انتقاد نماینده مجلس از ممنوعیت آیفون: غیرمنطقی است

فرارو یکشنبه 29 مهر 1403 - 16:26
یک نماینده مجلس، گفت: دسترسی به مدل‌های جدید آیفون، امکان بهره‌مندی مصرف‌کنندگان از آخرین نوآوری‌های فناوری را فراهم می‌کند و از این رو باید مورد حمایت قرار گیرد.

این وضعیت نه تنها به مصرف‌کنندگان آسیب می‌زند، چراکه دسترسی به خدمات پس از فروش رسمی را از دست می‌دهند، بلکه درآمد‌های احتمالی از عوارض گمرکی و مالیات نیز از دسترس دولت خارج می‌شود.

به گزارش عصر ایران، سید کریم معصومی، نماینده مجلس با انتقاد از ممنوعیت ریجستر (فعال سازی)‌ گوشی‌های جدید آیفون در ایران، این وضعیت را به سود قاچاق این نوع از گوشی موبایل دانست.

وی در مورد لزوم رفع ممنوعیت واردات گوشی‌های مدل جدید آیفون گفت: ممنوعیت واردات گوشی آیفون غیرمنطقی است. سیاستگذاری نادرست در این زمینه باعث محرومیت مصرف‌کنندگان از آخرین تکنولوژی‌ها شده است. بسیاری از مردم در تماس با ما خواهان لغو ممنوعیت واردات گوشی آیفون هستند. 

معصومی تأکید دارد: این ممنوعیت‌ها به‌جای حمایت از تولید داخلی، موجب رونق بازار قاچاق شده است. وقتی تقاضا برای محصولات پیشرفته همچنان بالا است؛ ممنوعیت واردات رسمی تنها موجب افزایش قاچاق و ایجاد بازار سیاه و خروج ارز از مبادی غیر رسمی می‌شود. این وضعیت نه‌تن‌ها به مصرف‌کنندگان آسیب می‌زند، چراکه دسترسی به خدمات پس از فروش رسمی را از دست می‌دهند، بلکه درآمد‌های احتمالی از عوارض گمرکی و مالیات نیز از دسترس دولت خارج می‌شود.

وی بر لزوم برگزاری جلسات فنی و کارشناسی در زمینه رجیستری گوشی آیفون و بررسی موانع تخصیص ارز به برخی مدل‌های گوشی تأکید کرد و گفت: باید در این جلسات تلاش شود تا دلایل پشت این ممنوعیت‌ها شفاف‌سازی شود و راه‌حل‌هایی برای بهبود دسترسی به ارز و کاهش محدودیت‌ها ارائه شود.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس خاطر نشان کرد: رفع این ممنوعیت‌ها نه‌تن‌ها به نفع مصرف‌کنندگان داخلی است که به دنبال محصولات باکیفیت و به‌روز هستند، بلکه به بهبود شرایط بازار، کاهش قیمت‌های کاذب، و افزایش رقابت‌پذیری نیز کمک خواهد کرد. 

وی خاطر نشان کرد: دسترسی به مدل‌های جدید آیفون، امکان بهره‌مندی مصرف‌کنندگان از آخرین نوآوری‌های فناوری را فراهم می‌کند و از این رو باید مورد حمایت قرار گیرد.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.