تا آخرین نفس

صدا و سیما شنبه 28 مهر 1403 - 06:52

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «یحیی ابراهیم حسن السنوار» مشهور به «ابو ابراهیم» متولد ۲۹ اکتبر ۱۹۶۲ (۷ آبان ۱۳۴۱) در اردوگاه پناهندگان خانیونس در نوار غزه بود.

سنوار از پدر و مادری متولد شد که در جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ از عسقلان آواره شده بودند.

این اردوگاه مملو از خانواده‌های فقیر بود که در شرایط بدی زندگی می‌کردند و برای خدمات اولیه به آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد (UNRWA) متکی بودند.

سنوار در اوایل دهه ۱۹۸۰ بار‌ها از سوی رژیم صهیونیستی به دلیل مشارکت در فعالیت‌های ضد اشغالگری در دانشگاه اسلامی غزه دستگیر شد.

پس از فارغ التحصیلی، یحیی سنوار به ایجاد شبک‌های از مبارزان برای مقاومت مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی کمک کرد؛ این گروه بعدا به گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، تبدیل شد.

سنوار تقریبا به محض تأسیس این گروه از سوی شیخ احمد یاسین در سال ۱۹۸۷ به عنوان یکی از مقام‌های آن به حماس پیوست؛ سال بعد، او از سوی نیرو‌های رژیم صهیونیستی دستگیر شد و به ۴ حبس ابد -معادل ۴۲۶ سال زندان- محکوم شد.  

این مقام ارشد حماس ۲۳ سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذراند و در آنجا عبری را آموخت و در امور اراضی اشغالی و سیاست داخلی آن به خوبی آشنا شد.

سنوار در سال ۲۰۱۱ به عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان آزاد شد.

پس از آزادی، سنوار به سرعت در صفوف حماس فعالیت مجدد خود را آغاز و پیشرفت کرد؛ در سال ۲۰۱۲ به عنوان دفتر سیاسی این گروه انتخاب شد و وظیفه هماهنگی با گردان‌های القسام را بر عهده گرفت.

وی در حمله ۷ هفت‌های رژیم صهیونیستی به غزه در سال ۲۰۱۴ نقش پیشرو سیاسی و نظامی ایفا کرد؛ سال بعد، آمریکا السنوار را در فهرست سیاه خود قرار داد.

در سال ۲۰۱۷، وی رئیس حماس در غزه و جانشین هنیه شد که به عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه انتخاب شده بود.

یحیی ابراهیم حسن سنوار و یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های سیاسی این جنبش به حساب می آید، زیرا او را صاحب مشت آهنین و تحولات بزرگ می دانند.

وی یکی از بنیانگذاران «مجد»، سرویس امنیت داخلی وابسته به حماس بود که مجاز به تعقیب جاسوسان رژیم صهیونیستی به موازات دستگاه نظامی به نام «مجاهدین فلسطینی» بود.   

سنوار برای هماهنگی بین رهبری سیاسی و نظامی حماس در تجاوز ۲۰۱۴ تلاش کرد و تصمیم گرفت نبرد شمشیر قدس را در سال ۲۰۲۱ آغاز کند، وی همچنین برای تقویت رابطه با محور مقاومت و هماهنگ کردن آن با محور مقاومت تلاش کرد.

یحیی سنوار پس از شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس شد، او را صاحب مشت آهنین و تحولات بزرگ می دانند.

سنوار که بهعنوان معمار عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی دیده میشد، دشمن شماره یک برای رژیم صهیونستی به شمار می‌رفت.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.