ثبات و امنیت منطقه از اصول استراتژیک سیاست خارجی ایران است

خبرگزاری مهر جمعه 27 مهر 1403 - 15:09
سفیر ایران در ایتالیا گفت: ثبات و امنیت منطقه از اصول استراتژیک سیاست خارجی ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا صبوری این مطلب را در گفت‌وگو با نشریه ایتالیایی «تی‌پی‌آی» مطرح کرد و سپس به تشریح دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحولات منطقه پرداخت.

وی گفت: رژیم اسرائیل تا به امروز، به روش‌های مختلف تمام طرح‌های صلح ارائه‌شده توسط میانجی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را متوقف یا رد کرده است.

سفیر کشورمان افزود: یک آتش‌بس فوری در فلسطین و لبنان فرمول پیچیده‌ای ندارد؛ کافی است رژیم اسرائیل حملات و کشتارها در غزه و لبنان را متوقف کرده، به اشغال سرزمین‌های فلسطینی پایان دهد و یک آتش‌بس را بپذیرد.

صبوری با اشاره به این مطلب که «ثبات و امنیت منطقه اصول استراتژیک سیاست خارجی ایران است» افزود: به نظر من، اکنون زمان آن رسیده که سایر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی برای جلوگیری از بحرانی جدی‌تر که پیامدهای سنگینی برای صلح جهانی و منطقه‌ای دارد، اقدام کنند و همه اهرم‌های فشار را برای توقف ماشین جنگی رژیم غاصب و جنایتکار اسرائیل بکار گیرند.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

جناب سفیر، آیا احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه وجود دارد؟

خاورمیانه همواره به دلیل دخالت‌های خارجی و رقابت‌های مخرب داخلی دچار بحران بوده است. اقدامات بی‌رحمانه رژیم اسرائیل پس از ۷ اکتبر، این وضعیت را وخیم‌تر کرده است.

اما روشن است که رژیم اسرائیل با عدم دستیابی به اهداف اعلام‌شده خود در غزه و برای اجتناب از پذیرش شکست و فرار از پاسخگویی برای نخست‌وزیر این کشور، در تلاش است جنگ را طولانی کرده و دامنه آن را گسترش دهد.

ثبات و امنیت منطقه از اصول استراتژیک سیاست خارجی ایران است. به نظر من، اکنون زمان آن رسیده که سایر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی برای جلوگیری از بحرانی جدی‌تر که پیامدهای سنگینی برای صلح جهانی و منطقه‌ای دارد، اقدام کنند و همه اهرم‌های فشار را برای توقف ماشین جنگی رژیم غاصب و جنایتکار اسرائیل بکار گیرند.

ایران برای آرام‌سازی منطقه چه می‌کند؟

پس از شروع حملات رژیم اسرائیل به غزه در ۷ اکتبر، ایران نهایت خویشتن‌داری را نشان داده و از هر گونه پیشنهاد آتش‌بسی که از سوی گروه‌های مقاومت یا لبنان پذیرفته شود و منافع آن‌ها را حفظ کند، حمایت کرده است.

حتی در دو عملیات واکنشی به اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل - حمله به سفارت‌خانه‌های ایران در سوریه، ترور مهمانان در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید و قتل مشاوران نظامی ایران و رهبران گروه‌های مقاومت - ایران تنها اهداف نظامی اسرائیلی را هدف قرار داده و تلاش کرده است به‌صورت متناسب و در چارچوب دفاع مشروع طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد پاسخ دهد تا از تشدید تنش جلوگیری کند.

نظر شما درباره حمله به پایگاه‌های یونیفیل در لبنان چیست؟

تلاش‌های نیروهای حافظ صلح یونیفل در منطقه می‌تواند نقش مهمی در تقویت صلح و ثبات ایفا کند. نقش و تقویت ظرفیت‌های عملیاتی نیروهای حافظ صلح بین‌المللی بر اساس وظایف محول‌شده توسط سازمان ملل باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

با این حال، متأسفانه رژیم اسرائیل هیچ‌یک از این قوانین بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و متأسفانه هیچ مکانی از حملات آن در امان نیست. امکان آسیب رسیدن به این نیروها در حملات اسرائیلی‌ها یکی از موارد دغدغه است.

آیا به نظر شما امکان آتش‌بس بین اسرائیل و فلسطینی‌ها وجود دارد؟

تا به امروز، رژیم اسرائیل به روش‌های مختلف تمام طرح‌های صلح ارائه‌شده توسط میانجی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را متوقف یا رد کرده است. بنابراین، حداقل یک آتش‌بس فوری در فلسطین و لبنان فرمول پیچیده‌ای ندارد: کافی است رژیم اسرائیل حملات و کشتارها در غزه و لبنان را متوقف کرده، به اشغال سرزمین‌های فلسطینی پایان دهد و یک آتش‌بس را بپذیرد.

واکنش ایرانیان خارج از کشور در صورت حمله اسرائیل چگونه خواهد بود؟

مردم ایران، چه در خارج از کشور و چه اکثریت کسانی که در داخل کشور زندگی می‌کنند، نسبت به هر گونه تهدیدی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشور بسیار حساس هستند.

در طول تاریخ، ما بارها هم از سوی کشورهای همسایه و هم از کشورهای دور مورد حمله قرار گرفته‌ایم. ایران با قدرت بیشتری نسبت به گذشته به هرگونه حمله یا تهدیدی پاسخ خواهد داد. این جمله را هیچگاه فراموش نکنید که ایرانیان ملت صلح طلب اما جنگ بلد هستند.

در صورت حمله و پاسخ متقابل، اسرائیل و ایران باید از حریم هوایی کشورهای همسایه استفاده کنند. کشورهای عربی چه خواهند کرد؟

مقامات سیاسی و نظامی ما بارها از کشورهای منطقه خواسته‌اند اجازه ندهند سرزمین و حریم هوایی آن‌ها به میدان نبرد رژیم اسرائیل علیه ایران تبدیل شود و آن‌ها را در این خصوص هشدار داده‌اند. ایران هرگونه تجاوز و تعدی را بسیار سخت‌تر و قدرتمند تر از گذشته پاسخ خواهد داد و در این مورد هیچکس نباید تردیدی به خود راه دهد.

کتاب‌های تاریخ ما با داستان بزرگ سومری‌ها، بابلی‌ها و ایران به‌عنوان پلی میان غرب، آسیا و کشورهای عربی آغاز می‌شود. اسرائیل به ما تاریخ داد، یونان فلسفه را و رومیان حقوق را. ایران چه چیزی به تمدن غرب داده و چه چیزی می‌تواند ارائه دهد؟

ایران و ایتالیا دو ملت نمادین در زمینه تمدن‌های جهان باستان هستند و نقش مهمی در شکل‌گیری زندگی بشریت امروز داشته‌اند.

ایران نقش کلیدی در میراث مشترک بشریت ایفا کرده است: برای مثال، استوانه کوروش که ۲۵۰۰ سال پیش نوشته شده است، به‌عنوان نخستین اعلامیه حقوق بشر در جهان شناخته می‌شود. امروزه اجرای بی‌طرفانه قوانین بین‌المللی یک ضرورت حیاتی است. سکوت و رویکرد دوگانه در برابر نقض حقوق بشر عامل اصلی تمام تراژدی‌های جهان است.

چه کسی و چرا مانع روابط بین ایران و غرب می‌شود؟

رژیم اسرائیل هر کاری کرده تا مانع از ثبات و همکاری در منطقه شود. این رژیم یکی از بزرگ‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ بود و فشار بر دولت ترامپ را ادامه داد تا آن را به خروج از توافق وادار کند.

امیدواریم برخی از کشورهای اروپایی به این رژیم اجازه ندهند از غرب برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده کند.

ایران به حزب‌الله در لبنان، حماس در غزه، حوثی‌ها در یمن و شبه‌نظامیان مختلف در عراق و سوریه سلاح می‌دهد؟

تاریخ منطقه پس از جنگ جهانی دوم نشان داده است که مفهوم مقاومت تنها راه مقابله با تجاوز، اشغالگری و جنایات رژیم اسرائیل است.

مقاومت مردم در برابر ظلم و رژیم‌های آپارتاید یک مفهوم پذیرفته‌شده جهانی است. جمهوری اسلامی ایران از این جنبش‌ها در چارچوب قوانین بین‌المللی و اصل «دفاع مشروع» حمایت می‌کند.

با این حال، رژیم اسرائیل سعی می‌کند واقعیت را تحریف کرده و این جنبش‌ها را به‌عنوان گروه‌های نیابتی ایران معرفی کند. ایران تنها از مقاومت حمایت می‌کند.

ایران به دلیل تأمین سلاح و برنامه هسته‌ای خود تحت تحریم است. این تحریم‌ها چه تأثیری بر مردم ایران داشته‌اند؟ آیا هنوز امکان گفت‌وگو با ایالات متحده وجود دارد؟

تمام تحریم‌ها به خصوص تحریم‌هایی که پس از قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ علیه ایران اعمال شد، غیرقانونی بوده و اجرای آن‌ها نیز غیرقانونی است.

تحریم‌ها باعث رنج و مشکلات زیادی برای مردم شده‌اند، از جمله افرادی که به بیماری‌های نادر مبتلا هستند و دسترسی به داروهای ضروری ندارند و متأسفانه بسیاری از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، می‌توانم اطمینان دهم که ایران یاد گرفته چگونه مقاومت کرده و با این تحریم‌ها مقابله کند.

ایران تا سال ۲۰۱۸، بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است. با این حال، پس از خروج ایالات متحده از توافق و ناتوانی کشورهای اروپایی در انجام تعهدات خود، ایران برخی از تعهدات داوطلبانه خود را به حالت تعلیق درآورده است. ایران آماده است تا مذاکرات سازنده مبتنی بر منافع متقابل را از سر بگیرد.

به نظر شما آنچه در خاورمیانه رخ می‌دهد ناشی از منافع اقتصادی است، دلایل مذهبی یا ترس وجودی از همسایه‌ها؟

کتاب‌های زیادی درباره علل جنگ نوشته شده‌اند. با این حال، متفکران جهان باید برای تئوریزه کردن علل صلح و ثبات تلاش کنند. من باور ندارم که نظام بین‌المللی بر اساس درگیری و رقابت بنا شده باشد. تاریخ نشان می‌دهد که همکاری و همزیستی مسالمت‌آمیز راه‌های پیشرفت و توسعه هستند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.