دردسرهای سنای جمهوری‌خواه برای کامالا هریس

اقتصادنیوز یکشنبه 29 مهر 1403 - 20:43
اقتصادنیوز: نشریه «پولیتیکو» گزارش داد که نزدیکان «کامالا هریس» نگران هستند یک سنای جمهوریخواه از همان ابتدا برای اقدامات و تصمیمات رئیس جمهور دموکرات دردسر ایجاد کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تارنمای این نشریه مطرح آمریکایی در تحلیل شرایط کنونی کارزار دموکرات ها در انتخابات آمریکا، عنوان داشت که حتی در صورت پیروزی «کامالا هریس» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ممکن است وی با چالش های جدی از سوی سنای آمریکا روبه رو شود. به همین دلیل نزدیکان نامزد حزب دموکرات در زمینه مقابله با سناریوهای مختلف در دوره پس از انتخابات برنامه ریزی کرده اند.

گزارش پولیتیکو می افزاید: درصورتی که کامالا هریس در ماه نوامبر برنده انتخابات شود، باز هم دولت او ممکن است در ضعیف ترین حالت، کار خود را آغاز کند. دموکرات‌های نزدیک به هریس به شدت نگران این موضوع هستند که حتی در صورت پیروزی وی، جمهوری‌خواهان ماه آینده مجلس سنا را در اختیار بگیرند. این نخستین بار بعد از ریاست جمهوری «جورج بوش» خواهد بود که یک رئیس جمهور دوره خود را بدون همراهی اکثریت در مجلس سنا آغاز می کند.

در حالی که تنها سه هفته تا انتخابات آمریکا باقی مانده و رقابت تنگاتنگی بین دونامزد دموکرات و جمهوریخواه برقرار است، این نگرانی موجب شده تا دموکرات ها برنامه ریزی هایی را برای مقابله با سناریوهای مختلف پس از انتخابات انجام دهند. آن ها به راه هایی برای تعیین کابینه در صورت امتناع سنای جمهوری‌خواه از تایید گزینه‌های هریس فکر می کنند.

این گزارش تصریح دارد: سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان «تهدیدی فوری» برای برنامه های هریس به عنوان رئیس ‌جمهور به شمار می‌رود. آن ها ممکن است وی را در زمینه انتخاب کارکنان یا دستور کار سیاست‌هایش به شدت محدود کنند؛ در این شرایط نفوذ او بر هر پست خالی در دادگاه عالی نیز دچار چالش خواهد شد. آنها نگرانند که هریس به دلیل کمبود روابط شخصی با جمهوریخواهان سنا، اولین روزهای حیاتی حضور خود در کاخ سفید را به فکر سازش با رقبا باشد.

«چاک هیگل» سناتور سابق جمهوریخواهی که از هریس حمایت می کند، اعتقاد دارد که وی در صورت پیروزی در انتخابات، اگر سنا با وی همراه نباشد، در ۲سال نخست دوره بسیار دشواری را خواهد داشت. شاید تعدادی از جمهوریخواهان با وی همکاری کنند اما در مورد اکثریت آن ها چنین اتفاقی ممکن نیست.

این گزارش مهمترین اقداماتی را که هریس در صورت انتخاب شدن باید انجام دهد تدوین سیاست هایی در حوزه های مراقبت های بهداشتی، مالیات و مسکن عنوان کرد و به نقل از «میا ارنبرگ» یکی از سخنگویان کارزار هریس، نوشت که معاون رئیس‌جمهور (هریس) سخت کار می‌ کند به دموکرات‌ها در زمینه پیروزی در رقابت‌های مهم سنا و مجلس نمایندگان کمک کند تا بتواند ائتلافی را در روز اول کار خود داشته باشد و قادر شود برای کاهش هزینه‌های مردم آمریکا و دیگر اولویت‌های کلیدی کاری انجام دهد.

به گزارش ایرنا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.