اجرای ۸۰ میلیارد دلار طرح و پروژه در قطب گازی ایران

خبرگزاری مهر شنبه 28 مهر 1403 - 23:09
یک مقام مسئول گفت: از زمان تأسیس این شرکت تاکنون، بیش از ۸۰ میلیارد دلار طرح و پروژه برای توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده که در نوع خود بی نظیر است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، حمیدرضا مسعودی در نخستین نشست شورای مدیران این شرکت به سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰ میلیارد دلاری انجام‌شده در اجرای طرح‌های میدان گازی مشترک پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: مهمترین دارایی و سرمایه این شرکت، رسوب دانشی عظیم از مدیریت پروژه و طرح در بدنه کارشناسی و تخصصی است که امیدوارم با بکارگیری این ظرفیت، بتوانیم مشکلات پیش روی طرح‌ها را رفع و رسالت و مأموریت‌های محوله به‌منظور تأمین گاز مورد نیاز کشور را محقق کنیم.

بر اساس این گزارش، میدان گازی پارس جنوبی (با نام گنبد شمالی در سمت قطر)، یکی از بزرگترین منابع گازی مستقل جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار دارد. مساحت این میدان ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع بوده که بخش متعلق به ایران ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است.

میدان مشترک گازی پارس جنوبی، با دارا بودن ۱۴.۲ هزار میلیارد متر مکعب گاز درجا (معادل ۸ درصد کل ذخایر گاز جهان و ۴۷ درصد ذخایر گاز شناخته‌شده کشور)، ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی، ۷.۵ میلیارد بشکه نفت خام در لایه‌های نفتی و وجود بزرگترین منبع هلیوم، از نظر ارزش اقتصادی جایگاهی بی‌نظیر و منحصر به فردی در اقتصاد ملی کشور دارد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.