شهریه اضافی، مدارس را جریمه می‌کند

افکار نیوز یکشنبه 29 مهر 1403 - 10:01
رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به تدوین سازوکاری برای جریمه مدارس غیردولتی که شهریه اضافی دریافت می‌کنند، گفت: در شهر تهران، بیشترین دریافت شهریه اضافی مربوط به مناطق یک تا چهار است.

احمد محمودزاده درباره بازگرداندن شهریه‌های اضافی دریافتی مدارس غیردولتی به والدین در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: دستورالعملی در این زمینه تدوین شده که به‌زودی ابلاغ خواهد شد. این دستورالعمل مشخص می‌کند که استان‌ها در برابر هر میزان شهریه اضافی چه جریمه‌ای در نظر بگیرند.

وی افزود: برخی استان‌ها، از جمله خوزستان، اقدامات موثری در این زمینه انجام داده‌اند. به عنوان مثال، در یکی از احکام صادره تأکید شده است که مدرسه مذکور به ازای تخلفات شهریه، معادل 25 درصد شهریه اضافی جریمه شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: طبق دستورالعمل جدید، میزان جریمه مدارس به‌صورت ثابت و بر اساس هر مبلغ شهریه دریافتی برای تمامی استان‌ها تعیین می‌شود. همچنین، شهریه اضافی دریافتی باید به خانواده‌ها بازگردانده شود. در صورت عدم اقدام از سوی مدرسه، شورای نظارت بر مدارس غیردولتی استان می‌تواند مبلغ را از حساب مدرسه برداشت کند.

جریمه در انتظار مدارس غیردولتی

محمودزاده خاطرنشان کرد: سقف شهریه فوق‌برنامه مدارس غیردولتی نباید در هیچ شرایطی از 40 درصد شهریه مصوب برنامه درسی تجاوز کند. دریافت شهریه بالاتر از این مبلغ مشمول مجازات‌هایی نظیر اخطار کتبی، توبیخ، عزل مدیر یا مؤسس، محرومیت از مدیریت به مدت یک تا سه سال و حتی تعطیلی دائم مدرسه می‌شود.

وی ادامه داد: جریمه مدارس غیردولتی می‌تواند تا 100 درصد شهریه ابلاغی کل دانش‌آموزان در همان سال باشد و این جریمه متناسب با میزان یا مبلغ تخلف مؤسس تعیین می‌شود.

بیشترین تخلفات در مناطق یک تا چهار

محمودزاده با اشاره به تخلفات مدارس غیردولتی در شهر تهران گفت: برخی مدارس از میزان شهریه مصوب بیشتر دریافت کرده‌اند، به‌ویژه در مناطق یک تا چهار تهران. همچنین، برخی مدارس در اعلام شهریه فعالیت‌های آموزشی و درسی دچار اشتباه می‌شوند.

وی اضافه کرد: برخی مدارس غیردولتی فعالیت آموزشگاهی و کنکور دارند؛ به عنوان مثال، دو زبان خارجی آموزش می‌دهند یا کلاس‌های ورزشی مختلفی همچون فوتبال، تنیس و استخر برگزار می‌کنند. اما هزینه این برنامه‌ها باید جدا از شهریه اعلام شود و خانواده‌ها به انتخاب خود از آن‌ها استفاده کنند.

در پایان، رئیس سازمان مدارس غیردولتی خطاب به خانواده‌ها تأکید کرد: در صورت مواجهه با هزینه‌های غیرقانونی مدارس غیردولتی، می‌توانند شکایات خود را از طریق ادارات آموزش و پرورش مناطق مربوطه یا سایت my.gov.ir (انتخاب وزارت آموزش و پرورش و سپس بخش شکایات) ثبت کنند.

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.