باشد. آن هم دقیقا در همان حیطه ای که در دولت رییسی هم تجربه شد و با خون ریزی ها و خسارت ها هم همراه بود. اولین حرفی که می زنند شوک نرخ ارز و دومین حرف شان هم آزادسازی واردات خودرو است!

صدای 70 درصد جمعیت به گوش مسوولان نمی رسد

مومنی و راغفر

مومنی در ادامه، به انتقادات وزیر بهداشت نسبت به پیامدهای مخرب حذف ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی در کشور اشاره کرد و یادآورشد: چرا صدای 70 درصد جمعیت که یا زیر خط فقر هستند یا در آستانه فروغلتیدن به خط فقر هستند، به گوش مسوولان گرامی ما نمی رسد. اما صدای مافیاهای واردات چی، رباخوار، دلال و سوداگر به اندازه ای رسا به گوش مسوولان ما می رسد که آن آقایی که شرافتش را گرو گذاشته بود و گفته بود شوک درمانی نمی کنم، اولین حرفی که زده بود این بود که باید به سراغ بازنگری در قیمت بنزین برویم!

وی یادآورشد: من در جلسه ای از ایشان گله گردم و گفتم شما تاکید داشتید کارشناس نیستید، چرا اکنون به این محکمی درباره شوک قیمت بنزین صحبت می کنید!؟ در ماجرای تصمیم گیری سطح توسعه درباره قیمت بنزین باید 75 متغیر تعیین تکلیف شود، آن یک متغیری که مطرح کردید، یکی از آن 75 متغیر است که آن هم با داده های مخدوش مورد اشاره قرار گرفته است! چه کسانی به گوش آقای رییس جمهور دسترسی دارند!؟ چرا رساندن صدای علم و مردم با سختی روبرو است!؟

مافیاها از کجا می دانند واردات چه چیزی آزاد می شود؟

رییس موسسه مطالعات دین و اقتصاد پرسید: چگونه می شود که هنوز مصوبه های دولت و مجلس فرایند نهایی شدن شان را طی نکرده اند، مافیاها، دقیقا می دانند که قرار است واردات چه چیزهایی آزاد شود؟ هنوز قوانین موضوعه کشور می گوید واردات آنها غیرقانونی است، عزیزان تریلی تریلی در گمرکات کشور وارد می کنند و منتظر هستند که کی تیر خلاص زده شود و کار مافیاها راه بیفتد! این چه جور توزیع اطلاعات است!؟

مافیاها درباره منشاهای تورم آدرس عوضی می دهند

مومنی خاطرنشان کرد: آیا این تصادفی است که مافیاها و آنها که اجیر شده اند درباره منشاهای تورم به هزاران آدرس عوضی و هزاران آدرس پوچ و کلیشه ای ارجاع می دهند به جز سقوط بنیه تولیدی؟ بعد از سوی دیگر شوک نرخ ارز که اکسیر ترویج قوی تر نگه داشتن مافیاها، رباخوارها و سوداگران را دایم به هر بهانه ای مطرح می کنند تا بانک های خصوصی چاق تر شوند و اینکه مردم تا چه اندازه به فلاکت و افلاس می افتند و اینکه نهاد دولت از مردم فقیرتر شده و از عهده وظایف و مسوولیت های ابتدایی اش برنمی آید مورد توجه کسی قرار نمی گیرد! اراده مافیاهای رسانه ای این است که از ناترازی اصلی که موتور پمپاژ دایمی خلق تقاضا است و در برابرش عرضه به نحیف ترین وضعیت تاریخی اش دچار است اصلا حرفی درباره اش زده نشود!

قاعده گذاری های تان مافیاساز است

مومنی با تاکید بر اینکه بزرگ ترین نیروی محرکه فقرزایی و نابرابرسازی و ضد توسعه، نظام بانکی به غایت ضدتوسعه است، ادامه داد: قاعده گذاری هایتان مافیاساز است. هیچ کشوری نیست که در شرایط بحرانی اجازه ادامه فعالیت به بانک های خصوصی بدهد و بتواند از پس مهار بحران ها برآید. تاریخ اقتصادی انگلستان و فرانسه بعد از جنگ را بخوانید! تاریخ اقتصادی پس از آلنده را بخوانید! وقتی بچه های شیکاگو فاجعه سازی کردند، پینوشه با همه پینوشه گی اش فهمید اگر بخواهد باقی بماند باید بانک های خصوصی را تعطیل کند.

بیش از 90 درصد وام ها به دهک ثروتمندترین رسید

رییس موسسه مطالعات دین و اقتصاد به گزارش وزارت کار اشاره کرد که در آن با استناد به گزارش بانک مرکزی در سال 96، آورده است بیش از 90 درصد تسهیلات طی سه دهه ای که از عمر تعدیل ساختاری در ایران می گذرد منحصرا به دهک ثروتمندترین رسیده و تصریح کرد: وقتی می خواهند مسوولان را راجع به شوک قیمت بنزین فریب دهند، می گویند مگر فقرا ماشین دارند!؟ اما در اطراف آنها گویا کسی نیست که بگوید بله، فقرا ماشین ندارند اما پیاده هم جابه جا نمی شوند و انعکاس شوک قیمت بنزین بر هزینه های حمل و نقل کمر فقرا را می شکند. شما تحلیل های مربوط به ناآرامی های 1398 را ببینید! این سیاست های نابخردانه محروم ترین و مظلوم ترین افراد را به حاشیه می راند!

فقرا برای سکونت به بیرون از شهرها رفته اند

مومنی با بیان اینکه اکثریت قریب به اتفاق فقرا برای سکونت به بیرون از شهرها رفته اند، گفت: وقتی قیمت بنزین را بالا می برید، هزینه های حمل و نقل فقرا آنچنان افزایش می یابد که با شما با آن زبان سخن می گویند! از یک سوراخ چند بار باید گزیده شویم تا روشن شود که از درون این سیاست ها، فقر، فساد، فاجعه و فلاکت بیرون می آید!

بانک های خصوصی در افزایش قیمت مسکن نقش کلیدی داشتند

وی با بیان اینکه بانک های خصوصی در افزایش قیمت مسکن در ایران نقش کلیدی داشتند، توضیح داد: در فاصله 1372 که برنامه منحط تعدیل ساختاری آغاز شده تا بهار 1400، قیمت مسکن در تهران 580 برابر شده است! سهم هزینه مسکن در بودجه خانوار از 50 درصد عبور کرده است. ما نهادهای نظارتی داریم؟ راجع به عدالت فهم داریم!؟ کسی که عدالت را بفهمد، شدت شرم آور بودن این مناسبات را درک می کند.

35 سال است که سیاست ها یکی است

حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا نیز در این نشست با انتقاد از گرانی های اخیر که به صورت رسمی در نان و لبنیات رخ داده عنوان کرد: بعضی از دوستان گله می کنند که دولت هنوز کار خود را شروع نکرده، چرا این اعتراضات صورت می گیرد. ما 35 سال است که این سیاست های فعلی را تجربه کردیم، بنابراین نتایج آن از پیش کاملا روشن است. در این 35 سال هم تذکرات مکرر داده شده، اما هیچ یک از آنها شنیده نشده و به کار گرفته نشده است.

قیمت برخی اقلام لبنیات 100 درصد رشد کرد

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهارداشت: با وجود همه محدودیت های ارزی کشور، در 1.5 سال اخیر، 2.5 میلیارد دلار، ثبت سفارش خودرو شده و بر اساس مصوبه اخیر هیات دولت چهاردهم، مقرر شد تا یک میلیارد دلار دیگر به واردات خودروی خارجی تخصیص یابد و بنا به گفته رییس بانک مرکزی، این سیاست مستمر است و تا پایان سال ادامه پیدا می کند. دولت چهاردهم همچنین، از واردات آیفون رفع ممنوعیت کرد. در ماه دوم حضور دولت چهاردهم، قیمت نان 66درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت برخی از اقلام لبنی مانند کره در همین هفته 100درصد بالا رفته و قیمت سایر اقلام معیشتی مردم مانند تخم مرغ، بیش از 30درصد افزایش داشته است. افزایش قیمت گوشت، مرغ، آب، برق و سایر کالاهای اساسی و همچنین ارز در دستور کار دولت است.

تک نرخی کردن ارز، امکان پذیر نیست

راغفر با تاکید بر اینکه گروه های قلیلی در درون قدرت رانت های نابحقی کسب می کنند، گفت امیدواریم که آقای رییس جمهور تعهدات شان را در چهار سال نخست عملی کنند. اگر همین سه تعهد ریشه کنی گرسنگی و همگانی کردن آموزش و خدمات سلامت را انجام دهند که هیچ یک از دولت های بعد از جنگ به این وجود اهتمام نداشتند، می توان گفت توفیق بسیار بزرگ برای دولت چهاردهم خواهد بود. ما همه تلاش مان را برای کمک به دولت چهاردهم در این زمینه خواهیم کرد. اما آنچه مسلم است این است که موضوعی به نام تک نرخی کردن ارز، امکان پذیر نیست، مگر اینکه قیمت ارز را آنقدر افزایش دهید تا تقاضا برای ارز کاهش پیدا کند./جماران

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.