بعد از ترور یحیی السنوار چه خواهد شد؟

فرارو جمعه 27 مهر 1403 - 23:57
تحلیلگر مسائل منطقه گفت: «اگر مقامات اسرائیل عاقل باشند، الان زمان مناسبی برای پذیرش آتش‌بس و پایان جنگ در این نقطه است. از منظر اسرائیلی، آنها پیروزی چشمگیری به دست آوردند و در واقع مسئول اصلی عملیات طوفان الاقصی را از میان برداشتند.»

فرارو – شهادت یحیی السنوار مرد شماره یک سیاسی و نظامی جنبش حماس، به طور رسمی تائید شد. اخبار حاکی از این است که السنوار روز چهارشنبه در جریان درگیری واقع در خیابان ابن سینا در منطقه تل‌السلطان واقع در شمال رفح، در جنوب نوار غزه به شهادت رسید. 

به گزارش فرارو، با شهادت السنوار، سوال مهمی که پرسیده می‌شود این است که تکلیف حماس چه خواهد شد و جنگ در نوار غزه به چه سمتی حرکت خواهد کرد. این موضوع را در گفتگو با سیدهادی برهانی، استاد مطالعات اسرائیل در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تحلیل و بررسی کردیم. 

برهانی در پاسخ به این سوال که سرنوشت حماس پس از ترور السنوار چه خواهد شد، گفت: «ترور سنوار ضربه سنگینی برای حماس است. او فرمانده اصلی عملیات طوفان الاقصی بود و این قابل انکار نیست. اما دو مساله دیگر در این میان وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. اول این که حماس در طول تاریخ خود، چندین بار با چنین ترور‌ها و ضربه‌هایی روبرو شد. رهبران حماس در گذشته هم ترور شدند و شهادت آنان به دست اسرائیل نتوانست وقفه‌ای در فعالیت حماس ایجاد کند.»

وی افزود: «نکته دوم این است که جریان‌ها و سازمان‌هایی مثل حماس که آرمان‌های یک ملت را دنبال و نمایندگی می‌کنند، حرکت‌هایی ضد اشغال هستند و برای حقوق مردم فلسطین می‌جنگند. این حرکت‌ها متکی به چند نفر نیستند. نماینده ملت هستند. هر چه قدر هم رهبران‌شان ترور شوند، تا وقتی آن ملت هست و مقاومت می‌کند، این حرکت‌ها ادامه دارد؛ بنابراین حماس متوقف نخواهد شد.»

استاد دانشگاه تهران درباره شهادت السنوار و تاثیر آن بر روند جنگ گفت: «اگر مقامات اسرائیل عاقل باشند، الان زمان مناسبی برای پذیرش آتش‌بس و پایان جنگ در این نقطه است. از منظر اسرائیلی، آنها پیروزی چشمگیری به دست آوردند و در واقع مسئول اصلی عملیات طوفان الاقصی را از میان برداشتند. اما نتانیاهو به دلیل منافع شخصی‌اش امکان دارد که به این مساله تن ندهد. چون احتمالاً نخست‌وزیر اسرائیل در این شرایط پایان جنگ را به ضرر خود و دولتش افراطی‌اش ببیند. با این نگاه که پایان دادن به این جنگ می‌تواند پیام‌آور شکست برای اسرائیل باشد؛ همچنان که در گذشته هم دیدیم. این جنگ فراز و نشیب زیاد دارد. اسرائیل با حذف سنوار یک پیروزی بزرگ به دست آورد، اما فردا ممکن است متحمل شکست شود.»

برهانی تاکید کرد: «در مورد حزب الله ما این را به خوبی دیدیم که یک روز آنها سیدحسن نصرالله و فرماندهان حزب الله را ترور کردند و در موقعیت خوبی بودند که آتش‌بس را برقرار کنند. اما طمع کردند و ادامه دادند و بعد دیدیم طی روز‌های اخیر ضرباتی از حزب‌الله دریافت کردند که در یک سال گذشته بی‌سابقه بود. بدترین روز‌ها را تجربه کردند. به ویژه پهپادی که به غذاخوری مقر تیپ گولانی اصابت کرد و به روایتی ۷۰ تا ۸۰ سرباز اسرائیلی را کشت؛ لذا الان هم فکر می‌کنم فکر می‌کنم اگر عقل بر دولتمردان تل‌آویو حاکم باشد، این نقطه را به عنوان نقطه پایان جنگ می‌پذیرند. اما اگر نتانیاهو بخواهد منافع خود و دولتش را دنبال کند، جنگ را ادامه و فرصت را از دست خواهد داد. در این صورت، مشخص نیست جنگ در آینده به چه سمتی حرکت کند. تاکید می‌کنم که پیروزی امروز در این جنگ پرفراز و نشیب ممکن به شکست تبدیل شود.»

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.