واکنش تند بیروت به اظهارات قالیباف/ درخواست لبنان برای واکنش فوری

اقتصادنیوز جمعه 27 مهر 1403 - 17:31
اقتصادنیوز: با تنش‌های تازه میان ایران و لبنان بر سر اظهارات محمدباقر قالیباف، نخست‌وزیر موقت لبنان این اظهارات را مداخله در امور داخلی کشورش دانست و خواستار واکنش دیپلماتیک فوری شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، نخست‌وزیر موقت لبنان با صدور هشداری بی‌سابقه به ایران گفت که باید سفیر تهران به دلیل اظهارات یک مقام ارشد این کشور که گفته بود برای «مذاکره» در مورد اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در لبنان آماده است، فراخوانده شود.

به نوشته رویترز، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان در بیانیه‌ای گفت این اظهارات «مداخله‌ای آشکار در امور لبنان» است. به ویژه با توجه به حمایت تهران از حزب‌الله، انتقاد مقامات ارشد لبنانی از ایران غیرعادی است.

در مصاحبه روز پنجشنبه با روزنامه فرانسوی لو فیگارو، محمد باقر قالیباف گفت کشورش آماده است با فرانسه برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل مذاکره کند. این قطعنامه که پایان‌دهنده آخرین دور درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ بود، خواستار خالی‌بودن جنوب لبنان از هرگونه نیرو یا سلاح غیر از نیروهای دولتی لبنان است.

روز جمعه، میقاتی گفت از اظهارات قالیباف «متعجب» شده و افزد این اظهارات تلاشی برای «برقراری یک سرپرستی غیرمقبول بر لبنان» است. او تأکید کرد که چنین مذاکره‌ای مختص دولت بیروت است و از عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان خواست تا کاردار ایران در بیروت را فراخواند.

از سوی دیگر، هیچ واکنش فوری از قالیباف یا سفارت ایران در بیروت ارائه نشد.

یک منبع ایرانی ناشناس نزدیک به قالیباف، تفسیر اظهارات رئیس مجلس را رد کرد و به شبکه تلویزیونی المیادین گفت که هر گونه همکاری با اروپا هدفش دستیابی به آتش‌بس تحت حمایت دولت لبنان و «مقاومت» است.

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.