رشد ۴ برابری بودجه شهرداری منطقه ۲۰

خبرگزاری مهر یکشنبه 29 مهر 1403 - 18:13
شهردار منطقه ۲۰ تهران گفت: اعتبار بودجه منطقه ۲۰ برای سال جاری رشد ۴ برابری داشته و تلاش کردیم فاصله بین شمال و جنوب را کاهش دهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، طی بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از پروژه‌های توسعه محلی منطقه ۲۰ در قالب طرح رصد ۳، نشستی با نخبگان و معتمدین محلات در ساختمان شهرداری منطقه ۲۰ برگزار شد.

رشد ۴ برابری بودجه شهرداری منطقه ۲۰

در ابتدا غلامرضا شنگی، شهردار منطقه ۲۰ تهران گفت: منطقه ۲۰ به عنوان اولین منطقه برای بازدیدهای طرح رصد ۳ توسط شورای شهر تهران انتخاب شد و از ۳ کلان پروژه منطقه که شامل قطب گردشگری بی‌بی شهربانو، سرای محله حمزه‌آباد و مجموعه ورزشی تقی‌آباد است، بازدید شد.

شنگی افزود: در کنار اعضای شورای شهر از سایر پروژه‌های منطقه که شامل بهسازی روکش آسفالت معابر، مرمت جداول و کانیوها، اصلاحات هندسی و … است، بازدید کردیم.

شهردار منطقه ۲۰ تاکید کرد: اعتبار بودجه منطقه ۲۰ برای سال جاری رشد ۴ برابری داشته و تلاش کردیم طبق تاکید هایی که شهردار تهران داشتند، فاصله بین شمال و جنوب را کاهش دهیم، بنابراین درخواست رشد بودجه را از اعضای شورای شهر داشتیم.

وی با اشاره به اینکه بودجه منطقه ۲۰ در سال ۱۴۰۲، ۵۱۸ میلیارد تومان مصوب شده بود، گفت: با انعکاس موضوعات و مشکلات ارائه شده از سوی نخبگان منطقه به شورای شهر، بودجه منطقه برای سال جاری به ۱,۴۰۰ میلیارد تومان رسید.

شنگی با بیان اینکه مشکلات و چالش‌های منطقه قطعاً بیشتر است، افزود: این انتظار را از کمیسیون برنامه و بودجه داریم با حمایت‌های بیشترشان ما را در انجام مطالبات مردم همراهی کنند.
شهردار منطقه ۲۰ خاطرنشان کرد: فاز اول قطب گردشگری بی‌بی شهربانو تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید و پروژه‌های سرای محله حمزه‌آباد و مجموعه ورزشی تقی‌آباد نیز تا پایان دوره مدیریت فعلی شهر تکمیل خواهد شد.

وی پس از شنیدن مطالبات معتمدین محلات و نخبگان منطقه نیز تصریح کرد: به زمین ورزشی بلوار بسیج اشاره شد، که در فاز اول زمین چمن مصنوعی و در فاز دوم هم استخر برای این مجموعه ورزشی در نظر گرفته شده است.

شنگی افزود: امسال بودجه منطقه ۲۰ با بودجه مناطق ۲ و ۳ تهران برابری می‌کند که این امر نشان از همراهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیته بودجه را دارد.

اجرای حدود ۳۰۰ پروژه توسعه محلی در منطقه ۲۰

در ادامه این جلسه، احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و هوشمندسازی شورای شهر تهران گفت: شورای ششم شهر تهران با رأی مردم به لیست ائتلاف اسلامی کار خود را آغاز کرد. در دوره پنجم شورای شهر بسیاری از پروژه‌های عمرانی، تعطیل شده بود و شهر را صرفاً به اقداماتی مانند مدیریت پسماند و یا اجرای پروژه‌های مختصر، محدود کردند.

وی با اشاره به اینکه عمده پروژه‌های شهر و حتی پروژه‌های کوچک مقیاس در دوره قبلی مدیریت شهر تعطیل شد، افزود: در دوره ششم شهر تهران، جدا از راه‌اندازی کلان پروژه‌های تعطیل شده، مانند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تکمیل پروژه‌های عمرانی همچون ازادراه شهید شوشتری، بزرگراه یادگار امام و … تأکیدی بر پروژه‌های کوچک مقیاس شد.

صادقی با بیان اینکه گاهی کارهای کوچک با هزینه‌های کمتر را در محلات انجام دهیم که این امر می‌تواند رضایتمندی خوبی را حتی به میزان اجرای کلان پروژه‌های شهر ایجاد کند، ادامه داد: به عنوان مثال وقتی اداره شهر را در این دوره برعهده گرفتیم شهر خاموش بود، درواقع علاوه‌بر بوستان‌ها، حتی محلات، میادین و … خاموش بودند. رفع خاموشی شهر و انجام این اقدامات کوچک، جزو درخواست‌های مردم بود که با آن مواجهه شدیم.

رئیس کمیته شفافیت و هوشمندسازی شورای شهر افزود: این موضوعات پایه آغاز طرح رصد توسط شورای شهر شد و از معتمدین و نخبگان محلات خواستیم تا مسائل و مشکلات منطقه خود را اعلام کنند. در قالب این طرح بیش از ۶ هزار پروژه توسعه محلی انجام شد که تنها در منطقه ۲۰، حدود ۳۰۰ پروژه کوچک مقیاس اجرا شده است و ما شاهد پیشرفت ۹۰ درصدی آن هستیم.

وی تاکید کرد: سال آخر مدیریت ششم شهر است، در فصل بودجه قرار داریم بنا داریم مجدد ۳۰۰ پروژه‌ای که در منطقه ۲۰ و سایر پروژه‌های مناطق دیگر اجرا شده است را بررسی کنیم تا برای سال آینده برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

بودجه‌ریزی مشارکتی و رشد بودجه ۳ منطقه در سه سال اخیر

در ادامه، میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران پس از شنیدن مطالبات مردم منطقه ۲۰، گفت: در ساختار جمهوری اسلامی ما دو بعد جمهوریت و اسلامی را داریم. تا الان در بعد جمهوریت تمرین انتخابات سیاسی کردیم ولی ما آمدیم در این بعد امکان تصمیم‌گیری مردم را در کنار ابعاد سیاسی برای مسائل شهری فراهم کردیم و با نگاه و رویکرد بودجه‌ریزی مشارکتی بسترهایی را فراهم کردیم که مردم بتوانند از طریق تعریف پروژه‌های توسعه محلی در بودجه شهرداری تهران نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: ما در طرح رصد، دغدغه‌ها، خواسته‌ها، ترجیحات و مطالبات اصلی مردم در محلات بررسی کردیم، تا بتوانیم در اداره شهر مشارکت مردم را همراه داشته باشیم. در طی جلسات متعدد که با معتمدین محلات و نخبگان برگزار کردیم نسبت به شناسایی چالش‌ها و اولویت‌های در خواست‌های مردم اقدام کردیم و تمامی این مسائل و مشکلات را به پروژه‌های مد نظر مردم تبدیل کردیم و در بودجه سالیانه شهرداری مصوب نمودیم که این پروژه‌ها اجرایی شوند و همه این موارد در راستای بودجه‌ریزی مشارکتی بود که منجر به شناسایی ۶ هزار پروژه توسعه محلی در دوره مدیریت ششم شهری شد. امروز هم در طرح رصد ۳، شنیدن مطالبات مردم درباره مسائل محلاتشان برایمان اهمیت زیادی دارد.

مظفر اضافه کرد: این اولین بار است که مدیریت شهری به جای تصمیم‌گیری در اتاق در بسته، در بین مردم حضور پیدا می‌کنند و پروژه‌ها را با نظرات مردمی تعریف می‌کنند و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه را برای اجرای پروژه‌های توسعه محلی شناسایی شده در طرح رصد سال ۱۴۰۳ اختصاص می‌دهند.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر افزود: برای نهادینه شدن بودجه‌ریزی مشارکتی لازم بود سامانه‌ای برای ارائه نظرات مردم طراحی شود که سامانه من شهردارم توسط شهرداری طراحی شده است و در همین راستا در فصل بودجه مردم می‌توانند محله خود را در روی نقشه سامانه شناسایی، نقطه جغرافیایی را مشخص و پروژه مدنظرشان را در سامانه تعریف کنند. این نگاه اختصاصی مدیریت شهری در برنامه‌ریزی برای بودجه بر اساس جمهوریت، مشارکت جمعی و بودجه‌ریزی مشارکتی پایه‌ریزی شده است. ما از مردم خواستیم پروژه‌های مدنظرشان را به ما پیشنهاد دهند و بسیاری از دغدغه‌های شهروندان که در این جلسه اعلام شد به عنوان یک پروژه برای سال آینده تعریف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال تعداد ۱۳۵ پروژه توسعه محلی در دفترچه بودجه برای منطقه ۲۰ تعریف شده، افزود: که بالای ۶۰ درصد پروژه‌های اعلامی انجام شده و ۴۰ درصد آن در حال انجام است که اگر بخواهیم به صورت تصادفی به تعدادی از این پروژه‌ها اشاره کنیم می‌توانیم پروژه‌های؛ احداث سرای محله حمزه آباد که جزو پروژه‌های پیشنهادی مردم بوده، روشنایی معابر خیابان کمیل، احداث بوستان مزرعه، احداث مجموعه ورزشی در تقی آباد، احداث زمین چمن بوستان بسیج، احداث بوستان ۱۳ آبان، احداث قطب گردشگری بی‌بی‌شهربانو، احداث ۳ مجموعه سرویس بهداشتی را نام ببریم.

مظفر تاکید کرد: در شورای شهر ششم که کار بودجه‌ریزی را دنبال کردیم با عنایت به مقوله ایجاد عدالت و فرصت‌های برابر برای تمامی شهروندان مناطق در استفاده از امکانات، در تعدادی از مناطق از جمله مناطق ۱۹،۱۸ و ۲۰ رشد بیشتری در بودجه داشتیم تا نگاه ویژه‌تری به مناطق جنوبی در بودجه‌ریزی داشته باشیم و لازم می‌دانم که اعلام کنم بر اساس وسعت و عقب ماندگی بودجه سنواتی منطقه ۲۰، این منطقه بالاترین رشد بودجه را طی سه سال اخیر داشته به طوری که بودجه این منطقه ۴ برابر شده است.

تنظیم بودجه غیرواقعی توسط شورای پنجم شهر در سال ۱۴۰۰

همچنین در ادامه، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، گفت: جلسات با مردم برای شنیدن نقطه نظرات و انتقادات آن‌هاست. طرح رصد را از روز اولی که وارد شورای شهر کلید زدیم و در کمیسیون برنامه و بودجه جزئیات آن پایه‌ریزی شد.

وی ادامه داد: این بازدید سومین حضور کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در منطقه ۲۰ است، در بازدیدهای قبلی به محلات سر زدیم و در سومین مرحله بازدید جلسه با معتمدین را برگزار کردیم.

آخوندی گفت: در دبیرخانه طرح رصد نتایج برنامه‌ریزی‌ها و بازدیدهایی که داشتیم دنبال می‌شود که نتیجه آن تکمیل ۱۰۰۰ پروژه توسعه محلی بوده است. همچنین در بودجه ۱۴۰۳، ۱۳ هزار میلیارد تومان از سقف بودجه پیشنهادی شهرداری تهران در تمام بخش‌ها به جزو مناطق ۲۲ گانه کسر شد. درواقع بودجه مناطق را برای سال جاری نه تنها از رقم پیشنهادی شهرداری کم نکردیم، بلکه کمیسیون برنامه و بودجه سقف بودجه مناطق را افزایش داد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به اینکه حضور ما در تمامی مناطق در طول این ۳ سال بی‌سروصدا بوده است، گفت: پروژه‌های محلات را با نظر معتمدین و نخبگان اولویت‌بندی کردیم چراکه بودجه شهرداری محدود بوده بنابراین باید با اولویت اجرای پروژه‌ها را دنبال کنیم، نتیجه این جلسه هم در بودجه ۱۴۰۴ خود را نشان خواهد داد.

وی پس از شنیدن مطالبات و دغدغه‌های شهروندان منطقه ۲۰، گفت: از ابتدای آغاز به کار شورای ششم شهر، تخریب‌های زیادی از چند جبهه اتفاق افتاده تا اقدامات مدیریت فعلی شهری دیده نشود. ما نمی‌گوییم مدیران سابق شهری کار نکردند، چراکه بی‌انصافی است اما به کارنامه‌ها دقت کنید.

آخوندی افزود: زما نی که شورای پنجم، شهر را تحویل داد چندین بار از بانک شهر وام دریافت کرده بودند تا حقوق پرسنل را پرداخت کنند و شهرداری را به بانک شهر بدهکار کردند اما از روزی هم که خداحافظی کردند، همچنان تخریب‌هایشان علیه مدیریت ششم شهر را شاهد بودیم. روزی که وارد شورای شهر شدیم برای سال ۱۴۰۰ بودجه ۴۸ هزار میلیارد تومانی تنظیم شده بود که میانه سال متوجه شدیم این بودجه واقعی نیست و در سقف ۳۷ هزار میلیارد تومان آن را اصلاح کردیم که محقق شد. امروز که ۳۶ ماه از آغاز کار شورای ششم شهر گذشته، بودجه ۱۴۰۳ به ۱۵۱ هزار میلیارد تومان رسیده و تا امروز ۸۰ هزار میلیارد تومان آن محقق شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بیان کرد: در بودجه امسال برخلاف سال‌های گذشته سهم شهرسازی در بودجه زیر ۵۰ درصد تعیین شده است. همچنین سال گذشته سقف کل بودجه ۷۵ هزار میلیارد تومان بود که نیمی از آن را برای حمل‌ونقل عمومی اختصاص دادیم، اما امسال هم به میزان بودجه ۱۴۰۲، اعتبار برای توسعه حمل‌ونقل عمومی تخصیص پیدا کردیم تا وضعیت حمل‌ونقل عمومی از نابسامانی ایجاد شده، بهبود یابد. در همین راستا نیز ۶۰ دستگاه اتوبوس نو فقط به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرری تزریق شده است.

وی گفت: برای خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس با خودروسازان داخلی قرارداد بستیم، که تا پایان سال تحویل شهرداری داده خواهد شد. همچنین قراردادی با چین برای اتوبوس‌های برقی منعقد شد اما شهرداری قرار نیست اعتباری در این قرارداد پرداخت کند بلکه پول بلوکه شده دولت در چین برای واردات ناوگان برقی در نظر گرفته شده است. طبق این قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۲۷ هزار تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون برقی و تعدادی زیادی موتور برقی از چین وارد تهران خواهد شد.

آخوندی افزود: وضعیت فعلی ناوگان مترو خوب نیست، مدیریت فعلی شهر و شهردار تهران قراردادی که چند سال برای خرید واگن از چین بر زمین مانده بود را با کمک دولت شهید رئیسی به جریان انداخت و با پرداخت ۶۰۰ میلیون یورو، ساخت واگن‌ها شروع شده است، در حال حاضر چند واگن ساخته شده همچنین تکنولوژی ساخت بوژی هم وارد تهران خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با بیان اینکه بیش ۱۲ ایستگاه مترو در این دوره مدیریت شهری تکمیل و به بهره برداری رسید، تصریح کرد: ۲۳ کیلومتر مترو ساخته شد که برای ساخت هر یک کیلومتر اعتباری حدود ۲ هزار میلیارد تومان لازم است، ۴ هزار هکتار جنگل کاری در این دوره انجام شده که شهید رئیسی در دو مرحله افتتاح این پروژه‌ها حضور داشت. همچنین روزی که شورای شهر را تحویل گرفتیم بودجه فرهنگی برای پایتخت ۳ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود اما امروز این بودجه به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است همچنین ۴۵۰ میلیارد تومان فقط برای تکمیل زیرساخت مساجد اختصاص یافته است که از این میزان اعتبار، ۲۰۰ میلیارد آن مخصوص منطقه ۲۰ است. روزی که شورای ششم شهر کار خود را آغاز کرد ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه برای حوزه ورزش اختصاص یافته بود، امروز بودجه ورزش در تهران به عدد ۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: این جمع به عنوان یک جمع نخبگانی دور هم جمع شده و ما با پذیرش تمامی انتقادات شما، خواستار این هستیم که اقدامات انجام شده در طول این ۳ سال در شهرداری تهران را به گوش مردم برسانید. همچنین این جلسه در ادامه طرح رصد یک، دو و سه است، تا بتوانیم بودجه خوبی را برای سال ۱۴۰۴ طراحی کنیم.

اهم مطالبات معتمدین و نخبگان منطقه ۲۰

لزوم توجه به پروژه‌های فرهنگی، ساخت پارکینگ طبقاتی برای حرم شاه عبدالعظیم، بازگشایی ورودی از بزرگراه آوینی به حرم شاه عبدالعظیم، خاموشی محله جوانمرد قصاب، رشد و توسعه محله ۱۳ آبان، تملک مغازه‌های میدان معلم، مکانیزه شدن پل عابرپیاده میدان معلم، رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های شهرک صالحی، ساخت شبستان برای بانوان در مسجد افسریه، رسیدگی به مسائل اجتماعی شهرک گلستان، ایجاد پارک بانوان در منطقه، ایجاد زائرسرا در جوار حرم عبدالعظیم، ساماندهی اتباع بیگانه، نورپردازی اماکن مذهبی و مساجد، احداث پل روگذر کریمی و … از جمله مسائلی بود که توسط معتمدین و نخبگان منطقه ۲۰ در جلسه به آن اشاره شد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.