آغاز جشنواره فیلم کوتاه تهران با یاد شهدای غزه و معرفی چند برگزیده

خبرگزاری ایسنا جمعه 27 مهر 1403 - 15:15
چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با یادی از شهدای غزه، گرامیداشت چند هنرمند سفر کرده، معرفی برگزیده‌های بخش عکس و انتشار پیام رئیس جدید سازمان سینمایی به این جشنواره آغاز شد.

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ظهر جمعه، ۲۷ مهرماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد و رویداد به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

در نخستین روز جشنواره برخی  هنرمندان همچون علی شادمان، محمد کارت، سجاد افشاریان و سیاوش چراغی‌پور به محل برپایی این رویداد آمدند.

آیین افتتاحیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با برگزاری مراسمی با اجرای محمدرضا مقدسیان و نیز با گرامیداشت یاد شهدای غزه همراه بود و مهدی آذرپندار - دبیر این رویداد - در سخنانی با اشاره به فروش بلیت‌های جشنواره و دغدغه جدی برای سئانس‌های فوق‌العاده‌ گفت: این جشنواره با شعار "جهانی خیال انگیز" کار خود را شروع کرد. البته می‌دانیم جهانی که در آن هستیم آنقدر هم خیال‌انگیز نیست اما امیدواریم زمانه‌ای بیاید و بزرگتر ما در جهان باشد که این دنیا خیال انگیز باشد. بزرگتری در جهان باشد که عین یک فستیوال فراخوان بدهد و کودک کشی متوقف شود و دیگر شاهد این روزها نباشیم. ما چند سال پیش اعلام کردیم فیلم‌هایی را که حاوی کودک‌کشی هستند، نمی‌توانیم نمایش بدهیم اما فکر نمی‌کردیم زمانه‌ای بیاید که یکسال تمام جلوی این‌همه بیننده هر روز کودک کشی شود. امیدوارم بزرگتر ما بیاید و این روزها به پایان برسد.

یادی از هنرمندان سفر کرده

در ادامه این مراسم از درگذشتگان سال قبل سینمای ایران همچون جلیل شعبانی، رضا داوودنژاد، بهاره للهی، بیتا فرهی، مهدی خلیلی، پروانه معصومی، حسین سپهوند، سعید راد، صدرالدین حجازی، محمد جعفر باقری نیا، ناصر طهماسب و هوشنگ حریرچیان یاد شد.

نکوداشت ۲ هنرمند و افسوس‌های نیما عباس‌پور

سپس آیین نکوداشت محمدجعفر باقری‌نیا کارگردان سینمای مستند با پخش تصاویری برگزار شد و مهدی آذرپندار، محمدعلی باشه‌آهنگر و محمدرضا عرب در این بخش روی صحنه آمدند و با اهدای لوحی به دختر و همسر مرحوم باقری‌نیا یاد او را گرامی داشتند.

همسر این هنرمند در این بخش گفت: از دست دادن همسر هنرمند نه تنها یک فقدان شخصی بلکه از دست دادن یک منبع الهام است. هنرمندی که در هر اثر هنری خود بخشی از روح خود را جا گذاشته است. او تا آخرین روزهای زندگی برای خلق اثر تلاش کرد. مطمئنم روح او اینجا حضور دارد و هرگز هنر او از بین نخواهد رفت. هفته گذشته در همین لحظه او را از دست دادیم. از آقای آذرپندار و سعید نجاتی مدیر کانون دانش‌آموختگان و آقای عرب ممنونم که در اولین ساعت بیماری کنار ما حضور پیدا کردند ممنونم که ما را تنها نگذاشتید.

در ادامه، بزرگداشت نیما عباس‌پور از پیشکسوتان عرصه فیلم کوتاه با حضور مهدی آذرپندار، بیژن میرباقری، سعید پوراسماعیلی و آرش رصافی برگزار شد که در این بخش عباس‌پور گفت: از شما ممنونم ولی دوستان می‌دانند خوشحال نیستم، حال من و خیلی‌ها خوب نیست، سال‌هاست که خوب نیست. ای کاش به جای تقدیر از من داریوش مهرجویی، ‌ وحیده محمدی‌فر، کیومرث پوراحمد، احمدرضا احمدی، جعفر باقری‌نیا و همه کسانی که در این دو سال از دست دادیم، زنده بودند.

نکوداشت دیگر این مراسم مربوط به مرحوم بهاره للهی‌ بود که در این بخش مهدی آذرپندار، نادره ترکمانی، اصغر فارسی، علیرضا معتمدی و دانش اقباشاوی روی صحنه آمدند و با اهدای لوحی به مادر این هنرمند، از او یاد کردند.

مادر بهاره للهی گفت: بهار همیشه در جان و روح ما حضور دارد اما به هرحال خداوند تقدیر هر کسی را نوشته است. او دختری عاشق سینما و هنر، مستقل، جدی و پایبند به اخلاق، پر از شور و هیجان بود، پشتکار داشت و بر خلاف تمام سختی‌ها و ناحقی‌های این رشته، هرگز ناامید نشد و به کشور و هنر کشور خود فکر می‌کرد. او عرق زیادی به کشور خود داشت و بسیار انسان درستکار و صادق و دلسوز بود اما به مانند بهار در این دنیا جایی نداشت. مطمئنم اکنون و در آینده به نیکی از او یاد می‌شود. او وقتی در این دنیا بود افتخاری برای خانواده و جامعه سینما بود.

معرفی برگزیدگان بخش عکس

سپس فرهاد سلیمانی دبیر اولین جشنواره عکس تهران که با پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، گفت: آژانس عکس تهران تأسیس شده و فضایی را برای ورود عکاسان جوان به عرصه کار حرفه‌ای و ارایه و عرضه عکس فراهم می‌کند. اولین دوره این جشنواره با استقبال خوب مواجه شد. استقبال از این رویداد کم نظیر بود. امروز چند نفر از راه یافتگان را دیدم که در هیچ جشنواره‌ای شرکت نمی‌کردند اما به دلیل سابقه خوب انجمن این کار را کردند. جشنواره در دو بخش «آزاد» و «جوان ایرانی» برگزار می‌شود و تقریبا ۷ هزار عکس به ما رسیده است.

در ادامه برگزیدگان بخش عکس به ترتیب زیر معرفی شدند:

بخش تک عکس:
لوح افتخار نفر سوم: سیدمتین هاشمی
لوح افتخار نفر دوم: بابک کنعانی
لوح افتخار نفر اول: صمد قربان‌زاده

بخش مجموعه عکس:
لوح تقدیر به مجموعه عکس «در خطر انقراض» کاری از عرفان سامان فر

لوح تقدیر به مجموعه «ژنتیک» کاری از اصغر خمسه

لوح افتخار نفر اول : «خانه‌ای برای گل فیکوس» کاری از فاطمه روحانی طباطبایی 

بخش مجموعه عکس جوان ایرانی:

لوح افتخار: علیرضا عباسی‌فر برای مجموعه خوابگاه 
برگزیده: سعید نیک‌پور برای مجموعه عکس «کشتی گیله مرد»  

پیام رییس سازمان سینمایی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

به گزارش ستاد خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران،  رائد فریدزاده - رییس سازمان سینمایی - در پیامی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران سفره رنگین سینمای کوتاه را در این رویداد مزین به حضور فیلمسازانی از سراسر ایران و جهان دانست و گفت: فیلم‌سازان کوتاه نور امید را در دل سینمای ایران روشن می‌دارند.

او در پیامی به این رویداد نوشت:
«جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در چهل و یکمین دوره برگزاری، جایگاه ویژه و بین‌المللی خود را بیش از هر زمان دیگری تثبیت کرده است؛ ضیافتی که تمامی فیلمسازان و هنرمندان با شوق و اشتیاق گردهم می‌آیند تا فرصت دیدار و گفت‌وگو را غنیمت شمرده و با اشتراک تجربه، علایق و منظر خود جهان خویش را گسترش دهند.
 فیلم کوتاه همچون رباعی، خود کامل است چون «دل هر ذره‌ای که بشکافی، آفتابی‌اش در میان بینی»

آفتاب دست و دل‌بازانه و سخاوت‌مندانه بر همگان می‌تابد و همیشه نویدبخش طلوع صبح امید است. فیلم‌سازان کوتاه نور امید را در دل ما روشن می‌دارند که نسلی خلاق، با استعداد، طلیعه‌دار عرصه پر آوازه سینمای ایران خواهند بود.

 نگاه ویژه این دوره از جشنواره به فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی، حاکی از روزآمدی این رویداد و عنایت خاص به مسائل مهم پیرامونی، به‌خصوص در به تصویر کشیدن مظلومیت مردمان فلسطین بوده که نشان از تعهد و دغدغه‌مندی آنان است.

 حفظ این جایگاه رفیع در عرصه بین‌المللی به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای منطقه‌ای با رعایت قواعد و استانداردهایی در تراز جهانی در طی چندین دهه محقق شده است. سفره رنگین سینمای کوتاه با حضور تمامی فیلمسازان از اقصی نقاط کشور مزین می‌شود؛ سفره‌ای که در آن مهر و نور را عرضه و همگان را بر سر سلیقه و عقیده به این ضیافت دعوت می‌کند.

 به این ضیافت شورانگیز خوش آمدید.»

 نشست تخصصی «ژانر و مؤلف»

در صبح نخستین روز جشنواره،  نشست تخصصی «ژانر و مؤلف» به دبیری حسن حسینی با حضور خسرو دهقان با موضوع «ژانر و مؤلف» برگزار شد.  

حسن حسینی در ابتدای این نشست با اشاره به کتاب غلط ننویسیم» ابوالحسن نجفی بیان کرد:‌ ما در سه جلسه نشست تخصصی امروز که درباره «ژانر» است، می‌خواهیم بگوییم چگونه «غلط نگوییم» چراکه فرهنگ‌ها و تصورات اشتباهی در حوزه ژانر وجود دارد و این ذهنیت آشفته مفاهیم اشتباهی را خلق می‌کند. البته این نکته مهم است که قاعدتاً نمی‌توان فرهنگ اشتباهی را که در سینما بوجود آمده است در سه جلسه یک ساعت و نیمه ترمیم کرد اما تلاش ما در این سلسله نشست‌ها این است که تغییراتی هرچند جزئی و کوچک اما کارآمد در ابعاد همین جلسات ایجاد کنیم. مؤلف واژه‌ای است که با هر شکل و تعریفی و در هر مکالمه‌ای به صورت روزانه و در هر بحثی استفاده می‌شود اما هر فیلم با اسم کارگردان آن شناخته می‌شود؛ فیلم جدید تارانتینو، آخرین اثر هیچکاک و... در تمامی مثال‌ها نام کارگردان در میان است، اما چگونه این اتفاق رخ می‌دهد؟  

خسرو دهقان استاد اولین نشست تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در ادامه بیان کرد: در ابتدا باید بگویم که من کارگردان‌ها را دوست دارم و معتقدم پس از این سال‌هایی که از تولد سینما می‌گذرد، هنوز موافقان و مخالفانی در موضوع «تئوری مؤلف» وجود دارند اما باید بدانیم آن چیزی که در یک فیلم مهم است، کارگردان آن اثر است که این گزاره نیز خود قابل بحث است! چراکه نمی‌توان گفت هر کارگردانی، بلکه کارگردانانی که اثرشان دارای جزئیات تکرار شونده است، اهمیت دارند. به این صورت که یک فیلم بد از یک کارگردان مؤلف که کار خود را تکرار می‌کند و یک فیلم خوب از کارگردانی که کارهای متفرقه انجام می‌دهد بهتر است.  

او عنوان کرد: در سال ۱۹۵۴ مقاله‌هایی نوشته می‌شود که «تئوری مؤلف» را در جامعه بیش از پیش به افراد معرفی می‌کند و شناخت از آن تا حدی بالا می‌رود؛ به صورتی که در فرانسه توجه به این موضوع بسیار زیاد است چراکه تا مدت‌ها تنها آثاری که در سینه کلوب‌ها و سینمای بابابزرگ‌ها وجود داشت قابل دسترس و تماشا بود تا زمانی که آثار هالیوود پا به دنیای سینما گذاشت. در تمام این آثار که وسترن، موزیکال، عاشقانه و... بودند، حرف‌های تکرار شونده‌ای وجود دارد که پس از تماشای آن توسط افراد، مطالعه روی این نکات تکرار شونده شروع  و از دل این جریان «تئوری مؤلف» زاده می‌شود و دیگر بازیگر، عوامل و... اهمیت ندارد و اندیشه کارگردان مورد بحث و اهمیت قرار می‌گیرد. در برابر سینمای بابابزرگ‌ها، استثنایی‌ترین فیلمساز جهان ژان رنوار است و به سینمای آن، سینمای رئیس می‌گویند. پس از این جریان‌های فکری و ظهور نسل جدید «تئوری مؤلف» در فرانسه باب می‌شود.  

طبق اعلام روابط عمومی جشنواره، مشروح این نشست تخصصی توسط انجمن سینمای جوانان ایران منتشر خواهد شد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.