فیدان: مواضع تهاجمی اسرائیل، ایران را به پاسخ مشروع وامی‌دارد

خبرگزاری ایسنا شنبه 28 مهر 1403 - 14:15
وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با همتای ایرانی خود گفت که «مواضع تهاجمی اسرائیل، ایران را مجبور به برداشتن گام‌های قانونی و مشروع می‌کند».

به گزارش ایسنا، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه در کنفرانس خبری مشترک با «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در استانبول، با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به کشورهای منطقه گفت: خطر گسترش جنگ به کل منطقه را هرگز نباید دست‌کم گرفت؛ در شرایط بحرانی هستیم که ممکن است عواقب جدی در سطح جهانی داشته باشد.

فیدان گفت: ما نمی‌خواهیم شاهد جنگ در منطقه باشیم و معتقدیم باید در این زمینه منطقی عمل کنیم. جنگ باید فورا متوقف شود و اسرائیل حملات خود را در منطقه متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت حملات رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه، ایران را به برداشتن «گام‌های مشروع» سوق می‌دهد.

 فیدان با حمایت از عملیات «وعده صادق ۲» که در اول اکتبر در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی با موفقیت انجام شد، گفت: «مواضع تهاجمی اسرائیل، ایران را مجبور به برداشتن گام‌های قانونی و مشروع می‌کند.»

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با محکومیت جنایت های رژیم صهیونیستی گفت: ۲ میلیون نفر در غزه بدون غذا، آب و دارو هستند و هیچ پناهگاهی ندارند. قبل از جنگ روزانه ۵۰۰ کاروان بشردوستانه به نوار غزه وارد می‌شد ولی امروز در بالاترین حد خود روزانه ۳۰ کامیون مواد غذایی به نوار غزه ارسال می‌شود.

او با بیان این که اکنون ما شاهدیم که بحران عمیق‌تر شده و از دوم اکتبر تاکنون هیچ مواد غذایی به شمال نوار غزه وارد نشده است و این شرایط بسیار خطرناکی است، خاطرنشان کرد : با مقامات حماس ما در حال رایزنی هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم کمک‌های بیشتری را به نوار غزه ارسال کنیم.

فیدان افزود: شما می‌دانید که ما از ابتدای جنگ کمک‌ها به نوار غزه را افزایش دادیم و تاکنون ۸۴ تن مواد غذایی به نوار غزه ارسال کردیم و می‌خواهیم که این روند را ادامه بدیم اما به علت اینکه گذرگاه رفع بسته است متاسفانه مواد غذایی به صورت بسیار اندک وارد غزه می‌شود.

وزیر خارجه ترکیه همچنین خبر داد که با هیأت حماس در استانبول درباره آتش‌بس رایزنی کرده اما نتانیاهو تمایلی به آتش‌بس ندارد.

او در ادامه گفت برقراری آشتی داخلی و وحدت ملی گروه‌های فلسطینی را «مهم و راهبردی» خواند که موضع فلسطینی‌ها را تقویت خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.