پیشرفت ۹۰ درصدی ایرانی‌ترین طرح پالایش گاز کشور

صدا و سیما شنبه 28 مهر 1403 - 19:02
پیشرفت ۹۰ درصدی ایرانی‌ترین طرح پالایش گاز کشور
رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی پالایشگاه گاز ایلام گفت: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت پالایشگاهی و راه‌اندازی قطعه دوم پالایشگاه ایلام هستیم. تأمین مالی مناسبی از سوی مجموعه شرکت ملی گاز برای این پروژه در نظر گرفته شده است و اولویت‌هایی که در بخش‌های ریالی و ارزی قائل هستند، به ما این امکان را داد تا اعلام کنیم که قطعه دوم پالایشگاه ایلام در مدت سه سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ظرفیت قطعه دوم این پالایشگاه ۵۰ درصد قطعه یک است، افزود: با بهره‌برداری از این قطعه، ظرفیت پالایش گاز در این پالایشگاه، یک و نیم برابر ظرفیت فعلی می‌شود.
 
نوشادی با بیان اینکه هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی این پالایشگاه به ۹۰ درصد رسیده است، تصریح کرد: قطعه یک پالایشگاه ایلام هم‌اکنون در مراحل تعمیرات اساسی قرار دارد و ما مشغول نصب انشعابات و اتصالات مربوط به قطعه یک و دو هستیم که پس از تکمیل تعمیرات، راه‌اندازی خود پالایشگاه آغاز می‌شود. این روند نشان‌دهنده دستیابی به یک نصاب مطلوب است؛ زیرا ما یک پالایشگاه گاز را با طراحی و پیمانکار ایرانی و با ۷۶ درصد تجهیزات داخلی به شبکه ارائه می‌دهیم.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز بیان کرد: به‌طور متوسط، طرح‌های پالایشگاهی کشور حدود ۵ تا ۶ سال و برخی مراحل در پارس جنوبی به دلیل شرایط خاص ممکن است تا ۱۴ سال به طول بی انجامد. در حوزه گاز، دو شرکت ملی نفت و ملی گاز فعالیت می‌کنند. هرگاه ما توانسته‌ایم چالش‌های تأمین مالی را حل کنیم، مسائل دیگر به کمک متخصصان و کارشناسان قابل حل بوده است.
 
وی اظهار کرد: اگر ما تغییراتی در راهبرد‌های توسعه و اولویت‌های کلان نداشته باشیم، معمولاً بخش عملیاتی صنعت نفت و گاز کار خود را به خوبی انجام خواهند داد. 
 
نوشادی با بیان اینکه قطعه دوم پالایشگاه گاز ایلام تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: پالایشگاه گاز ایلام به عنوان ایرانی‌ترین پالایشگاهی که ساخته می‌شود، به شمار می‌آید. آخرین ثبت در شرکت ملی نفت نشان‌دهنده ۷۰ درصد تجهیزات ساخت داخل بود، در حالی که در پالایشگاه ایلام این درصد به ۷۶ رسیده است.
 
 
 
 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.