عامل مرگ ۵۰ هزار ایرانی در سال/ افزایش ۵۴ درصدی مصرف قلیان در کشور

مشرق نیوز شنبه 28 مهر 1403 - 20:52
سالانه حدود ۵۰ هزار نفر در ایران به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند و در مقابل ۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود.

به گزارش مشرق، دکتر علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست کشوری کنترل دخانیات با تشریح وضعیت صنعت دخانیات و سیگار در ایران گغت: فرهنگسازی صحیح در رسانه ها و تلویزیون مبنی بر اینکه کشیدن سیگار موجب آرامش و تسکین روح نخواهد شد یک امر مهم و قابل توجه است. بر این اساس نقش رسانه ها در مقابله با تبلیغات نادرست مصرف سیگار بسیار مهم است و باید فرهنگسازی منفی در سریال های تلویزیونی اصلاح شود.

رئیسی با مقایسه مصرف سیگار در سال‌های ۱۳۹۵و ۱۴۰۰ بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، مصرف دخانیات در مردان ۳ درصد و در زنان ۱۱ درصد افزایش یافته است. با افزایش ۵۴ درصدی مصرف قلیان طی این سالها هم مواجهیم. علت اصلی این موضوع زیاد شدن تنباکو های معطر با رایحه های مختلف است که نتیجه تبلیغ و جذب بیشتر افراد به مصرف بوده است و باید با جدیت با آنها برخورد کرد.

این مسئول با اشاره به این که معرفی و ترویج اماکنی که مصرف دخانیات در آنها ممنوع است، یک اقدام مهم و ارزشمند به شمار می‌رود، تاکید کرد: هرچه بیشتر در این حوزه فرهنگسازی شود قطعا بسیاری از اماکن از دخانیات پاکسازی می‌شوند.

به گفته رییسی یکی دیگر از این اقدامات در این حوزه ممنوع کردن مصرف سیگار برای افراد زیر ۱۸ سال و همچنین عدم نخ فروشی سیگار است که با همکاری نهاد های قانونی این امر تحقق خواهد یافت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، برنامه ترک سیگار را از اهداف مهم برنامه هفتم توسعه در حوزه پزشک خانواده نام برد و گفت: اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و آموزشی در مدارس و مراکز بهداشتی از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این حوزه است.

رییسی بر استاندارد سازی بسته بندی سیگار با همکاری وزارت صمت تاکید کرد و افزود: طراحی ساده بسته بندی سیگار، هم در کاهش جذب افراد موثر است و هم تنوع کمتر و یک شکل شدن آن موجب کاهش قاچاق دخانیات خواهد شد.

او سیگار الکترونیک را به عنوان یک ترفند جدید برای جذب جوانان معرفی کرد و گفت: ترویج فرهنگ غلط استفاده از سیگار الکترونیک با درصد نیکوتین کمتر و عارضه کمتر موجب افزایش جذب درصد بیشتری از افراد جامعه برای استفاده از این سیگار است و قطعا ورود به مصرف دخانیات باعث مبتلا شدن فرد به مشکلات بیشتری خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزایش مالیات بر سیگار را در مصرف سیگار مهم دانست و تاکید کرد: سیگار در کشور ما به شدت ارزان است و قطعا افزایش قیمت سیگار باعث کم تر شدن متقاضی خواهد شد که این موضوع یکی از برنامه مهم ما خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، رئیسی دخانیات را از ریسک فاکتور های مهم بیماری های مزمن در دنیا دانست و بر لزوم همکاری بین وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف برای کاهش مصرف دخانیات و بهبود سلامت عمومی تأکید کرد.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.