آیا با اختلال دو قطبی می‌توان مادر شد؟

نی نی بان پنج شنبه 26 مهر 1403 - 10:05
اختلال دو قطبی، یکی از اختلالات روانی است که با تغییرات شدید در خلق و خو، از جمله دوره‌های افسردگی و شیدایی مشخص می‌شود.

آیا با اختلال دو قطبی می‌توان مادر شد؟

اختلال دو قطبی، یکی از اختلالات روانی است که با تغییرات شدید در خلق و خو، از جمله دوره‌های افسردگی و شیدایی مشخص می‌شود.

بسیاری از زنان مبتلا به این اختلال ممکن است تمایل به بارداری داشته باشند، اما بارداری در این شرایط نیاز به مراقبت ویژه و مشاوره دارد و در کل توصیه نمی‌شود.

آیا با اختلال دو قطبی می‌توان مادر شد؟

امکان بارداری هست، به شرط مدیریت وضعیت

زنان مبتلا به اختلال دو قطبی می‌توانند باردار شوند و بسیاری از آن‌ها موفق به داشتن بارداری سالم نیز می‌شوند. با این حال، مدیریت این وضعیت در طول بارداری و پس از آن می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد.

خطرات بارداری در زنان مبتلا به اختلال دو قطبی

در دوران بارداری، نوسانات و تغییرات هورمونی در بدن همه زنان باردار رخ می‌دهد اما این نوسانات خلق و خو در زنان مبتلا به اختلال دو قطبی به شدت تشدید می‌شود و ممکن است خطر بروز افسردگی یا شیدایی را در طول بارداری افزایش دهد.

آیا با اختلال دو قطبی می‌توان مادر شد؟

خطر داروهای دو قطبی برای جنین

بسیاری از زنان مبتلا به اختلال دو قطبی از داروهای تثبیت‌کننده خلق و خو استفاده می‌کنند. برخی از این داروها ممکن است در دوران بارداری خطراتی برای جنین ایجاد کنند.

به عنوان مثال، برخی از داروها ممکن است باعث نقص‌های مادرزادی یا مشکلات رشد در نوزاد شوند. بنابراین، مشاوره با پزشک برای تنظیم داروها در طول بارداری بسیار مهم است.

استرس و اضطراب مضاعف

بارداری به خودی خود می‌تواند منبع استرس و اضطراب باشد. زنان مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است با چالش‌های بیشتری در مدیریت استرس و اضطراب مواجه شوند که می‌تواند بر سلامت روان و فیزیکی آن‌ها تأثیر بگذارد.

تشدید ریسک خطر افسردگی پس از زایمان

زنانی که اختلال دو قطبی دارند، بیشتر در معرض افسردگی شدید پس از زایمان قرار دارند. این امر می‌تواند تأثیرات منفی بر روی رابطه مادر و نوزاد داشته باشد و همچنین به بروز مشکلات روانی دیگر در هر دو و بهم ریختن فضای بین زن و شوهر منجر شود.

آیا با اختلال دو قطبی می‌توان مادر شد؟

 

مادران دو قطبی، کودکانی با مشکلات رفتاری

نوزادان متولد شده از مادرانی که اختلال دو قطبی دارند، ممکن است در معرض خطراتی مانند مشکلات رفتاری یا عاطفی قرار داشته باشند و خود دچار همین موضوعات شوند.

تحقیقات نشان داده‌اند که نوزادان این مادران ممکن است در برخی موارد به مشکلات خواب، گریه‌های زیاد و تغییرات خلق و خو دچار شوند.

مدیریت بارداری در مادران دو قطبی

اگر با داشتن این اختلال، هنوز اصرار به مادر شدن دارید، حتما با پزشک و روانپزشک و مشاور، مشورت کنید.

دریافت مشاوره و درمان‌های روان‌شناختی می‌تواند به مدیریت بهتر وضعیت بارداری و اختلال دو قطبی کمک کند.

 این موارد را به خاطر بسپارید:

  • همکاری با پزشک برای تنظیم داروها و انتخاب گزینه‌های ایمن‌تر دارو برای استفاده در دوران بارداری و شیردهی
  • داشتن شبکه‌ای از حمایت‌های اجتماعی، از جمله خانواده و دوستان که می‌تواند به مدیریت استرس و احساسات  شما کمک کند

 

منبع خبر "نی نی بان" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.