رزمایش مرکب دریایی آیونز برگزار می‌شود

صدا و سیما پنج شنبه 26 مهر 1403 - 15:46

رزمایش مرکب دریایی آیونز برگزار می‌شود



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از ارتش جمهوری اسلامی ایران، مرحله اصلی رزمایش مرکب دریایی آیونز (IMEX ۲۰۲۴) با حضور تعدادی از کشور‌های حاشیه اقیانوس هند طی روز‌های آینده و به میزبانی ناوگان جنوب نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

در این رزمایش تعدادی از نیرو‌های دریایی عضو و ناظر اجلاس آیونز حضور دارند.

هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت جمعی پایدار و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان کشور‌های شرکت کننده و همچنین نشان دادن حسن نیت و توانایی این کشور‌ها در راستای حمایت مشترک از صلح و دوستی و امنیت دریایی است.

از اهداف دیگر این رزمایش می‌توان به تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، صیانت از خطوط مواصلاتی دریایی در آبراه‌های بین المللی بر پایه صلح و دوستی، اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات اشاره کرد.

آیونز مخفف «اجلاس نیرو‌های دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند» است که از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقیانوس‌های جهان به شمار می‌رود؛ این اجلاس در پی مسائل امنیتی که در سطح این اقیانوس ایجاد شد به پیشنهاد نیروی دریایی هند در سال ۲۰۰۸ میلادی ایجاد شد و هدف آن برقراری و ایجاد تعامل، همکاری و هم‌افزایی کشور‌های حاشیه این اقیانوس بوده است.

آیونز ۲۵ عضو دارد و در سه کارگروه تعریف شده است که جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای آن است.

ارتقای امنیت دریایی، رسیدگی به مسائل زیست‌محیطی دریایی، اقدامات بشردوستانه، مقابله با بلایای طبیعی و به اشتراک‌گذاری اطاعات بین نیرو‌های دریایی حوزه اقیانوس هند از اهداف مهم این تشکل دریایی است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.