انجام ۲۱۴ هزار ملاقات‌ مردمی از سوی مقامات قضایی در شهریور ماه

خبرگزاری مهر یکشنبه 29 مهر 1403 - 09:37
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه از انجام ۲۱۴ هزار و ۴۷۳ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور در شهریور ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید علی‌اصغر رفاهی درباره ملاقات‌های مردمی صورت گرفته در شهریور ماه سال ۱۴۰۳ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، اظهار کرد: از رویکردهای واحد پاسخگویی، توجه عمیق‌تر و بیشتر به جنبه‌های حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام می‌کند.

وی افزود: درباره مراجعان حضوری، نتیجه نامه‌نگاری‌ها به استان دریافت و درباره مکاتبات صورت پذیرفته و همچنین پاسخ‌هایی که از استان‌ها به این اداره کل ارسال می‌شود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: در شهریورماه ۱۴۰۳ برای ۴ هزار و ۴۸۴ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضائی منعکس‌شده است.

رفاهی ادامه داد: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به‌صورت حضوری در این ماه ۱۰ دقیقه بوده است.

وی بیان کرد: به‌منظور اطلاع‌رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آن‌ها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه‌ای انجام‌شده بابت درخواست آن‌ها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفته‌شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه می‌توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره درخواست‌های خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: در شهریور ماه مجموعاً تعداد ۸۹۶ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان ۱ هزار و ۷۷۵ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت‌کننده درخواست به متقاضیان اعلام‌شده است.

رفاهی ادامه داد: در ماه‌های اخیر و در پی همکاری‌های گسترده‌ی مراجع قضائی (به‌ویژه شهرستان‌ها) و نهادهای تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ارجاعات سامع، به‌طور مرتب پاسخ‌های متعددی مربوط به درخواست‌های مردمی از این مراجع دریافت می‌شود که این پاسخ‌ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمت‌هایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده می‌شود.

وی بیان کرد: در شهریور ماه ۱۴۰۳ تعداد ۳ هزار و ۶۷۱ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه (سامع) ثبت شده است.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه، گفت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می‌شوند. در همین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ صبح الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی می‌پردازد. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت می‌شوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمع‌کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات‌ها مراجعه می‌کنند.

رفاهی بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۶۰۱ نفر، معاون مدیرکل ۱۰۵ نفر، رئیس اداره ارتباطات و ملاقات‌ها ۲۰۵ نفر، رئیس اداره بررسی و ارشاد قضائی ۲۰۱ نفر، رئیس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۱۵ نفر، رئیس اداره پاسخگویی ۱ هزار و ۲۰۰ نفر که در مجموع ۲ هزار و ۳۲۷ نفر ملاقات شده‌اند.

وی ادامه داد: قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد ۱ هزار و ۷۴۱ درخواست‌های مردمی ارجاع شده رسیدگی کردند. همچنین توسط یکی از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد ۵۵۸ مورد ارشاد قضائی صورت پذیرفت.

۲۱۴ هزار و ۴۷۳ مورد ملاقات مردمی در شهریور

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره ملاقات‌های مردمی مقامات قضائی سراسر کشور در شهریور ماه سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: در شهریور ماه سال جاری تعداد ۲۱۴ هزار و ۴۷۳ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضائی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۴ هزار و ۹۷۷ مورد آن متعلق به رؤسای کل دادگستری استان‌ها و تعداد ۱۰ هزار و ۶۶۱ مورد مربوط به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها بوده و بقیه موارد مربوط به ملاقات سایر مسئولان قضائی است.

وی افزود: استان فارس با ۲۲ هزار و ۱۰۱ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رئیس کل دادگستری استان مازندران با ۱ هزار و ۵۳۴ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان نیز با ۹۷۳ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: اولویت موضوع درخواست‌های مردم در ملاقات‌های صورت گرفته در استان‌ها به ترتیب درخواست‌های مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری و …، ارشاد و راهنمایی، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پرونده‌ها و استماع مباحث طرفین، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، پیگیری پرونده، اعسار، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضائی و اداری و وکلا و کارشناسان و حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید بوده است.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره اهم پیگیری‌های صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در شهریور ماه، گفت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه ۳۸۷ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۲۳۳ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۴۶۷ مورد پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۲۳۱ مورد وقت اخذ شده از مراجع قضائی برای ارباب رجوع، ۲۱۵ مورد پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۲۰۰ مورد پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضائی، ۳۵ مورد پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۱۳۰ مورد اطلاع رسانی به متقاضی صورت گرفته است.

رفاهی درباره پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۵۳۷ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۱۱۶ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستری‌های کل استان‌ها ارسال شده همچنین ۱۵۸ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۱۰۲ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضائی ارسال شده است، استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی مکاتبه پیگیری دوم نداشته‌اند؛ و هیچیک از نامه‌های استان ایلام، خراسان جنوبی و خراسان شمالی در شهریورماه منجر به پیگیری نشده و تمامی مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است.

وی در ادامه درباره حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه حضور می‌یابند.

همچنین در روزهای زوج احدی از معاونان رئیس کل دادگستری کل استان تهران در اداره کل به طور مرتب حضور می‌یابند و فهرستی از مالباختگان تجمعات و پرونده‌های کثیرالشاکی از اداره ملاقات‌ها اخذ و با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضائی خود به این اداره کل مراجعه می‌کنند دیدار و به پرونده‌های آن‌ها رسیدگی می‌کنند.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: در شهریور ماه معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه تعداد ۵۲ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کرده‌اند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه پاسخگوی تعداد ۱۴۵ مورد تقاضای مردمی بوده‌اند. دادیاران حوزه معاونت اول دادستانی کل کشور تعداد ۱۴۰ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کردند.

رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه در راستای خدمت‌رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضائیه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواست‌ها و ارشاد متقاضیان مشغول می‌شوند. درخواست‌های دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام می‌شود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی می‌شود. تعداد درخواست‌های دریافتی در این ماه ۹۸ مورد بوده است.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: در راستای تأکیدات ریاست قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضائی در مورخ دوشنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ که بیان کرد «در تمامی ایام سال، بخصوص به مناسبت ایام و اعیاد پیش رو، هرچه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حاضر شوید و از نزدیک و بدون واسطه، مسائل و مشکلات مردم را استماع کنید و در حد توان و مقدورات قانونی، در راستای رفع این مسائل و مشکلات اقدام کنید، حضور مسئولان قضائی در مساجد و در میان اجتماعات مردمی نباید کمرنگ شود؛ حاضر شدن مسئولان قضائی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه امر مطلوب و لازمی است، اما کافی نیست و باید هم در این مرکز بیشتر حاضر شوید و هم هر چه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حضور یابید تا مستقیم با مردم ارتباط بگیرید.» میز خدمت قضائی برای رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضائی؛ با حضور مدیر کل ارتباطات مردمی و تعدادی از همکاران اداری هر هفته سه شنبه شب در یکی از مساجد شهر تهران برگزار می‌شود و تعداد درخواست‌های دریافتی در این ماه ۶۴ مورد بوده است.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.