سویه جدید کوویدــ۱۹ در کمین مردم جهان؛ تزریق واکسن ضروری است

رکنا جمعه 27 مهر 1403 - 11:41
رکنا: متخصصان انگلیسی سویه جدید کوویدــ۱۹ با نام «اکس‌ئی‌سی» (XEC) را شناسایی و شیوع آن در آستانه فصل سرما را پیش بینی کرده اند.
سویه جدید کوویدــ۱۹ در کمین مردم جهان؛ تزریق واکسن ضروری است

به گزارش رکنا، اکس‌ئی‌سی مانند بسیاری از سویه‌های دیگر، جزو خانواده امیکرون (‌Omicron‌) است و بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) اولین بار در ماه مه شناسایی شد.

این سویه یک نوع ترکیبی از دو سویه دیگر کی‌.اس.‌۱.۱ (KS.۱.۱) و کی‌پی.۳.۳ (KP.۳.۳) است؛ به این معنی که اطلاعات ژنتیکی بین آن‌ها تبادل شده و یک سویه سوم به نام اکس‌ئی‌سی شکل گرفته است.

علائم کووید اکس‌ئی‌سی چیست؟

به گزارش ایندیپندنت، هیچ سازمان بهداشتی علائم خاصی برای اکس‌ئی‌سی اعلام نکرده و گفته می‌شود که نشانه‌های آن مشابه سویه‌های دیگر کووید است که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- تب بالا

- سرفه‌های مداوم

- از دست دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی

- تنگی نفس

- احساس خستگی یا فرسودگی

- بدن‌درد شدید

- سردرد

- گلودرد

- گرفتگی یا آبریزش بینی

اسکای‌نیوز به نقل از مقام‌های بهداشتی پیشنهاد می‌کند اگر خودتان یا فرزندتان چنین علائمی دارید در خانه بمانید و از تماس با افراد دیگر خودداری کنید. همچنین اگر واجد شرایط تزریق واکسن هستید، حتما واکسن بزنید. به افراد بالاتر از ۶۵ سال نیز تزریق واکسن یادآور کووید و واکسن آنفلوآنزا امسال توصیه شده است.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.