ظریف:‌کُت تن مردم است / مردم از کارنامه ما راضی نیستند

الف شنبه 28 مهر 1403 - 13:30
معاون راهبردی رئیس‌جمهور گفت: مردم صاحب اختیار ما هستند و باید بفهمیم که کت تن مردم است. اینکه امام راحل فرمودند «مردم ولی‌نعمت‌اند»، تنها یک شعار نبوده، بلکه رمز بقای ایران است. امروز برای بقا و پویایی و پیشرفت ایران باید اولین نقطه اتکا بعد از خدا، مردم باشند. امیدوارم همیشه یادمان باشد که این لباس خدمت است، نه سرپرستی مردم.

محمدجواد ظریف در آیین افتتاح مرکز ارتباط اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) که صبح امروز (شنبه، ۲۸ مهرماه) در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امروز استاندار جدید اصفهان با نظر ریاست جمهور و مردم، راه اصفهان را ادامه خواهد داد و امیدوارم آقای جمالی‌نژاد با همه بخش‌های جامعه فرهیخته اصفهان، تعاملات خوبی برای این استان داشته باشند. 

وی افزود: در شرایطی این مراسم را برگزار می‌کنیم که بیش از هر زمان دیگری، وامدار کسانی هستیم که از جان، آبرو و سلامت خود برای سعادت و استقلال ما هزینه کرده‌اند. یاد شهدای ایران عزیز و آخرین شهیدمان یعنی سردار سرلشکر نیلفروشان را گرامی می‌داریم. 

معاون راهبردی رئیس جمهور بیان کرد: اگر بخواهیم راه توسعه کشور را باز کنیم و اجازه دهیم ایران با این همه سرمایه و امکانات که مهم‌ترین آن سرمایه انسانی است، پیشرفت کند، باید بدانیم که سرمایه انسانی ما مهم‌ترین سرمایه ما برای پیشرفت است و برای پیشرفت باید جامعه قدرتمندی داشته باشیم.

ظریف با تاکید بر لزوم گفت‌وگو برای پیشرفت، یادآور شد: گفت‌وگو را باید از داخل خانه شروع کرد و در نهایت به جهان رسید. ما منادی گفت‌وگوی تمدن‌ها بودیم. باید بپذیریم که باید گفت‌وگو کنیم. گفت‌وگو با شنیدن شروع می‌شود. باید بشنویم نسل جوان ما، بانوان ما به‌عنوان نیمی از جامعه و آن جمعیتی که رای نداند، چه می‌گویند. برای حل مشکل باید گوش داد. ما شنیدیم که آب مشکل اساسی برای اصفهان عزیز ما است که باید از راه گفت‌وگو و شنیدن آن را حل کنیم.

وی گفت: باید مسئله را بشناسیم و بعد آن را با شنیدن، گفت‌وگو و همدلی حل کنیم. وفاق یعنی همدلی. برای رسیدن به راه حل باید نگرانی دو طرفه را در نظر بگیریم و در غیر این صورت راه حل را یا نخواهیم یافت و یا ناپایدار است. تنها راه‌حلی پایدار است که چالش‌های همه را در نظر داشته باشد. باید ابتدا طرف مقابل را در لباس شریک خود ببینیم تا بتوانیم همدلی داشته باشیم. 

هیچ مشکلی با نگاه تقابلی حل نمی‌شود

معاون راهبردی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اصفهان و چهارمحال و بختیاری در مشکل آب در کنار هم هستند، نه مقابل هم. اصفهان و سایر نقاط کشور در کنار هم هستند، زیرا آب یک مشکل ملی و جهانی است که باید با نگاه همدلی حل شود. هیچ مشکلی با نگاه تقابلی حل نمی‌شود. در دولت آماده شنیدن، واگذاری اختیارات به استان‌ها، خروج از تمرکزگرایی و بازگشت به حاکمیت مردم در استان‌ها و مناطق هستیم. این نگاه دکتر پزشکیان است و بر همین اساس اتاق‌های فکر استانی مبنای توانمندسازی جامعه مدنی بر چهار پایه مدیران استانی، نخبگان دانشگاهی، بخش خصوصی و جامعه مدنی تشکیل شده است.

ظریف افزود: حل مشکل با شناسایی مشکل شروع می‌شود. نباید قبل از شناسایی، راه حل از پیش طراحی شده که در آن منافع نهفته و آشکار گروه‌هایی هست، مشکلاتی که نمی‌دانیم چیست را فکر کنیم که حل می‌کنیم. در نتیجه هر روز بر مشکلات‌مان افزوده می‌شود. چون نمی‌دانیم مشکل چیست. هر مشکل با نگاه به منافع ذی‌نفعان به راه حل‌های پایدار و قابل استمراری خواهد داشت.

او تاکید کرد: مردم صاحب اختیار ما هستند. باید بفهمیم که کُت تن مردم است. اینکه امام راحل فرمودند: مردم ولی‌نعمت‌اند؛ تنها یک شعار نبوده و بلکه رمز بقای ایران است. امروز برای بقا و پویایی و پیشرفت باید اولین نقطه اتکا بعد از خدا، مردم باشند. امیدوارم همیشه یادمان باشد که این لباس خدمت است، نه سرپرستی مردم.

مردم از کارنامه ما راضی نیستند

ظریف یادآور شد: کشور ما در طول قرن‌های گذشته بارها مورد هجوم قرار گرفته و سرزمین‌مان غارت شده، اما ملیت و مردم ما باقی مانده‌اند. باید به مردم گوش دهیم و از آنها راهکار بخواهیم، چون بهتر از ما مسائل را می‌شناسند و می‌توانند آینده را روشن کنند و ما فقط باید این را باور کنیم. هر چند که این باور دشوار است. باور اینکه بپذیریم اشتباه کرده‌ایم و مردم از کارنامه ما راضی نیستند و باید تلاش کنیم رضایت آنها را جلب کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه مردم ما همیشه هوشیار بوده‌اند و همیشه هوشیارانه با دولت‌ها برخورد کرده‌اند، افزود: انتخاب دکتر پزشکیان از نظر ما انتخاب هوشیارانه‌ای بود، اما ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند. باید امروز یاد بگیریم که وفاق، تنها میان حاکمیت نیست، گرچه وفاق در بین زمامداران و حاکمان خیلی مهم است، وفاق در بین ۲۰ درصدی که به جناح مختلف دکتر پزشکیان و ۳۰ درصدی که رئیس جمهور رای دادند، بسیار مهم است. 

ظریف گفت: ما نیازمند وفاق با ۵۰ درصدی هستیم که به هیچ کس رای ندادند و باید نگاه ما در این وفاق بیش از همه به آن اکثریت باشد و تلاش کنیم آن اکثریتی که در انتخابات شرکت نکردند، در کنار رای دهندگان و حاکمیت، همراه و همگام برای ساختن یک ایران بهتر حضور داشته باشند. 

وی تاکید کرد: برای پیشرفت به یک جامعه قوی و دولت خدمتگزار نیاز داریم، نه یک دولت فربه و جامعه‌ای که چشم انتظار تصمیمات دولت است. دولت باید گوش به فرمان جامعه باشد. دولت باید گوش کند و راه‌حل‌ها را از جامعه بشنود. این تصور که راه‌حل‌ها در اختیار ماست، اشتباه بزرگی است؛ مردم راه‌حل‌ها را دارند و همیشه راه‌گشا و امیدآفرین بوده‌اند و آینده کشور را ساخته‌اند. 

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.