دیپلماسی پاندایی | پانداهای چینی برای تمعیق روابط دو جانه اعزام شدند

همشهری آنلاین شنبه 28 مهر 1403 - 02:05
در دهه‌های‌ اخیر همواره بین دو ابرقدرت دیرینه، یعنی چین و آمریکا، تنش‌های گوناگونی وجود داشته و دارد؛ از چالش‌های تجاری گرفته تا بگومگوهای سیاسی و اقتصادی. اما حالا چینی‌ها برای بهبود روابط این دو سرزمین، دیپلماسی جدیدی را در پیش‌گرفته‌اند؛ دیپلماسی پاندایی!

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: انجمن حفاظت از حیات وحش چین، این روزها اعلام کرده که دو پاندای غول‌پیکر و زیبا، با یک فروند بوئینگ۷۷۷ از شهر «دوجیانگیان» یکی از زیستگاه‌های بومی پانداها در چین، راهی باغ‌وحش ملی واشنگتن شده‌اند.

بیش تر بخوانید:

چرا پانداهای تجملی فنلاند به چین برگشت خوردند ؟

تبادل این دو پاندا به نام‌های«بااو لی» و «چینگ بااو» در راستای سیاست کاهش تنش میان دو کشور صورت گرفته و قرار است بعد از طی‌کردن دوران قرنطینه، در پارک ملی جانورشناسی «اسمیتسونیان» ساکن شوند.

البته از حدود ۲۴سال پیش دو پاندای بزرگ دیگر، مهمان این پارک ملی بودند و میلیون‌ها بازدیدکننده را جذب خود کرده بودند، اما از حدود ۱۱‌ماه پیش، پانداها به چین بازگشتند و حالا پس از بازسازی میلیاردی این پارک ملی، چشم امید علاقه‌مندان به حیات‌وحش به این ۲ مهمان جدید است.

قرار است این دو پاندا به‌مدت ۱۰سال و با هزینه سالانه یک میلیون دلار به آمریکایی‌ها قرض داده شوند که این مبلغ، صرف حمایت از حیات‌وحش چین خواهد شد.

۵۲ سال پیش و در زمان ریاست‌جمهوری «ریچارد نیکسون» چین برای اولین ‌بار از دیپلماسی پاندایی خود استفاده کرد و آمریکایی‌ها روی ‌ماه دو پاندای سیاه و سفید را که نماد کشور چین است، در کشور خود دیدند.

دیپلماسی پاندایی | پانداهای چینی برای تمعیق روابط دو جانه اعزام شدند

دیپلماسی پاندایی | پانداهای چینی برای تمعیق روابط دو جانه اعزام شدند

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.