احمد فاطمی : تعطیلی سایت زباله انجیلسی بابل قطعی است

شمال نیوز پنج شنبه 26 مهر 1403 - 13:13
شمال نیوز : نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با بیان این که پیگیری ها برای نقض حکم قطعی دادگاه برای سایت زباله انجیلسی هیچ جایگاه و ضرورتی ندارد، گفت: تعطیلی قطعی این سایت را همه باید مد نظر داشته باشند.
احمد فاطمی : تعطیلی سایت زباله انجیلسی بابل قطعی است

به گزارش شمال نیوز، احمد فاطمی روز پنجشنبه در گفت گویی اظهار کرد: منطقه انجیلسی بابلکنار قرار بود یک سال میزبان زباله شهرستان بابل باشد اما این رویه نزدیک به ۲۷ سال به طول انجامید.

 

وی گفت: مردم منطقه در طول ۲۷ سال گذشته تاوان سنگینی در ابعاد مختلف پرداخت کردند و با حکم قطعی دادگاه این سایت تعطیل شد.

 

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که در طول سالهای گذشته زباله در این سایت دپو می شد، اظهار کرد: هیچ امکانات قابل توجهی در سایت زباله انجیلسی بابلکنار نصب نشد و شیرابه ها خسارت های سنگینی به منطقه وارد کرده است.

 

این نماینده مجلس افزود: تلاش ها برای نقض حکم دادگاه هیچ جایگاهی نخواهد داشت و شیرابه های این سایت آب های سطحی و سفره های زیر زمینی منطقه را آلوده کرده است.

 

وی با بیان این مطلب که راهکار بن بست پسماند در شهرستان بابل راه اندازی شهرک بازیافت زباله است، اظهار کرد: با توجه به این که در این شهرک از فناوری های روز دنیا استفاده می شود در هر مکانی قابل راه اندازی است.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، جمعی از اهالی روستای انجیلسی بابل در ۹ اردیبهشت ماه سال جاری با تجمع و نصب بنر در ورودی سایت زباله این منطقه، خواستار اجرای حکم قطعی دادگاه تجدید نظر مازندران مبنی بر جابه‌جایی سایت زباله انجیلسی به مکان دیگر شدند.

 

اهالی روستای انجیلسی بابل که خواهان اجرای حکم قطعی دادگاه تجدید نظر استان مازندران مبنی بر جابجایی این سایت زباله شدند در ورودی این سایت تجمع و خواستار حل گره کوره ۲۵ ساله این سایت در قلب جنگلهای هیرکانی شده بودند.

 

روستای انجیلسی یکی از روستاهای بالا دست بخش بابلکنار در جنوب بابل است که اهالی این روستا بعد از ۲۵ سال پیگیری موفق شدند حکم قطعی جابجایی این سایت را از طریق مراجع قضایی در تاریخ پنج بهمن ۱۴۰۰ از شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان دریافت کنند.

 

بعد از قطعی شدن حکم سایت انجیلسی در جلسه شورای حفظ بیت المال شهرستان بابل که ۲ سال گذشته با حضور رییس کل وقت دادگستری مازندران تشکیل شد، تا ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۲ برای حل این مشکل زمان تعیین شد، که بعد از گذشت نزدیک به ۲ ماه از این ضرب الاجل اهالی روستا خواستار اجرای حکم شدند.

 

نفوذ شیرابه ها در اراضی کشاورزی، مراتع چرای دام و شیوع بیماری ها مختلف سبب شد که اهالی منطقه دست از زادگاه خود بردارند و برای ادامه زندگی به مکان دیگری دست به کوچ اجباری بزنند. اهالی منطقه که در مدت ۲۵ سال گذشته تمام توان خود را برای حل این مشکل به کار بسته بودند موفق به حل مشکل نشدند، در نهایت با طرح شکایت در مراجع قضایی این خواسته را پیگیری کردند.

 

اهالی بخش بابلکنار بر این باورند که مشکلی انجیلسی که قرار بود یک سال مردم منطقه تحمل کنند تا یک مکان مناسب برای زباله شهر بابل و ۶ شهر اقماری آن بیابند اما ۲۷ سال است که آسایش را از اهالی بخش بابل کنار ربوده و حتی با حکم قطعی مرجع قضایی هم این گره گشوده نشد.

 

یک چمدان نامه برای حل مشکل جاده بابلکنار

 

بر اساس مکاتبه اداری که در فرمانداری بابل موجود است قرار بود انجیلسی یک سال میزبان زباله باشد و بعد از آن یک جانمایی مناسب برای دفع زباله بابل و شهرهای اقماری پیدا شود اما مهمان یک ساله جا خوش کرد و ۲۷سال برخانه میزبان لنگر انداخته و هم اکنون سایت زباله انجیلسی دیگر مملو از زباله می باشد و از سویی دیگر سرازیر شدن شیرابه‌های این زباله ها خسارت‌های زیادی به جنگل‌های هیرکانی و زمین‌های شالیزاری پایین دست وارد کرده است که همه این اسیب ها سبب شد اهالی منطقه خواستار اجرای حکم شوند.

 

انجیلسی که در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر بابل قرار گرفته است هر روز میزبان ۳۰۰ تن زباله از شهرهای بابل، امیرکلا، گلوگاه، مرزی کلاه، زرگرشهر، خوشرودپی و گتاب است.

 

کارشناسان محیط زیست در طول این ۲۷ سال چندین بار هشدار داده بودند که انجیلسی که در ارتفاع واقع شد تحت هیچ شرایطی نباید به محلی برای دپوی زباله شهرستان بابل تبدیل شود.

 

بعد از تعطیلی سایت زباله انجیلسی شهرداری های هفت گانه بابل شک سنگینی را تحمل کردند و بعد از چند روز بلاتکلیفی به این نتیجه رسیدند که زباله را از مازندران خارج کنند.


منبع خبر "شمال نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.