بقائی ادعاهای نشست سران اروپا را شدیدا محکوم کرد

خبرگزاری مهر جمعه 27 مهر 1403 - 23:34
سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای مطرح شده در پایان نشست سران شورای اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای مطرح شده در پایان نشست سران شورای اروپا در روز پنج شنبه علیه جمهوری اسلامی ایران را نادرست و گمراه کننده توصیف نمود و به شدت محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ضمن رد ادعای فروش موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه اظهار داشت: همانطور که قبلاً تصریح شده است، جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای درگیری ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر ضرورت احترام به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشورها، خواستار راه حل دیپلماتیک جهت حل اختلافات روسیه و اوکراین بوده است.

بقایی با تاکید بر حق مشروع جمهوری اسلامی ایران برای همکاری دفاعی و نظامی با کشورهای دیگر بر مبنای حقوق بین الملل جهت تأمین و تقویت نیازهای دفاعی خود، مداخله شورای اروپا در این خصوص را ناروا و غیرقابل قبول دانست.

بقایی با تقبیح شدید حمایت تسلیحاتی برخی دولت‌های اروپایی از رژیم صهیونیستی، در شرایطی که این رژیم از این تسلیحات برای نسل کشی و ارتکاب جنایات جنگی و نقض فاحش حقوق بشردوستانه استفاده می‌کند، بر مسئولیت بین المللی آنها به خاطر 'همدستی' و 'معاونت' در ارتکاب این جنایات شنیع تاکید کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه با یادآوری مشروعیت مبارزات مسلحانه ملت‌های تحت سلطه استعمار یا اشغال یا آپارتاید برای کسب حق تعیین سرنوشت، طبق حقوق بین الملل، حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین و لبنان علیه اشغالگری و آپارتاید را منطبق با موازین حقوق بین الملل توصیف نمود و از شورای اروپا خواست مبانی و هنجارهای تثبیت شده حقوقی-بین المللی را قربانی حمایت غیرقانونی و غیراخلاقی خود از موجودیت اشغالگر نکنند.

بقایی همچنین با ابراز تأسف از توصیف واژگونه شورای اروپا از عملیات موشکی ایران به رژیم صهیونیستی- که به عنوان اقدامی دفاعی و مشروع در برابر تجاوزات رژیم اسرائیل علیه حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی و نیز تعرض به اتباع و اهداف ایران انجام شد - تصریح کرد: عملیات وعده صادق ۲ همانند وعده صادق ۱ مطابق با ماده ۵۱ منشور ملل متحد و اقدامی مسئولانه و منطقی برای حراست از صلح و امنیت منطقه بود.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.