یونیفل: اقدامات اسرائیل نقض قوانین بین‌المللی است

خبرگزاری ایسنا یکشنبه 29 مهر 1403 - 11:35
سخنگوی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) با تأکید بر اینکه حضور این نیروها در جنوب مهم است و این نیروها همچنان در لبنان می‌مانند، گفت اقدامات رژیم صهیونیستی نقض آشکار قوانین است‌.

به گزارش ایسنا، با تداوم حملات و جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان که ماموریت صلحبان‌های سازمان ملل را هم به خطر انداخته است، «آندریا تننتی» سخنگوی یونیفل گفت حضور این نیروها در این روزها در جنوب لبنان بسیار مهم است و ادامه‌دار خواهد بود زیرا مداخله بین‌المللی، حمایت از مردم جنوب و ارائه خدماتی که قبلا یونیفل ارائه می‌کرد، ضروری است. نیروهای یونیفل مطابق قوانین بین‌المللی به حفاظت از غیرنظامیان و اجرای قطعنامه‌ها خواهند پرداخت.

در شرایطی که تل‌آویو بر لزوم خروج صلحبان‌ها از جنوب لبنان اصرار می‌کند و آنها را مورد هدف قرار می‌دهد، وی در گفت‌وگو با کانال الجدید تصریح کرد: «ما اکنون نیازمندیم شورای امنیت برای تحمیل این ایده که صلح باید حفظ شود، وارد عمل شود. تلاش‌ها باید به سمت دستیابی به راه‌حل‌های آشکار و پایدار برای وضعیت فعلی پیش برود. رایزنی‌هایی درباره اتفاقات افتاده در حال انجام است و باید به جای حرف، اقدام کرد.»

تننتی تأکید کرد: «زمانی که تهدید آشکاری متوجه نیروهای حافظ صلح باشد، می‌توانیم از خود دفاع کنیم، اما باید بدانیم که این رفتار تنش‌ها را افزایش می‌دهد و فرماندهان، روی زمین واکنش مناسب را تعیین می‌کنند.»

او در ادامه توضیح داد: «دفاع از خود می‌تواند منجر به درگیری‌های بیشتر شود. می‌تواند ما را به یک موقعیت بحرانی برساند و توانایی ما را برای مذاکره کاهش دهد. برای مثال، اگر نیروهای حافظ صلح در پاسخ به حملات اسرائیل، آتش بگشایند، ممکن است نتوانیم در مواضع خود باقی بمانیم و در ماموریت خود موفق شویم.»

این مقام تصریح کرد: «خشونت منجر به خشونت بیشتر می‌شود و جامعه بین‌المللی از ما حمایت می‌کند و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که یونیفل نباید مورد هدف قرار گیرد. راه‌حل نظامی، راه‌حل نیست و ما به راه‌حلی نیاز داریم که ماهیت سیاسی و دیپلماتیک دارد و این همان چیزی است که جامعه بین‌المللی برای آن تلاش می‌کند.»

از سوی دیگر یونیفل اعلام کرد منابع آب نیروهایش در پایگاه «میس الجبل» پس از هفته‌ها قطع امدادرسانی و دسترسی سخت به پایگاه‌های نزدیک به خط آبی، تأمین شد. یونیفل اعلام کرد با اینکه اکثر پایگاه‌ها غذا و آب کافی برای بیش از ۱۰ روز را دارند، اما این پایگاه از ۲۹ سپتامبر به دلیل مسیرهای بسته هیچ خدماتی دریافت نکرده بود.

یونیفل متشکل از ۱۰۰۰۰ نیروی حافظ صلح از بیش از ۵۰ کشور از جمله اندونزی، هند و ایرلند است. چهارشنبه گذشته ۱۶ کشور اتحادیه اروپا که سربازان خود را در مأموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد می‌کنند، خواستار تجدیدنظر در قوانین تعامل در لبنان شدند و گفتند که باید در پرتو حملات اخیر مؤثرتر باشند.

براساس اعلام وزارت بهداشت لبنان، از ۸ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون حداقل ۲۳۶۷ نفر در حملات رژیم صهیونیستی به لبنان شهید و ۱۱۱۰۹ نفر زخمی شده‌اند. همچنین حملات این رژیم به نیروهای یونیفل ده‌ها زخمی بر جای گذاشته است.

به گفته وزارت بهداشت لبنان، بیش از ۱۰۰ امدادگر در حملات هوایی صهیونیست‌ها از ۸ اکتبر تاکنون جان باخته و بیش از ۲۲۰ نفر مجروح شده‌اند. این حملات همچنین ۱۲۸ آمبولانس و ماشین آتش‌نشانی را منهدم کرده و به حداقل ۱۰ بیمارستان و ۴۵ مرکز پزشکی آسیب رسانده است.

انتهای پیام 

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.