ادامه اخراج گسترده نیروها در شرکت‌های اروپایی

خبرگزاری ایسنا یکشنبه 29 مهر 1403 - 11:32
شرکت‌های اروپایی به دلیل چشم‌انداز رکود اقتصادی به اخراج کارکنان خود ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، شرکت‌های اروپایی به دلیل چشم‌انداز رکود اقتصادی در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ همچنان به اخراج کارکنان خود ادامه می‌دهند. این عملکرد به دنبال کاهش هزینه‌های نیروی کار در بحبوحه تاثیر درگیری روسیه و اوکراین بر اقتصاد، مشکلات ساختاری در آلمان و کاهش تقاضای مصرف‌کننده به دلیل سیاست‌های پولی سخت است.

تورم بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری کرونا در اروپا  قدرت خرید خانوارها را کاهش داده است همچنین افزایش نرخ بهره برای مقابله با فشارهای تورمی منجر به افزایش هزینه وام برای شرکت‌ها شده است.

کاهش فروش و سود بسیاری از شرکت‌های اروپایی و همچنین رکود اقتصادی ناشی از آن، محرک‌های اصلی برای ادامه اخراج‌ها هستند. اخراج‌ها تقریبا در همه بخش‌ها صورت گرفته است، اما بیشتر در حوزه‌های خودرو، مهندسی، بانکداری، فناوری، نفت و داروسازی متمرکز شده‌اند و هیچ نشانه‌ای از کاهش در آنها وجود ندارد.

اخراج اخیر در شرکت هوافضای مستقر در فرانسه، ایرباس، رخ داد که تصمیم گرفت تا اواسط سال ۲۰۲۶ تا ۲۵۰۰ موقعیت در بخش دفاعی و فضایی خود را کاهش دهد.

شرکت‌های بزرگ اروپایی دیگری نیز از ماه جولای کارکنان خود را اخراج کردند ازجمله شرکت نورتولت، سازنده باتری‌های سوئدی که با برنامه‌ای برای اخراج ۱۶۰۰ کارمند خود به‌عنوان کاهش هزینه‌ها برای افزایش ظرفیت تولید اقدام کرد.

اپراتور راه‌آهن آلمان دویچه بان اعلام کرد که ۳۰هزار کارمند خود را در ماه جولای اخراج خواهد کرد که ۹ درصد از کل استخدام خود را تشکیل می‌دهد و اپراتور سوئدی تلیا نیز گزارش کرد که در سال جاری ۳۰۰۰ کارمند خود را اخراج خواهد کرد.

شرکت تراشه‌ساز آلمانی اینفینئون در ماه آگوست اعلام کرد که ۱۴۰۰ نفر از کارکنان خود در سراسر جهان را کاهش می‌دهد و بخش‌های خالی را به کشورهایی با هزینه نیروی کار ارزان‌تر منتقل می‌کند.

گزارش‌های بین‌المللی حاکی از آن است شرکت فنلاندی نوکیا در حال برنامه‌ریزی برای اخراج ۳۵۰ کارگر در اروپا و ۲۰۰۰ کارگر در چین است.

در مورد شرکت‌های بانکی، شرکت خدمات مالی نروژی دی‌ان‌بی ماه گذشته اعلام کرد ۵۰۰ کارمند تمام وقت را طی ۶ ماه اخراج خواهد کرد، در حالی که بانک ایتالیایی یونی‌کردیت روز پنجشنبه اعلام کرد با اتحادیه کارگری خود برای اخراج داوطلبانه ۱۰۰۰ نفر و ایجاد ۵۰۰ شغل جدید به توافق رسیده است.

در همین حال، در بخش خرده‌فروشی و کالاهای مصرفی، شرکت لوازم خانگی دایسون تصمیم گرفت حدود ۱۰۰۰ شغل خود را در ماه جولای به‌عنوان بخشی از طرح بازسازی جهانی در بریتانیا کاهش دهد، در حالی که شرکت کالاهای مصرفی چندملیتی یونیلیور در همان ماه اعلام کرد تمام مشاغل اداری خود را در اروپا تا پایان سال آینده به یک سوم می‌رساند.

گزارش‌های خبری نشان می‌دهد که شرکت انرژی شل در نظر دارد اشتغال در بخش نفت و گاز خود را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

شرکت داروسازی ایندیویدور در ماه جولای اعلام کرد که ۱۳۰ کارمند خود را اخراج خواهد کرد، در حالی که سازنده کودهای شیمیایی نروژی یارا این هفته گفت که تغییرات برنامه‌ریزی شده تولید در کارخانه بلژیکی خود می ‌واند به معنای اخراج ۱۱۵ کارمند باشد.

بی‌بی‌سی این هفته اعلام کرد که ۱۵۵ کارمند خود را اخراج خواهند کرد، در حالی که باشگاه فوتبال لیگ برتر انگلیس منچستریونایتد قصد دارد حدود ۲۵۰ شغل را اخراج کند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.