«تور تشکر»؛ بایدن برای گفتگو با متحدانش به برلین رفت

فرارو جمعه 27 مهر 1403 - 14:37
بایدن که پس از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ (۲۰۱۷-۲۰۲۱) تلاش کرد تا روابط با اروپا را بهبود بخشد، قرار است از طرف فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان بالاترین نشان شایستگی این کشور را دریافت کند. به گفته دفتر ریاست جمهوری آلمان، این نشان به خاطر «مشارکت‌های او در دوستی آلمان و آمریکا و پیوند فرا آتلانتیک» در تمام مناصبی که طی پنج دهه گذشته داشته، به او اهدا می‌شود.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) در یک سفر کوتاه به برلین تلاش خواهد کرد تا همکاری با شرکای کلیدی اروپایی خود را در مسائلی از جنگ اوکراین تا درگیری در خاورمیانه تقویت کند. 

به گزارش یورونیوز، بایدن که پس از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ (۲۰۱۷-۲۰۲۱) تلاش کرد تا روابط با اروپا را بهبود بخشد، قرار است از طرف فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان بالاترین نشان شایستگی این کشور را دریافت کند. به گفته دفتر ریاست جمهوری آلمان، این نشان به خاطر «مشارکت‌های او در دوستی آلمان و آمریکا و پیوند فرا آتلانتیک» در تمام مناصبی که طی پنج دهه گذشته داشته، به او اهدا می‌شود. 

این سفر شبانه بایدن تنها چند هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده صورت می‌گیرد، انتخاباتی که در آن نامزد جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ، در یک رقابت نزدیک با کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور نامزد دموکرات‌ها قرار دارد. 

بایدن که در ماه ژوئیه به نفع هریس از رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آینده کناره‌گیری کرد، قرار است پیش از ظهر جمعه پشت درهای بسته با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، درباره مسائل امنیتی، تجاری و اقتصادی دیگر مذاکره کند. 

کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه بعدازظهر جمعه برای پیوستن به آن‌ها و شرکت در مذاکراتی که عمدتاً بر چگونگی پایان دادن به جنگ در اوکراین متمرکز است، وارد برلین خواهند شد، زیرا نیروهای روسیه در حال پیشروی در شرق هستند و احتمالا زمستان سختی با قطع برق در پیش است. 

ماکرون روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «پرسش کلیدی، ماهیت تضمین‌های امنیتی است و این چیزی است که فردا درباره‌اش صحبت خواهیم کرد.» 

انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده ایالات متحده به احساس فوریت در مورد اوکراین افزوده است، زیرا ترامپ نشان داده که تمایل کمتری به ادامه حمایت از کی‌یف دارد. 

اینکه بایدن احتمالا آخرین سفر اروپایی خود در قامت رئیس جمهوری را به برلین انجام می‌دهد، نشانگر رابطه نزدیک کاری او با شولتس است. 

به گفته سودها دیوید-ویلپ از «صندوق مارشال آلمان» در آمریکا، بایدن در آغاز دوره خود با چشم‌پوشی موقت بر پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ در دریای بالتیک قمار بزرگی روی آلمان کرد. آن پروژه برای دو برابر کردن جریان گاز روسیه به طور مستقیم به آلمان طراحی شده بود. 

سودها دیوید-ویلپ گفت که آن قمار نتیجه مثبت داد زیرا واردات گاز روسیه به آلمان به شدت کاهش یافت، هزینه‌های دفاعی آلمان به هدف ۲ درصد ناتو افزایش پیدا کرد و آلمان با آمریکا در حمایت از کی‌یف پس از حمله روسیه به اوکراین همکاری نزدیک داشت. 

برلین همچنین در ماه اوت نقش حیاتی در تبادل شمار زیادی از زندانیان بین روسیه و غرب داشت، رویدادی که از جمله منجر به آزادی ایوان گرشکوویچ، خبرنگار آمریکایی و پل ویلن، سرباز سابق آمریکایی از بازداشتگاه روسیه شد. 

دیوید-ویلپ گفت: «این سفر به نوعی تور تشکر است، اما همچنین پیامی برای گفتن اینکه لطفاً صرف نظر از هر اتفاقی در مسیر حمایت از اوکراین باقی بمانید.» 

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.