یک ناگفته از بازار اجاره پایین‌شهر

دنیای اقتصاد دوشنبه 30 مهر 1403 - 00:05
سطح اجاره‌بهای آپارتمان‌ در مناطق پایین شهر تهران اختلاف زیادی با میانگین اجاره‌بهای کل پایتخت دارد. اما این تفاوت، شکل محسوس در یکی از دو عنصر رقم اجاره، قابل مشاهده است. متوسط اجاره‌بهای ماهانه و پول‌پیش در مناطق 15 تا 19 براساس میانگین «ارقام پیشنهادی» موجرها به صورت 8.5 میلیون تومان اجاره‌بهای ماهانه و 400 میلیون رهن است. مجموع رهن و اجاره در این فایل‌ها نشان می‌دهد، در حال حاضر هر مترمربع واحد مسکونی اجاره‌ای در پایین شهر تهران 263 هزار تومان اجاره داده می‌شود.

 این رقم برای متوسط شهر ۳۷۰ هزار تومان است. این اختلاف طبیعی است اما ناگفته بازار اجاره مناطق جنوبی پایتخت، «شباهت مبلغ رهن» آنها به «متوسط مبلغ رهن کل شهر تهران» است. چند روز پیش در گزارشی در همین صفحه که با عنوان «تعدیل دمای بازار اجاره» منتشر شد، متوسط مبلغ اجار‌ه‌بهای ماهانه و پول پیش در فایل‌های ۲۲ منطقه به صورت ۱۶.۵میلیون تومان اجاره‌بهای ماهانه و ۴۰۰ میلیون تومان رهن اعلام شد. به این ترتیب مشخص می‌شود، تفاوت هزینه اجاره مسکن در مناطق پایین شهر نسبت به متوسط شهر، در «مبلغ رهن» نیست بلکه اصل تفاوت،‌ روی اجاره‌بهای ماهانه منعکس می‌شود. علت اینکه در اکثر مناطق پایتخت موجرها، رقم یکسان پول پیش دریافت می‌کنند، میل آنها به سپرده‌گذاری پول در بانک است.

Untitled-1 copy

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.