اخبار سیاسی ۲۵مهر؛ جزئیات جلسه پزشکیان با نمایندگان تهران/انتصاب امام جمعه زنجان

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 25 مهر 1403 - 16:12
«انتصاب امام جمعه زنجان»، «جزییات جلسه رئیس‌جمهور با اعضای مجمع نمایندگان استان تهران»، «واکنش به شایعاتی درباره سامانه تاد» از موضوعات مهم خبری بیست و پنجم مهر ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی را به امامت جمعه شهر زنجان و نماینده ولی فقیه در استان منصوب کردند.

در بخشی از حکم حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب برای امام جمعه زنجان آمده است: انتظار از جایگاه امامت جمعه‌ی آن منطقه که خاستگاه بزرگان علمی و دینی است، تلاش برای پرورش استعدادها و ارتقاء فکری و علمی و عملی در عرصه‌ی دین و سیاست و شناختها و معنویتها است. جوانان پاک‌نهاد را گرامی بدارید؛ با متن مردم از همه‌ی طبقات نشست و برخاست کنید؛ به تبلیغ عملی دین اهتمام بورزید؛ و محتوای خطبه‌ها و بیانات را به نصاب غنای لازم برسانید. 

****

ظهر امروز، سران ایران و عمان در گفتگوی تلفنی مسائل منطقه به ویژه تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و نیز روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مسعود پزشکیان در پاسخ به تماس تلفنی هیثم بن طارق، سلطان عمان ارتقا و تعمیق روابط با عمان را جزو اولویت‌های سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در گسترش روابط با همسایگان برشمرد و افزود: تقویت روابط دوستانه و صمیمی میان کشورهای منطقه و نیز گسترش همکاری‌های منطقه‌ای ضامن رسیدن به یک نگاه و زبان مشترک برای حل مسائل منطقه ما به عنوان بستر توسعه جمعی کشورها و ارتقای رفاه، آرامش و آسایش ملت‌های ما است.

رئیس جمهور شامگاه سه‌شنبه هم  میزبان اعضای مجمع نمایندگان استان تهران بود و در این جلسه ضمن شنیدن دغدغه‌ها و نقطه نظرات آنان، نکاتی در جهت رفع معضلات و نیازهای مردم و تقویت زیرساخت‌های پایتخت مطرح کرد.

مسعود پزشکیان در این جلسه ضمن تبیین مولفه‌های گفتمان دولت چهاردهم در ایجاد همگرایی و وفاق ملی در کشور، در بخشی از سخنان خود به معضلات پایتخت اشاره کرد و با بیان اینکه روند فعلی توسعه تهران هیچ تناسبی با منابع، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های آن ندارد و ادامه این وضعیت زندگی در این شهر را برای مردم آن غیر ممکن خواهد کرد، اظهار کرد: در این راستا ما از راهکارها و برنامه‌های علمی و قابل اجرا برای اصلاح وضعیت فعلی پایتخت و همچنین رفع معضلات آن استقبال خواهیم کرد و نقش مجمع نمایندگان استان تهران نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران به ارائه توضیحاتی درباره جزئیات این جلسه پرداخت و گفت: در این جلسه مباحثی با موضوعات حمل و نقل، محیط زیست و آب و هوا، مسائل مربوط به خودرو، خودروسازان و خودروهای اسقاطی، آب شرب تهران، ناترازی های انرژی اعم از برق و گاز، مباحث مربوط به اتباع غیرمجاز، حمل‌ونقل بین شهری و تأسیس شرکت متروی حومه تهران برای کاهش تردد وسائل نقلیه به تهران و کاهش آلودگی‌ها و کاهش مصرف سوخت، مسائل اقتصادی و هزینه‌های مصرفی خانوار و سفره مردم و هم‌چنین مباحث فرهنگی و موضوعات کلان کشور و حوزه مقاومت مطرح شد. همچنین در این جلسه یکسری مکاتبات درباره موضوعات مربوط به کلان‌شهر تهران آماده شده بود که تقدیم دولت شد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور هم از ارایه توضیحاتی از جانب پزشکیان به نمایندگان مجلس در مورد لایحه‌ای که درباره مشاغل حساس به مجلس فرستاده، خبر داد و گفت: تعدادی از نمایندگان درخواست کرده بودند رئیس‌جمهور درباره آیین‌نامه مشاغل حساس پاسخ بدهند. رئیس جمهور نیز دیروز در جلسه‌ای که با مجمع نمایندگان تهران داشت، توضیح داد که اقدام قانونی انجام شده و در این مورد لایحه‌ای به مجلس ارائه و در جلسه سران قوا هم مطرح شده است.

شهرام دبیری ادامه داد: دولت به دنبال اصلاح این آیین نامه است که به شکل قانونی در بیاید ولی اگه به هر حال اصلاح نشود یک اقدام دیگری صورت خواهد گرفت.

****

در پی انتشار اخباری در خصوص استقرار سامانه پدافند هوایی «تاد» در سرزمین‌های اشغالی، معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: پرداختن به موضوع استقرار سامانه پدافندی تاد، تنها یک نمایش و تبلیغاتی برای روحیه دادن به صهیونیست‌هاست که دچار وحشت‌زدگی هستند.

در همین ارتباط وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: سامانه تاد، یک سامانه ضدبالستیک است و جدید هم نیست و قبلاً نیز بوده است.

امیر سرتیپ نصیرزاده با بیان اینکه ما این قبیل اقدامات دشمن را در راستای جنگ روانی ارزیابی می‌کنیم و مشکل خاصی وجود ندارد، تصریح کرد: هیچکدام از تهدیدات رژیم صهیونیستی جدید نیست.

****

امروز همچنین نتایج بررسی پرونده معدن زغال‌سنگ «معدنجو» از سوی یک عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی تشریح شد.

علی خضریان عضو هیات اعزامی مجلس شورای اسلامی به محل وقوع حادثه معدن زغال سنگ طبس با اعلام اینکه گزارش مجلس درباره ابعاد حادثه انفجار معدن طبس در روزهای آتی قرائت می‌شود، گفت: «به روز و اجرایی نبودن قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان نظام مهندسی معدن»، «عدم اجرای الزامات ایمنی در طرح‌های استخراجی و توسعه‌ای معادن»، «تعدد نظامات بازرسی حاکمیتی در ساختار دولت و نظام مهندسی معدن» و «ضعف دانش مدیریت بحران در شرایط اضطراری در مدیریت بخشی از معادن» از جمله علل موثر در وقوع این حادثه تلخ است.

در همین رابطه وزیر راه و شهرسازی از اقدام وزارتخانه متبوع خود با دستور رئیس‌جمهوری برای تامین مسکن خانواده‌های داغدار معدن طبس تا یک ماه آینده خبر داد.

 فرزانه صادق توضیح داد: در خصوص حادثه‌دیدگان معدن طبس بنا بر تاکید رئیس‌جمهوری و پیشنهادی که وزارت راه و شهرسازی در خصوص تامین مسکن محرومان دارد، مقرر شد خانواده‌های داغدار که فاقد مسکن هستند، مسکن با پراکنشی که در استان‌های مختلف هستند از خراسان رضوی و خراسان جنوبی تا سیستان و بلوچستان و گلستان به آنان تعلق گیرد.

همچنین دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت با انتشار پستی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: از ابتدای دولت چهاردهم، یکی از راهبردهای شورای اطلاع رسانی دولت، کشف حقیقت و پیگیری مشکلات بجای تکذیبیه‌های متداول بوده است. این شورا در حادثه معدن طبس هم نشان داد که در کنار خبرنگاران برای کشف حقیقت می‌ایستد.

گزارش کامل ایسنا از گفت‌وگوهای خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید در این لینک بخوانید.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.