پخت نان سنگک به سبک چینی!

همشهری آنلاین یکشنبه 29 مهر 1403 - 22:21
نقل است که در سال‌های خیلی دور، یکی از پادشاهان ساسانی بیمار می‌شود و طبیب توصیه می‌کند که باید برای بهبودی یک نوع نان مخصوص بخورد. حالا چه نانی؟ نانی که روی سنگ ریزه پخته شده باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، گفته می‌شود که خالق نان سنگک در ایران، همین طبیب بوده است. اما جالب است بدانید که چینی‌ها هم روایتی برای پختن نان روی سنگ دارند؛ می‌گویند در دوران قدیم و در دوره امپراتوری شِن‌نونگ، که به‌عنوان یکی از بنیانگذاران کشاورزی در چین شناخته می‌شود، مردم تازه یاد گرفته بودند غلات بکارند. از آنجایی که نمی‌شد غلات را مستقیم روی آتش پخت و می‌سوخت از سنگ داغ برای پختن استفاده کردند. حالا هم ما ایرانی‌ها نان سنگک داریم و هم چینی ها! اگر اهل گشت وگذار در فضای مجازی باشید، شاید به فیلمی از پخت نان سنگک در چین برخورده‌اید. نانوا ظرفی ماهیتابه مانند را روی آتش گذاشته و درون این ماهیتابه گود، تعدادی سنگ ریزه ریخته شده که خمیر روی این سنگریزه‌ها پهن می‌شود و مقداری دیگر سنگ داغ روی خمیر ریخته می‌شود. در واقع خمیر لابه‌لای این سنگ‌ها پخته شده و تبدیل به نان سنگک می‌شود که اتفاقا شبیه به همین نان سنگک خودمان است اما در ابعادی کوچکتر.

پخت نان سنگک به سبک چینی!

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.