پیام یحیی السنوار برای مقاومت/ رمزگشایی از پیش‌بینی رهبر حماس که 20 سال بعد به حقیقت پیوست

اقتصادنیوز جمعه 27 مهر 1403 - 15:34
اقتصادنیوز: جهان در 24 ساعت گذشته شاهد ادعای اسرائیل درباره ترور یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس بوده است؛ ادعایی که هنوز توسط جنبش حماس تایید نشده است.

به گزارش اقتصادنیوز، واشنگتن پست با انتشار یادداشتی مدعی شد، «با رسانه‌ای شدن خبر ترور ادعایی یحیی سنوار، رهبر ارشد حماس، اسرائیل (ادعا کرد) به لحظه‌ پیروزی دست یافت. معمار حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل ترور شد و همین گزاره (به ادعای این نشریه) نمادی است از تسلط دوباره اسرائیل. اما در این مسیر هشدارها بسیار است اسرائیل پیش از سنوار نیز سه رهبر ارشد حماس را ترور کرد اما این جریان به راه خود ادامه داده است، بنابراین هرگونه اعلام پیروزی (ادعایی)  قابل تامل است.»

از ادعا تا واقعیت

بنابر گزارش واشنگتن پست: «بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با رسانه‌ای شدن خبر ترور یحیی سنوار مدعی شد که روز تازه‌ای در خاورمیانه فرا رسیده است، هرچند مدعی شد که جنگ پایان نیافته و مبارزه تا پیروزی کامل ادامه دارد. به نظر می‌رسید که او برای حامیان حماس پیام فرستاده و بدان‌ها گفته در صورت خلع سلاح و تحویل گروگان‌های اسرائیلی، آزاد شده و قادرند با امنیت از غزه خارج شوند. این ایده طرح نجات موثیری نیست.» واشنگتن پست در ادامه گزارش ادعایی‌اش آورد، «شاید روز ترور ادعایی سنوار برای نتانیاهو روز خوبی بود؛ همانی که سال گذشته به واسطه شکست دستگاه اطلاعاتی اسرائیل در موضع ضعف قرار گرفت. در شرایط کنونی تل آویو مدعی است که حماس و حزب‌الله را در موضع ضعف قرار داده، ادعایی قابل تامل که می‌تواند از حقیقت فاصله داشته باشد.» این نشریه آمریکایی در ادامه یادداشت خود ادعا کرد، «علیرغم موفقیت (ادعایی) نظامی اسرائیل، نتانیاهو در مسیر آماده شدن در برابر آنچه در پیش است، شکست خورده است. غزه درگیر آشفتگی، ناامید و پر هرج و مرج است و اسرائیل هیچ برنامه روشنی برای این باریکه ندارد. با ترور رهبر ارشد حزب‌الله، لبنان فرصتی برای باز پس گیری حاکمیت خود دارد، اما چندین لبنانی برجسته اخیراً هشدار داده‌اند که تهاجم زمینی مخرب اسرائیل، اتحاد کشور و مهار حزب‌الله را در ساختار سیاسی لبنان دشوارتر می‌کند.»

پیام سنوار برای مقاومت

واشنگتن پست نوشت: «مسیر زندگی یحیی السنوار از تاریخ اخیر این درگیری جدایی ناپذیر است و ترور ادعایی او نشان می‌دهد که چرا ایجاد ثبات پس از جنگ در نوار کوچکی از سرزمینی که بیش از 40 هزار فلسطینی در آن کشته و 90 درصد جمعیتش رانده شده‌اند بسیار دشوار خواهد بود. 50 سال است که غزه کانون خشم آتشین بوده است. این خشم حماس را در سال 1987 به قدرت رساند. سنوار نبوغ داشت که توانست این خشم را در قاب نیروی جنگی منظم و فریبنده بسیج کرده و هفتم اکتبر را رقم بزند، رخدادی که نتانیاهو آن را بدترین رویداد برای یهودیان پس از هولوکاست خواند.» به نوشته این نشریه، «نیروهای امنیتی اسراییل در سال 1988 سنوار را به دلیل کشتن نظامیان اسرائیلی به حبس ابد محکوم کردند. اما سنوار در زندان عبری را آموخت، کتاب‌ها و روزنامه‌های اسرائیلی را مطالعه کرد و رویای انتقام را در سر پرورش داد. او همچنین رمانی از زندان نوشت که در سال 2004 با عنوان "خار و میخک" منتشر شد. این کتاب روایتی از آموزشش برای مقاومت بود و با هدف الهام بخشیدن به دیگران برای ایستادگی زندگی رزمی‌اش را روایت کرد. همانطور که سنوار در پیشگفتار نوشت: «از خلیج فارس تا اقیانوس، در واقع، از اقیانوس تا اقیانوس» باید جنگید.» به ادعای واشنگتن پست، «قسمتی از رمان سنوار شدت نفرت او را از اسرائیل نشان می‌دهد. بالاخص صحنه‌ای که اسرائیلی‌ها در حال بازجویی از شخصیتی هستند که انگار خود اوست. اسرائیلی‌ها شخصیت رمان را مجبور می‌کنند در مقابل دیوار بایستد و تا زمانی که بیفتد او را کتک می‌زنند. «هر بار که مرا از روی شانه‌هایم بلند می‌کردند و بلندم می‌کردند، دوباره می‌نشستم. ... درست است، من بهای سنگینی برای نشستنم پرداختم، اما به شدت احساس آرامش کردم».

پیش‌بینی که محقق شد

واشنگتن پست ادامه داد: «سنوار با یک دندانپزشک اسرائیلی از اهدافش گفت، این که به تشخیص و درمان تومور مغزی کشنده کمک کرد. این دندانپزشک به وضوح پیش‌بینی‌های سنوار را به یاد می‌آورد. سنوار گفته بود، بعد از بیست سال، شما ضعیف خواهید شد و ما به شما حمله خواهیم کرد. حمله حماس در 7 اکتبر دقیقاً 20 سال پس از این گفت و گو رخ داد. سنوار در سال 2011 در حالی آزاد شد که حدود هزار اسیر فلسطینی برای آزادی یک گروگان اسرائیلی به نام گیلاد شالیت معامله شدند. سنوار در سال 2017 رئیس حماس در غزه شد. او به آرامی زرادخانه این گروه را برای حمله نهایی به اسرائیل(هفتم اکتبر) آماده کرد و ساخت تونل‌های زیرزمینی را کلید کلید زد؛ تونل‌هایی که بلای جان اسرائیلی‌ها شدند. با ترور ادعایی سنوار، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها شاید در انتظار آتش بس و بازگشت گروگان‌های اسرائیلی باشند. توافقی با دقت توسط میانجی‌های ایالات متحده آماده شده که بر اساس آن اسرائیل حداقل 1000 فلسطینی را آزاد می‌کند - بیش از صد نفر در حال گذراندن حبس ابد - در ازای آن اسرای اسرائیلی آزاد خواهند شد. این مبادله از منظر سنوار معامله‌ای برابر نبود. حالا اسرائیل ممکن است اندکی انعطاف نشان دهد.» واشنگتن پست در انتهای یادداشت خود آورد، ««پروژه بزرگ ما» نامی است که سنوار و فرماندهانش در توصیفی شکستن حصار غزه در 7 اکتبر بدان اشاره کردند. سنوار زمانی گفته بود: «ما می توانیم مانند سنگاپور یا دبی باشیم.» نتانیاهو این ایده را تاب نیاورد. حال وقتی نتانیاهو می‌گوید که جنگ هنوز تمام نشده، باید در انتظار رخدادهای تازه باشیم. روز بعد چگونه رقم می‌خورد، آیا سنوارهای تازه رودروی اسرائیل قرار خواهند گرفت.»

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.