درختی که با کشتن دیگری رشد می کند

همشهری آنلاین شنبه 28 مهر 1403 - 18:17
درخت انجیر معابد، یکی از بلندترین درختان مناطق گرمسیری است که در استان‌های جنوبی و جزایر ایران نیز رشد می‌کند. روند رشد این گیاه بسیار شگفت انگیز است.

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: درخت انجیر معابد، یکی از بلندترین درختان مناطق گرمسیری است که در استان‌های جنوبی و جزایر ایران نیز رشد می‌کند. این درخت از آبادان و بوشهر در غرب تا چابهار و تیس در شرق کشور پراکنده است. اصل این درخت متعلق به بومی مناطق گرمسیری جنوب و جنوب شرقی آسیاست. این درخت به طور خاص در هند، نپال، سریلانکا، و تایلند رشد می‌کند و صدها سال پیش، احتمالا در پی گسترش مسیرهای تجاری سر از ایران درآورده است. عظمت و زیبایی این درخت جاذبه گردشگری مناطق حفاظت شده، روستاها و شهرهای جنوب ایران شده است.

ویژگی‌های زیستی درخت انجیر معابد

چرخه زندگی درخت: دانه‌هایی که توسط پرندگان روی درختان دیگر گذاشته شده، جوانه می‌زند و با رشد ریشه روی درخت میزبان، کم کم آن را خفه می‌کند.

ریشه‌های هوایی: شاخه‌های انجیر معابد از بالای درخت به سمت زمین بازمی‌گردند و ریشه‌ هوایی تولید می‌کند. ریشه‌ها دوباره تنه ایجاد می‌کند و به رشد خود ادامه می‌دهد.

اکسیژن شبانه‌روزی: این درخت به طور مداوم و حتی در شب نیز اکسیژن تولید می‌کند، که آن را برای بهبود کیفیت هوا در مناطق شهری ایده‌آل می‌کند.

اندازه و شکل خاص: این درخت می‌تواند به معنای واقعی کلمه بزرگ شود و به ۳۰ متر هم برسد به همین دلیل سایه‌ای انبوه و خنک دارد.

پاییز کوتاه: انجیر معابد در هر سال یک خزان سریع و کوتاه یک ماهه دارد

نام‌های دیگر: رولا، لور، درخت مقدس عاشقان، درخت بودا، درخت آرزوها، درخت خفه کننده، کرگ

۱۵ تا ۲۰ متر: بلندترین درختان انجیر معابد ایران

خواص دارویی: عصاره پوست این درخت به عنوان دهان‌شویه برای کاهش دندان‌درد و درمان برخی مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۵ در ۱۵ متر : محل مورد نیاز برای کاشت

۲ سال اول: نیاز به آبیاری

درختی که با کشتن دیگری رشد می کند
آشنایی با چند درخت انجیر معابد

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.