چرا فیلم جوکر ۲ با وجود بودجه سرسام‌آور تا این حد ضرر کرد؟ ترجمه

فرارو جمعه 27 مهر 1403 - 09:37
در حالیکه فیلم جوکر به کارگردانی تاد فیلیپس یک فیلم موفق و محبوب بود، قسمت دوم آن ضرر زیادی به تهیه کنندگان وراد کرده است!

فرارو- اولین برداشت تاد فیلیپس از جوکر یک میلیارد دلار درآمد به همراه داشت، اما تلاش او برای تولید قسمت دوم این فیلم ضرر زیادی به همراه داشت.

به گزارش فرارو به نقل از گاردین، قسمت دوم فیلم جوکر به کارگردانی تاد فیلیپس از همه نظر شکست خورده است. این فیلم در هفته اول اکران خود تنها ۳۷.۷ میلیون دلار و تا کنون ۱۶۵ میلیون دلار درآمد داشته است. این در حالی است که قسمت اول این فیلم درآمدی میلیاردی داشت و میان مخاطبان و منتقدان محبوب بود.

جوکر محبوب‌ترین شخصیت‌های شرور کتاب‌های مصور دی سی است. شهرت جوکر تقریباً برابر با خود بتمن است. شهرت و محبوبیت این شخصیت شکست این فیلم را به راستی غیرقابل تصور می‌کند. بر طبق پیش بینی منتقدان قسمت جدید جوکر ۱۲۵ تا ۲۰۰ میلیون دلار ضرر خواهد کرد. بودجه این فیلم حدود ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است، بنابراین قسمت جدید فیلم جوکر به حداقل درآمد ۴۷۵ میلیون دلاری برای پیشگیری از ضرر و زیان نیاز دارد. بسته به اینکه تخمین بودجه چه کسی را باور دارید. اگر این رقم ۳۰۰ میلیون دلاری است که به طور کلی برای تولید و بازاریابی تبلیغ می‌شود، پس این به وضوح چیزی است که فیلم را دچار مشکل کرده است. باعث می‌شود برای شکستن آن به ۴۷۵ میلیون دلار نیاز داشته باشد.

۳۰۰ میلیون دلار مبلغی تکان دهنده است. به این معنا که تاد فیلیپس، کارگردان این فیلم و واکین فینیکس، ستاره فیلم، هر دو ۲۰ میلیون دلار و لیدی گاگا بازیگر نقش مکمل، ۱۲ میلیون دلار دستمزد دریافت کردند. تنها دستمزد این ۳ نفر بیش از یک چهارم بودجه تولید ۲۰۰ میلیون دلاری این فیلم را به خود اختصاص داده است. به غیر از نورپردازی و فیلمبرداری زیبا و سکانس‌های محدود، جوکر ۲ فیلم مجلل و هزینه برداری به نظر نمی‌رسد. داستان این فیلم عمدتاً در بیمارستان ایالتی آرکام و دادگاه اتفاق می‌افتد، بنابراین تنها دلیل هزینه گزاف این فیلم را می‌توان به استفاده بیش از حد از گرافیک کامپیوتری سه بعدی ربط داد.

چرا فیلم جوکر ۲ با وجود بودجه سرسام‌آور تا این حد ضرر کرد؟ ترجمه

تصمیم فیلیپس و فینیکس برای ساخت قسمت دوم فیلم جوکر به عنوان یک فیلم موزیکال انتخابی اشتباه بود. کارگردان و ستاره اصلی این فیلم در ابتدا این فیلمنامه را برای اجرا در تئاتر برادوی نیویورک نوشته بودند. ژانر موزیکال طرفداران مخصوص خود را دارد، اما معمولاً با چنین بودجه بالایی ساخته نمی‌شوند، زیرا طرفداران کمتر و در نتیجه فروش کمتری دارند. تغییر ژانر این فیلم از رئالیسم به موزیکال طنز باعث شده است طرفداران نتوانند با این فیلم ارتباط برقرار کنند. لیدی گاگا نیز نقش خود را به خوبی بازی می‌کند، اما به اندازه بازیگران دیگری که نقش هارلی کوئین را بازی کردند برای به تصویر کشیدن این شخصیت مناسب نیست.

به نظر می‌رسد تاد فیلیپس پس از اتهاماتی درباره پر زرق و برق نشان دادن شخصیت منفی جوکر و محبوب کردن رفتار‌های سمی این شخصیت در بین طرفداران، تصمیم داشت مسیر خود را تصحیح کند. آرتور فلک قاطعانه در این فلیم جوکر را به عنوان سرپوشی رقت انگیز بر مشکلات روانشناختی خود معرفی می‌کند. این روی برگرداندن از طرفداران اصلی فیلم، حتی پیش از اکران اصلی نیز فروش پایین بلیت و ضرر را بر سر راه جوکر ۲ قرار داد. اشتباه دیگر فیلیپس مشاوره نکردن با مدیران جدید کمپانی‌های وارنر برادرز و دی سی بود. به نظر می‌رسد فیلیپس با بودجه سرسام‌آور ۳۰۰ میلیونی فیلمش بیش از حد به توانایی‌های خودش غره شد. او حتی پیشنهاد مدیر جدید کمپانی وارنر برادرز برای کاهش بودجه تهیه و تبلیغ فیلم را نیز رد کرد!

پیامد این فیلم برای مدت‌های طولانی بر هالیوود و به خصوص کمپانی دی سی باقی خواهد ماند. به احتمال زیاد کمپانی‌های فیلمسازی در بازسازی و تولید قسمت‌های جدید برای فیلم‌های محبوب مانند سری جیمز باند محافظه‌کارانه‌تر عمل کنند. شکست مفتضحانه جوکر ۲ باعث خواهد شد کارگردانان و تهیه کننده‌ها برای مدتی از تولید قسمتی جدید برای تمام فیلم‌های موفق دست بکشند.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.