هشدار نسبت به کم بودن مقاصد صادراتی ایران/ رییس اتاق بازرگانی: صادرکنندگان مجبورند ارز خود را در بازار غیررسمی بفروشند

خبرآنلاین یکشنبه 29 مهر 1403 - 21:33
به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران ۷۵درصد صادرات کشور تنها به پنج کشور انجام می شود و این محدودیت می تواند در صورت بروز یک تنش برای صادرات ما مشکل ساز باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صمد حسن زاده، رییس اتاق بازرگانی ایران در بیست و هشتمین دوره آیین روز ملی صادرات خطاب به رییس جمهور گفت: جناب آقای پزشکیان واقعیت این است که شرایط اقتصادی در کشور ما مناسب نیست با این حال و با وجود شرایط پولی و مالی کنونی فعالان اقتصادی امروز توانمندانه در عرصه صادرات فعالیت و با وجود تحریم‌های خارجی و ناترازی ها محصولات ایرانی را در جهان عرضه می کنند.

ایلنا نوشت: وی افزود: یقین داریم که همه نهادهای مرتبط با صادرات نهایت تلاش را برای رفع موانع انجام می دهند اما به دلیل عدم تعامل و هماهنگی آنها با یکدیگر نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

حسن زاده ادامه داد: ارزش کل صادرات کشور در سال ۱۴۰۲، ۵۰ میلیارد دلار بوده که  ۲۰ میلیارد دلار آن به صادرات غیرنفتی اختصاص یافته است این رقم نشان دهنده خام فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده اندک است.

رییس اتاق ایران تصریح کرد: موانع دیگری که برای توسعه صادرات وجود دارد ارز چند نرخی و ایفای تعهدات ارزی با قیمتی پایین تر از ارز در بازار آزاد هستند. این امور سبب می شود صادرکنندگان ارز خود را به صورت توافقی و در بازار غیررسمی بفروشند.

حسن زاده خاطرنشان کرد: ۷۵درصد صادرات ایران تنها به پنج کشور انجام می شود و این محدودیت می تواند در صورت بروز یک تنش برای صادرات ما مشکل ساز باشد.

وی در ادامه شرحی از کسری تجاری کشور در سال های اخیر ارائه داد و گفت: کسری تجاری در سال ۱۴۰۱، ۶ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۲، ۱۷ میلیارد دلار و در نیمه اول امسال ۸ میلیارد دلار بود این روند نشان از سیاستگذاری نادرست تجاری و ارزی دارد.

وی در نهایت اظهار کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت در پروژه های کشورهای همسایه ظرفیت بزرگی است که در چند سال گذشته به آن توجه کافی نشده است. موضوع ضمانت نامه های بانکی در این زمینه مشکل ساز است و اتاق بازرگانی ایران در این باره اقداماتی انجام داده امیدواریم در دستور کار سران قوا قرار گیرد.

223223

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.