پایان نشست کمیسیون مشترک ایران و تانزانیا با صدور بیانیه ۱۵ بندی

صدا و سیما شنبه 28 مهر 1403 - 13:22

پایان پنجمین نشست کمیسیون مشترک ایران و تانزانیا با صدور بیانیه ۱۵ بندی

به گزارش خبرنگار حوزه تجارت خارجی خبرگزاری صدا و سیما، وزیر جهاد کشاورزی در نشست کمیسیون مشترک ایران و تانزانیا با اشاره به اهمیت روابط با تانزانیا بیان کرد: علاقه‌های فرهنگی و تاریخی دوکشور سبب شده روابط دوکشور توسعه پیدا کند و ظرفیت‌های دوکشور در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی وجود دارد. ایران محصولات مورد نیازش را در کشاورزی از تانزانیا وارد می‌کند و خدمات فنی و مهندسی را به تانزانیا صادر می‌کند.
نوری قزلجه بیان کرد: در حوزه دامپروری، دامپزشکی و صیادی ایران می‌تواند دانش خود را در اختیار تانزانیا قرار دهد و در حوزه فرهنگی، ورزشی و گردشگری می‌توانیم همکاری خیلی خوبی داشته باشیم.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به علاقه ایرانیان برای سفر به تانزانیا به علت روابط تاریخی ایران و زنگبار، افزود: از وزیر امور خارجه و تلاش ایشان برای تسهیل سفر گردشگران ایرانی به تانزانیا تشکر می‌کنم. قطعا فعال شدن سفارت تانزانیا در ایران در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.
حمل و نقل دریایی، استفاده از نیروی کار، همکاری‌های اتاق بازرگانی دوکشور می‌تواند زمینه ساز توسعه روابط دوکشور باشد. ارتباط بین دو اتاق مثل همکاری دو دولت در توسعه روابط موثر است و اسناد همکاری که امضا می‌شود زمینه ساز رشد همکاری‌های دوکشور خواهد بود. امیدواریم پس از برگزاری این نشست، با بیشتر شدن دیدار‌های مقامات عالی دوکشور، این اسناد عملیاتی‌تر شود.
 متن بیانیه مشترک صادر شده در پایان پنجمین نشست کمیسیون دائمی مشترک بین تانزانیا و ایران به شرح زیر است:
۱ - به دعوت جناب آقای سفیر محمود ثابت کومبو (نماینده مجلس)، وزیر امور خارجه و همکاری‌های شرق آفریقای جمهوری متحد تانزانیا، جناب آقای غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران، ریاست هیئت ایرانی را که در پنجمین کمیسیون دائمی مشترک برای همکاری که از ۱۷ تا ۱۹ اکتبر ۲۰۲۴ برگزار شد، بر عهده داشت.
۲ - پنجمین نشست طبق دستورات رؤسای جمهور جمهوری متحد تانزانیا، خانم دکتر سامیا سولوحو حسن، و جمهوری اسلامی ایران، دکتر مسعود پزشکیان، برگزار شد.
۳ - در این نشست وزرا از روابط عالی دوجانبه بین دو کشور که ریشه‌های تاریخی عمیقی دارد و به دوران تجارت تهاتری برمی گردد، ابراز رضایت کردند.
۴ - پنجمین نشست به ریاست مشترک جناب آقای سفیر محمود ثابت کومبو (نماینده مجلس)، وزیر امور خارجه و همکاری‌های شرق آفریقای جمهوری متحد تانزانیا، و جناب آقای غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.
۵ - در طی گفتگوها، دو وزیر وضعیت اجرای تصمیمات چهارمین نشست کمیسیون دائمی مشترک که در سال ۲۰۰۸ در تهران برگزار شد را بررسی کردند. آنها بر ضرورت تدوین راهبرد‌هایی تأکید کردند تا اطمینان حاصل شود که نشست بعدی کمیسیون دائمی مشترک بین دو کشور در زمان کوتاه تری نسبت به فاصله ۱۶ سال، بین نشست‌های چهارم و پنجم، برگزار شود.
۶ - دو طرف از نتایج مجمع تجاری بین بازرگانان و شرکت‌های دو کشور که در حاشیه نشست پنجم کمیسیون دائمی مشترک برگزار شد، ابراز رضایت کردند. شرکت‌هایی که در زمینه تولیدات کشاورزی، صنایع دستی، ماشین آلات محصولات دامی و دامپزشکی فعالیت می‌کنند، گردهم آمده و در خصوص فرصت‌های تجاری موجود در کشور‌های خود و بهبود امکان بهره برداری از این فرصت‌ها به بحث پرداختند.
۷ - در نتیجه مجمع تجاری برگزار شده در طول کمیسیون دائمی مشترک اتاق‌های بازرگانی تانزانیا و ایران تفاهم نامه‌ای برای همکاری در زمینه تجارت مشترک بین دو کشور امضا کردند. اتاق‌ها توافق کردند که بازار‌های محصولات دو کشور را تسهیل کنند و باور دارند که این مجامع برای تقویت و تسریع همکاری‌ها بین آنها حیاتی هستند.
۸ - وزرا با هدف تقویت بیشتر روابط دوجانبه بین دو کشور حوزه‌های جدیدی از همکاری‌های بخشی و پروژه‌های کلیدی را در بخش‌های مشترک مورد علاقه شناسایی کردند. در این راستا، آنها توافق کردند که در زمینه‌های کشاورزی، دام، شیلات، گردشگری، همکاری‌های فرهنگی و میراثی، همکاری‌های فناوری، بهداشت، آموزش، سیاست و دیپلماسی، دفاع و امنیت، مسائل قضایی و حقوقی، تجارت، صنعت و سرمایه گذاری همکاری و مشارکت ایجاد کنند.
۹ - آنها همچنین توافق کردند که پروژه‌های پیشنهادی شناسایی شده و مورد بحث در طول نشست کمیسیون مشترک نیروی محرکه جدیدی به روابط دوجانبه بخشیده و بر این اساس بر نیاز به اجرای موثر تمام حوزه‌های توافق شده تاکید کردند.
۱۰ - سپس وزرا در زمینه‌های آتش نشانی و نجات، کشاورزی، دام و شیلات، فرهنگ، ورزش و هنر، تجارت و مسائل کار تفاهم نامه‌هایی امضا کردند.
۱۱ - وزرا از مقامات دو کشور خواستند که اجرای سریع و کامل تفاهم نامه‌ها و تصمیمات گرفته شده در این کمیسیون دائمی مشترک را تضمین کنند. آنها همچنین از کارشناسان دو کشور خواستند که در نهایی کردن تفاهم نامه‌ها و توافق نامه‌های در حال انتظار تسریع کنند.
۱۲ - در این راستا، دو وزیر نتایج مثبت پنجمین نشست کمیسیون دائمی مشترک را که تعهدات مشترک برای تقویت بیشتر همکاری‌های موجود بین دو کشور را نشان می‌دهد، مورد استقبال قرار دادند.
۱۳ - با توجه به گفتگوی وزیر امور خارجه تانزانیا با رئیس جمهور اسلامی ایران در تهران و نیز با وزیر جهاد کشاورزی در دارالسلام، طرف تانزانیایی قول مساعد دادند که سفارت آن کشور در تهران را به زودی افتتاح نمایند.
۱۴ - طرف تانزانیایی متعهد گردید جهت صدور روادید ورود برای اتباع ایرانی با گذرنامه‌های عادی از جمله تجار، تسهیلات ویژه ارائه نماید.
۱۵ - در پایان نشست وزرا توافق کردند که ششمین نشست کمیسیون دائمی مشترک در سال ۲۰۲۶ در ایران در تاریخی که به طور متقابل توافق شده و از طریق کانال‌های دیپلماتیک اعلام می‌شود، برگزار شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.