بریکس از گروه ۷ سبقت گرفت

همشهری آنلاین یکشنبه 29 مهر 1403 - 09:08
رئیس‌جمهور روسیه اظهار کرد سهم بریکس در تولید ناخالص داخلی جهانی از سهم گروه ۷  فراتر رفته و به رشد خود ادامه می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، مهمترین تحولات اقتصادی جهان را بخوانید؛

سبقت بریکس از گروه ۷

رئیس‌جمهور روسیه اظهار کرد سهم بریکس در تولید ناخالص داخلی جهانی از سهم گروه ۷ فراتر رفته و به رشد خود ادامه می‌دهد. سهم گروه هفت در رشد اقتصادی در سال ۱۹۹۲، ۴۵.۵ درصد بود و در همان سال کشورهای بریکس ۱۶.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل دادند و در سال ۲۰۲۳ سهم بریکس ۳۷.۴ درصد وسهم گروه هفت ۲۹.۳ درصد است.

بریکس‌پی آمد

اعضای بریکس در جلسه اخیر خوداز پلتفرم بریکس‌پی رونمایی و اعلام کردند که این پلتفرم می‌تواند، مزایای بسیاری مانند دلارزدایی، تسهیل تجارت اعضا و کاهش تأثیر تحریم‌های غرب را داشته باشد. بریکس پی قابلیت همکاری بین سیستم‌های پرداخت مختلف در کشورهای عضو را تضمین می‌کند و کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه‌های متعدد، تراکنش‌های برون مرزی انجام دهند.

بحران در اقتصاد آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که کسری بودجه ایالات‌متحده برای سال مالی ۲۰۲۴ به ۱.۸ تریلیون دلار رسید که بالاترین رقم بعد از دوران کووید بود، زیرا بدهی فدرال برای اولین‌بار از یک تریلیون دلار فراتر رفت و هزینه‌های بهداشت، نظامی و بازنشستگی افزایش یافت.

تورم ژاپن افتاد

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط اداره آمار ژاپن، تورم سالانه ژاپن در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به ۲.۵ درصد رسید که نسبت به ۳ درصد گزارش شده در ماه آگوست کاهش یافته است. کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن اظهار کرد: اگر تورم به مسیر پیش‌بینی‌شده خود ادامه دهد، این بانک درباره نرخ بهره تصمیم‌گیری می‌کند.

سود مالزی از بهره‌وری

مالزی پس از رشد ۴.۲ درصدی در سه ماهه اول سال جاری میلادی، همچنان در مسیر رشد اقتصادی بیشتر قرار دارد. کارشناسان اقتصادی و رسانه‌های معتبر مالزی و جهان، این رشد اقتصادی را مرهون رشد و بهبود بهره وری در چهار بخش اصلی اقتصاد مالزی شامل روغن نخل، تولید، خدمات و نفت و گاز می‌دانند.

صرب‌ها بدهکارتر می‌شوند

براساس آخرین داده‌های رسمی از ماه جولای امسال، صربستان بیش از ۳۸ میلیارد یورو بدهی دارد و قرار است از طریق سه وام مختلف دیگر، بیش از ۳۰۰ میلیون یورو دیگر به این وام ها اضافه شود. این به معنای آن است که بدهی عمومی صربستان دقیقا ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. به گفته کارشناسان، صربستان در دسته کشورهای با بدهکاری متوسط قرار می‌گیرد.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.